Det här är väl lite apropå tråden den andra tråden om hemlösa/förvildade katter och katter på katthem och så...
Jag och min sambo är väldigt väldigt nära att skaffa katt just nu... därför har jag varit runt och tittat på massor av hemsidor, både med registrerade seriösa kattuppfödare, katthem och även annonssidor typ blocket och eniro... Och har börjat fundera väldigt mycket över vad som egentligen vore bäst, i längden... Som det har sagts tusen gånger i den andra tråden så är det inte alls bra med sommarkatter/förvildade katter som skaffar kattungar i det vilda, blir inavlade och far illa... Jag liksom många andra tycker att den långsiktiga lösningen är att höja kattens status i samhället. Det betyder dock INTE att jag bara tycker om raskatter - är definitivt ingen rasist!

Däremot har jag slagits av alla andra positiva sidor av den ordnade uppfödningen. De seriösa uppfödarna tar ju ansvar för att de katter som dom inte vill avla på blir kastrerade, de ser till att kattungarna blir chip-märkta och vaccinerade mot kattpest och kattsnuva, kattungarna blir försäkrade i två år eller så, de ser till att kattungarna inte tas för tidigt från modern osv...
Vore det inte bra om även icke rasrena katter i större utsträckning föddes upp av seriösa uppfödare? Och att, som någon annan föreslog, kastrering av katter blir gratis så att folk inte drar sig för utgiften. Sedan är jag också av åsikten att det borde krävas någon form av tillstånd för att skaffa vare sig katt eller hund. Ett tillstånd som omedelbart dras in om det visar sig att personen i fråga inte tar hand om sitt djur ordentligt. Jag efterlyser helt klart större kontroll av kattägarna! Katter är inte leksaker som man kan slänga bort när man tröttnat på dem, de är familjemedlemmar som bör älskas, respekteras och tas om hand på bästa sätt!
Oj vad jag började pladdra... Hur som helst, jag blir mer och mer för att stödja seriösa kattuppfödare. Det betyder sen inte att jag inte skulle rädda nån liten utsatt blandrasig älskling om en sådan dök upp... Men jag tror nog att det långsiktigt vore bra om kattuppfödning generellt blev mer kontrollerad... hur tråkigt det än låter. Vad tror ni?