CITAT (Fny @ 07-03-2010, 10:05)

Miro vad är din katt för ras? *nyfiken*
Jag har två raggdolls, och de är underbara! Men på sätt och vis är de ganska hundiga! vi ville dock ha en lugn stabil ras som går bra med barn och har större chans att tolerera resor bra, och allt det har vi fått.
Jag älskar verkligen bondkatter

, men det är just detta med att höja kattens värde... Man kan förstås ta kissar på katthem vilket är vad vi gjort förr.
Detta med att "förstöra" kattens "naturliga egenskaper"... Naturligtvis vill man behälla mångfalden men jag ser inget dåligt med ras-avel OM INTE 1) katten lider pga de attribut man avlar på

som tex perser 2) inavel (dvs dåliga uppfödare) leder till ökning av genetiska sjukdommar.
Till detta kan jag säga att det enda genetiskt betingade problem jag haft med mina två är att de är matglada.
Av mina tre väninnor som har två "bondkatter" var så har alla en katt med allvarliga problem (en har eksem och äter konstnat kortison, en har astma och en dog av njursvikt)
Detta trooligen pga att många bondkatter tillåts para sig okontrollerat och inga stamtavlor hålls för att försäkra sig om att inavel inte sker. Men det går ju att ändra