Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lodjursjakt
          herkules
          Inlägg 03-03-2010, 22:40
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2010, 22:10) *
          En person som direkt sågar allt vad forskare, arkeologer och andra kommit fram till och avfärdar det som spekulationer utan att komma med något vettigt själv har totalt förlorat all trovärdighet. Det finns ingen anledning att ens låtsas bemöta vad du kommer med. Du är ett pucko, gå och dra något gammalt lodjur över dig.

tycker du ja...

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Bengalow
          Inlägg 03-03-2010, 22:42
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Ruda, vrid inte diskussionen bort från ämnet, tack! När det gäller lodjursjakt, såväl som vargjakt, så är det inte fråga om överlevnadssituationer, det handlar bara och endast om troféjakt. Att överhuvudtaget kalla det för viltvård, är som att sätta bocken till trädgårdsmästare.
          Kom inte och jämför fiske med jakt på fyrbenta predatorer - det är bara naivt - och när du drar in arkeologer i sammanhanget, så har jag för mig att dom forskar om en tid, där det var människans överlevnadssituation som gällde. Nä, bättre argument får du komma med, om du skall tillskrivas trovärdighet för din hållning. Att bara "tycka" är en rättighet, som även du tar dig, och det definitivt utan att övertyga, men att tillvita opponenter på det sättet är lågt, mycket lågt!

Redigerat av Bengalow: 03-03-2010, 22:45

Citera
          gnon49
          Inlägg 03-03-2010, 22:47
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Inget fel på jakt. Det är säkert en givande hobby med många positiva sidor. Men att skjuta av dom relativt få individer som finns i näringskedjans topp är ingen bra viltvård. Den populationen kommer inte att explodera och orsaka någon skada i större bemärkelse. Älg o rådjur finns i överflöd samt orsakar enorma skador varje år. Jag brukar få rådjurskött av grannen då o då. Det är gott. Men skulla han komma med ett lodjursskinn skulle han få på moppe.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 03-03-2010, 22:52
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Spelar ingen roll egentligen vem som var i landet först. Jägarfolken som vandrade in i skandinavien runt tillbaka dragandet av istiden följde efter sina byten då varmare klimat får djur att röra sig norr ut. Titta bara på brunbjörnar i Nordamerika. Hur som helst
          Jägarfolken förr var ofta stora beundrare av rovdjuren och respekterade dem.
          Lejon, jaguarer, tigrar, vargar och björnar var ofta heliga. Det var först vid övergången till boskapsskötsel, tamdjurshållning och jordbruk som den verkliga konflikten mellan människan och de andra rovdjuren samt alla andra djur började och allt blev upp och ner.

Citera
          herkules
          Inlägg 03-03-2010, 22:52
          Länk hit: #125

Medlem

man kan väl få tycka och tänka saker utan att för den skull ha tänkt hela vägen eller ha svar på allt, det är liksom inte så här, med vissa, har man inte svar och lösningar så ska man bara hålla käften (eller ge f-n i tangetbordet).
          det blir lite trist.
          -jaha så man ska inte jaga, hur ska man göra dådå?
          -inte vet jag, jag tycker bara inte att man ska jaga.
          -då är du dum i skallen och inte trovärdig.

tack för kaffet..

--------------------

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 04-03-2010, 00:18
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

CITAT (herkules @ 03-03-2010, 22:52) *
          man kan väl få tycka och tänka saker utan att för den skull ha tänkt hela vägen eller ha svar på allt, det är liksom inte så här, med vissa, har man inte svar och lösningar så ska man bara hålla käften (eller ge f-n i tangetbordet).
          det blir lite trist.
          -jaha så man ska inte jaga, hur ska man göra dådå?
          -inte vet jag, jag tycker bara inte att man ska jaga.
          -då är du dum i skallen och inte trovärdig.

tack för kaffet..

biggrin.gif

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 04-03-2010, 00:43
          Länk hit: #127

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2010, 22:10) *
          En person som direkt sågar allt vad forskare, arkeologer och andra kommit fram till och avfärdar det som spekulationer utan att komma med något vettigt själv har totalt förlorat all trovärdighet. Det finns ingen anledning att ens låtsas bemöta vad du kommer med. Du är ett pucko, gå och dra något gammalt lodjur över dig.

Det är ju uppenbart att du inte tycker om mina argument
          Och att du är sur för att jag säger att jakt och vapen är fel.
          Men har du igentligen något hållbart argument till varför jakt alls ska få finnas?
          För det enda vi kommer översvämas av om jakt förbjuds,
          är i praktiken skjutglada jägare med abstinens.

Sen kan man tycka att det är fel,
          men hela jakt indurtrin har spårat ur.

Jag tycker att jakt,
          där man jagar ett djur för att mata en by,
          Som du pratar om i dit istids inlägg, är okey.

Men att jaga för att fylla frysen är inte okey.

Om du är vetdnskapligt intresserad,
          Borde du också veta att man dom senaste åren konstaterat att mycket av vår historia är feltolkad.

Vad jag kan se i inläggen i tråden,
          Är du messt motsträvig.
          Du är säkert inte så inskränkt som du framstår.

Tycker du det är kul att jaga för att fylla frysen så gör det,
          men räkna inte med att jag ska tycka att du är duktig för det.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 04-03-2010, 00:56
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ni som har en så annorlunda uppfattning om vad jakt är skulle följa med ett jaktlag ut och se vad det i grunden handlar om,man kan inte gissa sig till hur det är och döma rätt av och kalla alla jägare för Trofejägare om man inte varit med och lärt sig vad jakt handlar om,det finns faktiskt en mening bakom jakten.Men att spekulera i vad man TROR är en sak och vad man VET är en sak,min man är absolut ingen blodtörstande trofejägare inte vår son heller känner inte alls igen en den beskrivningen om vad en jägare är.Mycket handlar om Viltvård plus att förhindra innavel i vårt vilt och mycket mer än det som inte går att förklara här på en kort stund.Människan har jagat i urminnes tider och en del har det i generna än överlevnads instinkt kanske?

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 04-03-2010, 06:15
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Nej, precis. Alla är inte skitstövlar, men många finns det. Jag kommer från en jägar familj där alla i släkten jagar. Eller ska jag säga jagade. Det slutade med mig och mina bröder. Jag är uppvuxen med både älg, hjort och rådjurshuvuden i mitt eget sovrum och allt var trofer och för att fylla frysen. Vi hade 3 st stora i garaget.
          Jag tror inte det handlade om viltvård inte och jag tror flesta jägare inte är utbildade riktig viltvård heller. För att kunna kallas viltvårdare borde de ha en utbildning i biologi, etologi, zoologi eller liknande på universitetsnivå och det tror jag de flesta av dagens jägare saknar. Har man det och förstår hur naturen fungerar då är man en viltvårdare och då skjuter man inte på allt och rubbar balansen i ekosystemet så att man måste skjuta lite till, för att sen sjuta lite till. Det blir bara en ond spiral...

Jag tror inte inavel är ett problem för vårat land är tillräckligt stort om alla får röra sig fritt.
          Här har vi problem när ngra arter är till 200 st i individantalet, då har vi helt plötsligt problem med inavel och nu jobbas det frenetiskt med data simuleringar för att para ihop de djuren så att man får en så spritt genetik som möjligt. Ju fler djur desto bättre.
          Så fler djur desto bättre, naturen plockar ut sjuka och svaga djur naturligt och ser till att det inte blir inavel. Det har funkat i 400 miljoner år så varför ska vi komma här och tro att vi ska hjälpa till och ställa saker till rätta. Naturen sköter sina egna angälegenheter bäst.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-03-2010, 08:33
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det här är ingen tråd om lodjursjakt utan en tråd där jaktmotståndare fritt skall få snacka skit om jägare. Alla dras öven kam. Jägare framställs som blodtörstiga trofésamlare som bara är ute efter att döda så mycket som möjligt. Inga argument biter, krokodilsyndromet gäller. Ok, lev kvar i er inskränkta föreställningsvärld för jag förmodar att ni varken vill eller kan ta åt er en mer nyanserad bild.

Beträffande vetenskapsföraktet så är jag så förbannat trött på alla dessa uppblåsta förnekare. Det kvittar hur mycket forskare och vetenskapsmän jobbar på att beskriva vår värld och vad som hänt tidigare, det tränger inte in hos en del. Bevis förnekas, "jag har inte sett några bevis", allehanda kvasivetenskap dras fram som motbevis trots att det bara är flum. Om en enda av tusentals teorier inte visar sig stämma är men omedelbart beredd att förneka resten också, även om det inte råkar vara en riktigt vetenskapligt underbyggd teori. Man tror mer på medier och seanser än på vetenskapligt arbete. Kvalificerad dumhet är väl det snällaste jag kan skriva. God middag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 04-03-2010, 09:22
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (Motti @ 04-03-2010, 00:56) *
          Ni som har en så annorlunda uppfattning om vad jakt är skulle följa med ett jaktlag ut och se vad det i grunden handlar om,man kan inte gissa sig till hur det är och döma rätt av och kalla alla jägare för Trofejägare om man inte varit med och lärt sig vad jakt handlar om,det finns faktiskt en mening bakom jakten.Men att spekulera i vad man TROR är en sak och vad man VET är en sak,min man är absolut ingen blodtörstande trofejägare inte vår son heller känner inte alls igen en den beskrivningen om vad en jägare är.Mycket handlar om Viltvård plus att förhindra innavel i vårt vilt och mycket mer än det som inte går att förklara här på en kort stund.Människan har jagat i urminnes tider och en del har det i generna än överlevnads instinkt kanske?

kan tänka mig att ganska många här redan vet vad ett jaktlag gör och hur de tänker men ändå inte finner någon anledning till varför det ska jagas. lite är det nog precis som du skriver i din sista mening "Människan har jagat i urminnes tider och en del har det i generna än överlevnads instinkt kanske". då får vi hålla i minnet att vi lever inte på stenåldern längre.

--------------------

Citera
          tommot123
          Inlägg 04-03-2010, 12:26
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2010, 20:49) *
          Hur är det med fiske då? Skall det också förbjudas? Alla kan köpa frusen fisk i mataffären. Fiske är både föda och en utmärkt avkoppling men samtidigt blodig och innehåller dödande.

Fiske med trålare vet vi ju följderna av! Torsken och en massa andra arter är hotade! Och valfisket! Vårat broderland Norge har nog lite på sitt samvete! Tyvärr !!!
          Tommy!

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 04-03-2010, 14:05
          Länk hit: #133

Medlem

Jag är också uppvuxen med jägare,
          Men har aldrig intresserat mig för den sortens matcho kultur.

Maten är mer en bieffekt av själva jakten.

Många jägare är adrenalinjunkies,
          Det är kicken man är ute efter.

Vad beträffar vetenskapen,
          Går den framåt.

Jorden är inte platt...

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 04-03-2010, 16:19
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Halva lofamiljen skjuten. Jägare jublar över lyckad fångst.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=1021991,00.html?

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-03-2010, 16:35
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 04-03-2010, 00:56) *

Min erfarenhet av jägare är att de är väldigt duktiga på att motivera sin egen jakt även om de sker av rent rekreationssyfte så kallas det alltid "viltvård". Att undvika inavel genom att begränsa det genetiska urvalet genom att fälla fler djur strider mot all logik och genetik. Tyvärr brukar jägarföreningarna nobba alla erbjudanden (även gratis) från forskare att föreläsa om ekologi och genetik.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 04-03-2010, 18:37
          Länk hit: #136

Medlem

För att gå tillbaka till handlingen.

Hur stort antal rådjur och älg har vi?

Det känns av diskutionen att dömma,
          Som att antalet är lågt
          Och därför ska lodjuren dödas.

Vad skulle det annars handla om?

...illa planerad rökridå.

--------------------

Citera
          Lokan
          Inlägg 04-03-2010, 22:13
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

"Många jägare är adrenalinjunkies,
          Det är kicken man är ute efter"

Där kom du nog nära pudelns kärna!! tummenupp.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-03-2010, 06:44
          Länk hit: #138

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Mentha-Arvensis @ 04-03-2010, 18:37) *
          För att gå tillbaka till handlingen.

Hur stort antal rådjur och älg har vi?

Det känns av diskutionen att dömma,
          Som att antalet är lågt
          Och därför ska lodjuren dödas.

Vad skulle det annars handla om?

...illa planerad rökridå.

Nuvarande antal är ointressant, det är det beräknade antalet vid en stark lodjursstam som betyder något. Men det gäller bara rådjuren då, när det gäller älgarna så är det vargen som skall hållas kort. Björnen äter ju mest blåbär så den är det inte mycket diskussion om trots att den är farligast av alla svenska rovdjur.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-03-2010, 11:21
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

confused.gif Ska vi torka mormors huvud och sätta det på väggen? Hon var den enda storjägare som jag har mött för hon jagade efter hjärtan och kärlek!

Jag har bott med en jägare i 10 år och ätit älgkött i alla variasioner så jag hatar detta "jägar" syndrom. Jag har alltid haft jägare som vill köpa jaktarrendet hos mej men det har jag sagt upp hösten-09. Nu får dom jaga sig själva=0)
          Men det är ändå hemskt för folk/jag tror att man MÅSTE äta kött, jag skulle vilja få hjälp till att lära mej att äta annat. Livet är så "inrutat" och man tror att det inte finns tid!?
          Vi har aldrig behövt svälta? duh.gif

Redigerat av sqrulan: 05-03-2010, 11:28

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-03-2010, 12:08
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 05-03-2010, 06:44) *
          Nuvarande antal är ointressant, det är det beräknade antalet vid en stark lodjursstam som betyder något. Men det gäller bara rådjuren då, när det gäller älgarna så är det vargen som skall hållas kort. Björnen äter ju mest blåbär så den är det inte mycket diskussion om trots att den är farligast av alla svenska rovdjur.

Regionalt kan det påverka men nationellt har inte rovdjuren någon större inverkan på de stammarna. Rådjur finns ju mer än aldrig förr och älg regleras hårt genom jakt pga att skogsbolagen kräver det för att säkra återväxten av skog och av trafiksäkerhetsskäl så vill man också ha förre djur.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-12-2025, 00:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon