Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lodjursjakt
          tommot123
          Inlägg 27-02-2010, 22:55
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 12:07) *
          Fascinerande djur där dom kommer gående, försöker inte ens smyga och är knappt ens skygga. Men efter att jag såg hur det såg ut i krypgrunden på mitt gamla torp när jag rev det vill jag inte ha grävling under huset i alla fall. Dels hade den ju grävt så grundstenarna riskerade att flytta på sig, dels hade den ju tryckt hela grunden full av gräs. Detta hade pågått under många år, så delar av krypgrunden var full med jord upp till trossbotten. Definitivt inte bra.

Lodjur syns kanske inte, men dom märks. Vill man ha en stark rådjursstam kan man inte ha en stark lodjursstam. Jag föredrar ju lodjuren då, men när rådjuren börjar sina så går väll dom också på får och höns kan jag tänka mig.

Ser inte lodjuren till att rådjurstammen blir stark! De sållar ju ut de svaga rådjuren så då blir ju rådjursstammen stark!
          Hörde när människan lade sig i och sköt rådjur så förstörde jägarna hela rådjurstammen för de sköt fel djur!
          Det är likadant med älgstammen! Hade de skutit rätt djur så hade de sluppit älgsjukan! Så jägare behöver en kraftig utbildning om de ska göra vargens och lodjurens jobb när rovdjuren är utrotade!
          Tommy!

Redigerat av tommot123: 27-02-2010, 22:56

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-02-2010, 22:59
          Länk hit: #62

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (tommot123 @ 27-02-2010, 22:55) *
          Ser inte lodjuren till att rådjurstammen blir stark! De sållar ju ut de svaga rådjuren så då blir ju rådjursstammen stark!

Efter den här vintern lär det inte finnas några svaga rådjur kvar i alla fall...

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 28-02-2010, 00:52
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

Är alla födda i går? (Menar inget illa.)
          Fram till början av 90talet var det riktig vinter, kallt och mycket snö.
          Konstigt hur man smyger in allarmismen överallt.

Vad som har hänt sen 90talet är att allt ska mätas överalt.

Innan visste man att på vintern snöar det och är kallt, det var inte något man behövde mätinstrument för att veta/förstå.

Evolutionen startade definitivt inte efter 90talet.

Och angående jakten.

Efter som alla djur på olika sätt inverkar på varandras bestånd på olika sätt, är det väll lika bra att jaga allihop.

Skut ner alla och samla små kort av dom.

Som ett vuxen-pokemon:
          "Gotta shoot'em all!"
          Så att alla slipper dom dumma djuren... biggrin.gif

...kan man skjuta bladlöss, fästingar och myggor med hagelgevär, eller måste man använda armborst? blink.gif

Redigerat av Mentha-Arvensis: 28-02-2010, 00:56

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-02-2010, 17:27
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Mentha-Arvensis @ 28-02-2010, 00:52) *
          Är alla födda i går? (Menar inget illa.)
          Fram till början av 90talet var det riktig vinter, kallt och mycket snö.
          Konstigt hur man smyger in allarmismen överallt.

Vad som har hänt sen 90talet är att allt ska mätas överalt.

Innan visste man att på vintern snöar det och är kallt, det var inte något man behövde mätinstrument för att veta/förstå.

Evolutionen startade definitivt inte efter 90talet.

Och angående jakten.

Efter som alla djur på olika sätt inverkar på varandras bestånd på olika sätt, är det väll lika bra att jaga allihop.

Skut ner alla och samla små kort av dom.

Som ett vuxen-pokemon:
          "Gotta shoot'em all!"
          Så att alla slipper dom dumma djuren... biggrin.gif

...kan man skjuta bladlöss, fästingar och myggor med hagelgevär, eller måste man använda armborst? blink.gif

Jag har som riktmärke att inte skriva inlägg efter kl 10 på kvällen för jag märker att kvaliteten sjunker. Det borde fler ha som princip för ovanstående var det vírrigaste jag läst på ett bra tag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 01-03-2010, 11:14
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

idag börjar den - jakten på lokatten.
          vidrigt men sant sad.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-03-2010, 11:18
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

I Kalix så har samebyn utlovat en jaktpremie på fem tusen kronor för den som dräper en lokatt. thumbdown.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2010, 11:18
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

ranting.gif ranting.gif ranting.gif MORR!!!

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 01-03-2010, 11:20
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 01-03-2010, 11:18) *
          I Kalix så har samebyn utlovat en jaktpremie på fem tusen kronor för den som dräper en lokatt. thumbdown.gif

samer delar tyvärr ut skottpengar på allt som hotar renen. off the record sas :/

Redigerat av herkules: 01-03-2010, 11:50

--------------------

Citera
          Freyas
          Inlägg 02-03-2010, 06:00
          Länk hit: #69

Gäster

CITAT (tommot123 @ 27-02-2010, 22:55) *
          Så jägare behöver en kraftig utbildning om de ska göra vargens och lodjurens jobb när rovdjuren är utrotade!
          Tommy!

Oavsett utbildning - hur lång som helst, hur ingående som helst - kan jägarna aldrig ALDRIG lyckas med sådan selektion som naturen själv! Punkt slut.

Ibland tror jag att människan tror sig vara en gud...
          "men då flyger hon såsom Ikaros" ...

... i dagarna har naturen åter påmint henne om att naturen är - och kommer alltid att vara -
          starkare och mäktigare än människan ...

... är det därför människan måste ta bössan i handen, tro?
          Måste hon ständigt återskapa sin illusion om sin inbillade allmäktighet?

Redigerat av Freyas: 02-03-2010, 06:05

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-03-2010, 08:27
          Länk hit: #70

Medlem

Selektionen i naturen funkar även om man skjuter av en del av djuren så där är det inget problem, bara man inte gör en selektiv avskjutning. Ett tag sköt man av mest älgtjurar och sparade korna för att få god återväxt men då blev det plötsligt för lite tjurar. Man skall skjuta av rätt över. Vill man verkligen skada ett bestånd skall man exempelvis mata under svåra vintrar, då överlever även de sämsta exemplaren och kan föra sina dåliga gener vidare.

Jag funderar bara varför ni jakthatare håller igång. Är det jakten öht, eller att man skjuter av dessa gulliga lodjur och vargar? Det finns ingen djurart i Sverige som INTE klarar av ett visst jakttryck utom de som är fridlysta.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 02-03-2010, 08:46
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 08:27) *
          Jag funderar bara varför ni jakthatare håller igång. Är det jakten öht, eller att man skjuter av dessa gulliga lodjur och vargar? Det finns ingen djurart i Sverige som INTE klarar av ett visst jakttryck utom de som är fridlysta.

varför måste man skjuta vilda djur om de inte är sjuka eller skadade? hata är lite för starkt ord kan jag tycka, jag hatar inte ens kokt fisk fastän det är döäckligt.
          det är bra att hålla igång - man ska stå på tå.
          hela tiden.

--------------------

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 02-03-2010, 09:12
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag hatar inte jakt där man jagar för att äta, men där man blandar sig in för att skjuta för att "kontrollera" naturen tycker jag är fel.

Så jakt på rovdjur som varg och lo, fågelarter av måsar, skarv, kråkfåglar och sånt som vi normalt sätt inte äter tycker jag är sjukt!

Skjut bara av sådant som snarare hotar våran biologiska mångfald som introducerade djurarter amerikansk mink eller mårdhund.
          Många jägare och dess likar planterar dessutom ut tusentals andfåglar och hönsfåglar årligen för jakt utan minst fundering på att korsningar mellan utplanterande och vilda bestånd kan leda till att genetiska anpassningar till lokala miljöförhållanden försämras eller går helt förlorade. Är dessutom om mängden utsatt material är av en sådan omfattning att det naturliga beståndet betydligt minskar i storlek eller helt försvinner genom konkurrens kan detta leda till förlust av genetisk variation.

Den införda nordamerikanska bäckrödingen (Salvelinus fontinalis), med minst 400 självreproducerande populationer i landet, har i vissa vatten- drag konkurrerat ut naturligt förekommande öring. Det är sånt som ska bort.
          Vi har kräftpest bara för att folk har introducerat signalkräfta som har kraftigt ökat spridningen av kräftpest och utrotat många bestånd av flodkräfta.

Det är i flesta fall jägare som är direkt ansvariga för att naturens balans rubbas.
          Jägare introducerade hjort, getter och vildsvin för att jaga på Nya zeeland och nu har de tagit över och ställer otroligt mycket skada och det är bara en av många länder!

Människan har ett behov att hela tiden behöva "kontrollera" saker. Sluta upp med det och låt naturen vara! Moder natur sköter sina egna angelägenheter bäst!

Så därför tycker jag illa om jägare! Bara visa sig på bild flinandes med ett huvud av en älg är vidrig och man visar ingen respekt för andra levande varelser!
          (Alla är dock inte skitstövlar!)

Redigerat av Orkidétjuven: 02-03-2010, 09:16
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  resiz1e.jpg ( 72.81k ) Antal nedladdningar: 28

Citera
          pejori
          Inlägg 02-03-2010, 10:27
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 08:27) *
          Selektionen i naturen funkar även om man skjuter av en del av djuren så där är det inget problem, bara man inte gör en selektiv avskjutning. Ett tag sköt man av mest älgtjurar och sparade korna för att få god återväxt men då blev det plötsligt för lite tjurar. Man skall skjuta av rätt över. Vill man verkligen skada ett bestånd skall man exempelvis mata under svåra vintrar, då överlever även de sämsta exemplaren och kan föra sina dåliga gener vidare.

för mej är det jakten på djur som står på gränsen, jag reagerar på.
          Älg och hjort jakt är en sak.
          Vildsvin lika så.
          Men Varg och lodjur bör få växa till och breda ut sig bättre, innan jägarna leker Rambo i skogarna med dom.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-03-2010, 10:57
          Länk hit: #74

Medlem

Som jag ser det måste vi jaga både bytesdjur och jägare eftersom vi är inne och skjuter de första, främst älg och rådjur. Hade vi inte gjort det skulle det nog bli ganska svårt att leva i detta landet, jag har faktiskt ställt en fråga till Naturvårdsverket hur stort ett oreglerat bestånd skulle bli. Eftersom vi skjuter av bytesdjuren måste vi också skjuta av rovdjuren för att inte balansen skall rubbas för mycket. Sen kan man diskutera storleken och utförandet.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 02-03-2010, 11:17
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 10:57) *
          Som jag ser det måste vi jaga både bytesdjur och jägare eftersom vi är inne och skjuter de första, främst älg och rådjur. Hade vi inte gjort det skulle det nog bli ganska svårt att leva i detta landet, jag har faktiskt ställt en fråga till Naturvårdsverket hur stort ett oreglerat bestånd skulle bli. Eftersom vi skjuter av bytesdjuren måste vi också skjuta av rovdjuren för att inte balansen skall rubbas för mycket. Sen kan man diskutera storleken och utförandet.

Det ligger ju något i det förståss. g.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 02-03-2010, 11:35
          Länk hit: #76

Medlem

eller så kan rovdjuren få ta det de behöver först så behöver det inte bli det här skjutandet som hålls på med helt i onödan.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-03-2010, 11:36
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Bara tanken att skjuta sådana extremt vackra djur får det att vända sig i magen på mig...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-03-2010, 11:46
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Balansen sköter naturen om. Inget som jägare kan göra. Bara en förevändning för att få jaga. Tänk om jägarna ändå kunde vara ärliga och säga att vi gillar att döda rovdjur. Alla vet ju att det är så. Balansen mellan bytesdjur o rovdjur är så raffinerad att jägarnas avskjutning är rena stenåldersmetoderna. Varför inte utrusta jägarna med en påk istället för gevär vid jakten. Ughh.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          herkules
          Inlägg 02-03-2010, 12:19
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 02-03-2010, 11:36) *

Bara tanken att skjuta sådana extremt vackra djur får det att vända sig i magen på mig...

fina vackra lokatterna!
          wub.gif

gör sig väl fint som krage eller mössa?
          iaf om vi ska ha dessa vintrar fortsättningsvis ...

och ja, jag är ironisk.

--------------------

Citera
          tommot123
          Inlägg 02-03-2010, 14:06
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

Tror inte riktigt på det här med rovdjursjakt! Människan har ställt till det på många ställen! Så försvinner många av rovdjuren PGA av tjuvskytte! För några år sedan massakrerades ett lodjur med unge av snöskotrar! Det blir man glad av att läsa! Man måste acceptera Rovdjur!
          Tänk om människan vore konsekvent! Nu blir det ju bara ett löjets skimmer över rovdjursjakten!
          Det bästa vore ju om människan höll sig från skogarna! Naturen sköter sig bäst själv och så slapp man se de här fula skövlingarna!
          Förstör dessutom alla svampställen!
          15-20 av mina kantarellställen är nu nedhuggna! Man blir så glad!
          Jakten är väl snart över nu! Är säkert 100 000 jägare ute nu!!!!!
          Tommy!

Citera

10 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 22:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon