Å, jag har bara fått blodad tand för LED sen i söndags :-)
På jobbet har jag en Marine Lux 2x54 W T5-armatur med en 54 W Sylvania Grolux och en hm, någon vit på 10000 Kelvin som jag inte minns namnet på nu. Det är ett ljust ljust rosa sken längst in i korridoren vid ett norrfönster. Där har jag lite hoyor och orkidéer.
Hemma har jag två hyllor med 2x18 W T8-armaturer med rör som jag har beställt från Philips via en lokal ljusbutik. 865:or är det.
Har frön som gror för fullt där inne - tomater, chili, aubergine, smultron mm.
Så, lysrörsarmaturer med olika IP-klassningar har jag och vill nu prova lite nytt och lära mig nya saker.
Min dotter gillar rosa[*] så jag tänkte kombinera det genom att ha en liten "box" på väggen med småväxter och en "rosa" lampa i. Sen har jag en vägg där jag mest har konst som är blått - blå katter osv, så där tänkte jag mig en smal hylla med lite blåa leds.
Ja, allt är i huvudet än så länge, men det ska bli kul att prova.
Tror dock inte att det blåa/röda eller rosa skenet är min "cup of tea" för fönsterodling.
Jag är civilingenjör (hm, inte riktigt, har halva exjobbsrapporten kvar och även kursen i analog-el...) och gillar tekniska prylar så jag kan väl bli lite manisk ibland vad gäller att gräva ner mig i tekniska detaljer, även vad gäller ljus tydligen.
* Det är inte jag som har tutat i henne rosa. Både jag och andra föräldern är systemutvecklare/programmerare som har gett henne kläder i alla färger och leksaker från olika områden. Dock inte Bratz och liknande.
edit: rosa led-lampa i "boxen", alltså.
edit: jag har ju hunnit löda lite också -
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=96330 /godnatt, från en som är ledig imorgon.
Redigerat av elinh: 03-03-2010, 12:49