Full version: LED för tomater
elinh
Tomater är väl en ganska ljuskrävande växt, så jag undrar hur många lumens per kvadratcentimeter som behövs för dem? Någon som har koll? Alltså, när man har LED och får de rätta våglängderna. INTE lumens från lysrör.

Lär nog slänga in lite sticklingar av allehanda växtsorter också (ne, inget som man röker...).
Blir de chockade när man tar ut dem på balkongen sen när sommaren kommer?

Här står det förresten om den ljuskrävande arten Prostchea cochleata, men eftersom de skriver att solen lyser med 100 000 lux på en varm sommardag så antar jag att siffran 15 000 lux har samma "innebörd" - dvs, de luxen innehåller alla våglängder. När man bara använder de rätta våglängder ska man väl inte behöva brassa på med motsvarande?
http://www.dusk.se/Ljus.htm
"Ljuskravet för en mellankrävande art som tex Prostchea cochleata ligger på ca 15.000 lumen. En klar solig högsommardag lyser solen med ca 100.000 Lux. Omsatt till belysning på 1 m2 blir det 100.000 lumen."
Sussie F-Flower
Det känns lite misslustande att det enda intresse du har för dina växter är L E D!!!!
elinh
Å, jag har bara fått blodad tand för LED sen i söndags :-)

På jobbet har jag en Marine Lux 2x54 W T5-armatur med en 54 W Sylvania Grolux och en hm, någon vit på 10000 Kelvin som jag inte minns namnet på nu. Det är ett ljust ljust rosa sken längst in i korridoren vid ett norrfönster. Där har jag lite hoyor och orkidéer.

Hemma har jag två hyllor med 2x18 W T8-armaturer med rör som jag har beställt från Philips via en lokal ljusbutik. 865:or är det.
Har frön som gror för fullt där inne - tomater, chili, aubergine, smultron mm.

Så, lysrörsarmaturer med olika IP-klassningar har jag och vill nu prova lite nytt och lära mig nya saker.

Min dotter gillar rosa[*] så jag tänkte kombinera det genom att ha en liten "box" på väggen med småväxter och en "rosa" lampa i. Sen har jag en vägg där jag mest har konst som är blått - blå katter osv, så där tänkte jag mig en smal hylla med lite blåa leds.

Ja, allt är i huvudet än så länge, men det ska bli kul att prova.
Tror dock inte att det blåa/röda eller rosa skenet är min "cup of tea" för fönsterodling.

Jag är civilingenjör (hm, inte riktigt, har halva exjobbsrapporten kvar och även kursen i analog-el...) och gillar tekniska prylar så jag kan väl bli lite manisk ibland vad gäller att gräva ner mig i tekniska detaljer, även vad gäller ljus tydligen.

* Det är inte jag som har tutat i henne rosa. Både jag och andra föräldern är systemutvecklare/programmerare som har gett henne kläder i alla färger och leksaker från olika områden. Dock inte Bratz och liknande.

edit: rosa led-lampa i "boxen", alltså.
edit: jag har ju hunnit löda lite också - http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=96330
/godnatt, från en som är ledig imorgon.
Anja Danmark
Lumen er ikke interessante, når du bruger LED-lys - her er det bølgelængderne, som planterne kan bruge.

Prøv at søge på nettet, her er masser af læsestof om LED.

mvh
Anja

Grönt Ljus
När man använder LED röda/blå så utesluter man de våglängder som växterna inte behöver så mkt av - vilket gör att lumentalet inte är så viktigt. Dessutom är det ju så att t.ex. den blå 460nm och röda 660nm ger ett mycket lågt lumental/w jämfört med vitt/w, men är betydligt effektivare. De som tidigare använt HPS-lampor med upp till 400w (tot 460w), och sedan en tid tillbaks använder t.ex. en Growspot15w som ersättning är mer än nöjda. För att få ut lika mkt av ett gulvitt ljus så krävs alltså betydligt flera watt och energi än vad som är hälsosamt för plånboken och miljön.
elinh
Anledningen till att jag är nyfiken är just att det verkar finnas några att välja på och på (*harkel*) cannabis-forum frågar folk ofta "men hur många lux får du ut?" osv, även när det gäller LEDs.

Säg att jag har hittat två dioder som ger ifrån sig 660 nm - ska jag ta den som är starkast eller gör det ingen större skillnad?

t.ex:
+-12 grader strålningsvinkel, 1200 mcd, 660 nm - 1.80 kr
+-12 grader strålningsvinkel, 2000 mcd, 660 nm - 4.73 kr
+-8 grader, 550 mcdd, 660 nm - 4.64 kr
osv osv...
känns som om jag är ute och cyklar :-(

Candela-Lux-omvandlare:
http://www.ledrise.com/shop_content.php?coID=18
Bassam
Hej

Jag kan inte fattar varför människa satsa på dyra grejor om vanliga vit lysrör funger bra .

H:Bassam

elinh
CITAT (Bassam @ 03-03-2010, 14:26) *
Hej

Jag kan inte fattar varför människa satsa på dyra grejor om vanliga vit lysrör funger bra .

För att det är roligt att prova något nytt (nytt för mig iaf).
zippoo
CITAT (Bassam @ 03-03-2010, 14:26) *
Hej

det kan ju alltid fungera bättre smile.gif. Det finns ju även folk som odlar inne hela året och då behöver man nog lite mer än något fjuttigt lysrör tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon