|
|
  |
Platinums busfrön |
|
|
|
06-03-2010, 14:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Så har då busfrökedjans joker paketerats och nu ska jag bege mig ut i solen till närmsta brevlåda med alla kuvert. Som jag nämnde efter att jag anmälde mig till busfrökedjan så var jag ju på väg att backa ur då det hände en liten olycka med min frölåda, men men kvar är jag. Som ni förstår medföljer inga odlingsinstruktioner då det är en salig blandning av fröer och inget kuvert är det andra likt. Ni får helt enkelt improvisera. Surprice, surprice
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2010, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Spännande!
Kan du säga om det är frön i blandningen som ska ut….eller kanske merparten är ettåringar?
Ska man kanske dela upp sådden och ha en del inne och ställa ut en del?
I alla fall ser jag fram emot att se vad det blir.
/En frågvis Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
06-03-2010, 18:05
|

Medlem

|
CITAT (Anki V @ 06-03-2010, 15:11)  Spännande!
Kan du säga om det är frön i blandningen som ska ut….eller kanske merparten är ettåringar?
Ska man kanske dela upp sådden och ha en del inne och ställa ut en del?
I alla fall ser jag fram emot att se vad det blir.
/En frågvis Anki Jo lite grepp om hur de bör hanteras har jag ju eftersom jag vet vad jag hade innan det blev pyttipanna av alltihop. Ingen stratifiering krävs för någon av alla de typ 40 sorter som kan tänkas finnas, normal rumstemperatur bör funka för samtliga dvs. är ett krav för vissa medan andra tolererar lägre temperaturer. Lämplig såtid för vissa är perioden jan-mars medan den för andra är mars-maj. Majoriteten bör förkultiveras inomhus för utplantering när risken för frost är över, utplacering i tempererat växthus funkar ju utmärkt om man har tillgång till ett sådant.
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2010, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
 Usch, vad vi är elaka! Anki kommer snart inte att våga skicka sina gissningar utan kommer sitta där och muttra att "jamen det där, det gissade jag ju för länge sedan men det blir ju sådant ståhej så då är jag tyst..." Men jag antar att det egentligen är för att vi är så väldigt avundsjuka på Ankis kunskaper. Antar det i alla fall...  Så snälla Anki, fortsätt med dina gissningar, ok?
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
06-03-2010, 23:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Lady Hamilton @ 06-03-2010, 18:58)  Nu är det så att jag sitter på mycket hemlig information alltså den är sekretess belagd (o får inte avslöjas förrens tidigast om 50 år.........) Anki V kan inte gissa någonting på dessa fröer före Onsdag Så nu tjejjer!, är ni snabba så har Anki inte en chans att hinna först tyvärr så gäller samma sak för mig.....
Det är värre än så..... På onsdag åker jag på konferens och kommer hem fre em så nästa vecka räknar jag som "förlorad" när det gäller busisar. Peztis jag kommer aldrig att kunna låta bli att gissa /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
08-03-2010, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
CITAT (Peztis @ 06-03-2010, 21:17)  Usch, vad vi är elaka! Anki kommer snart inte att våga skicka sina gissningar utan kommer sitta där och muttra att "jamen det där, det gissade jag ju för länge sedan men det blir ju sådant ståhej så då är jag tyst..." Men jag antar att det egentligen är för att vi är så väldigt avundsjuka på Ankis kunskaper. Antar det i alla fall... Så snälla Anki, fortsätt med dina gissningar, ok? Jag tycker inte att detta har med avundsjuka att göra. För mig har det inte det alls. Jag deltar och lär mig enormt mycket av att göra det. Nu i år har jag lyckats bra mycket bättre med mina gissningar än förra året. Och detta känns ju alltid bra. Jag beundrar Ankis och alla andras kunskaper när de bara genom att se ett litet litet frö kan komma på vad det är. Och nog är det bra mycket roligare att så och odla plantor på busfrövis än när man bara gör som vanligt. Att försöka tyda de ledtrådar som ges. Att kasta sig in med hull och hår i dessa diskussioner som uppstår. Att få sig ett par rejäla skrattattacker i mellanåt. Att fundera så att man blir alldeles vimsig på vad det är man har sått. Jag tror nog att de flesta av oss har gett sig in i detta just för att det är så här. Jag tycker att en av mina absoluta favoritdikter uttrycker det här så bra: I rörelse (Karin Boye) Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr. Att så busfrön resulterar ju visst i vackra blommor (när man lyckas!) Men nog är det hela "cirkusen" runt omkring som är den stora behållningen? Det tycker i alla fall jag.
Redigerat av Rosmarin: 08-03-2010, 12:01
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
08-03-2010, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Idag fick jag mitt lilla kuvert med megabuset! Tack så mycket! Det första Buset var att komma på vem jag fått frön ifrån...  Ledsen, jag minns inte allas namn, det är ju nicken man minns. Och fröna var ju inte mycket till hjälp...  Nu tänker jag gissa här i tråden om det är ok med er! Bild 1: Min gissning är Gurka
IMG_3003.JPG ( 24.71k )
Antal nedladdningar: 22Bild 2: Min gissning är Paprika
IMG_3006.JPG ( 27.75k )
Antal nedladdningar: 20Bild 3: Min gissning är Tomat
IMG_3007.JPG ( 30.68k )
Antal nedladdningar: 23Bild 4: Min gissning är Kålrabbi
IMG_3012.JPG ( 27.96k )
Antal nedladdningar: 26Bild 5: Min gissning är Oidentifierad 1 (men välbekant):
IMG_3009.JPG ( 24.88k )
Antal nedladdningar: 22Bild 6: Min gissning är Oidentifierad 2 (men jag underar om det inte är persilja)
IMG_3011.JPG ( 30.89k )
Antal nedladdningar: 26Bild 7: Min gissning är Oidentifierad 3
IMG_3010.JPG ( 26.85k )
Antal nedladdningar: 27Bild 8: Min gissning är Skräp...
IMG_3013.JPG ( 28.3k )
Antal nedladdningar: 26
Redigerat av Peztis: 08-03-2010, 20:57
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
08-03-2010, 16:39
|

Medlem

|
Ja alla har kanske inte öppnat sina kuvert så innan jag svarar på om Peztis har rätt gällande vissa gissningar så säger jag spåna på Gissning fyra är dock fel, kålrabbi har jag aldrig haft.
--------------------
|
|
|
|
|
08-03-2010, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Vilket kul frökuvert som kom idag! Tack för det  . Där finns nog mycket smått och gott. Jag kan tänka mig att gissa på pumpa/squash( skulle kunna vara gurka också  ) och solros. Peppar och paprika är det förmodligen också. Tomat, njaa, inte helt fel, för ibland kan paprikafröna och tomaterna likna varandra en del................hmmm
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
08-03-2010, 18:21
|

Medlem
Antal inlägg: 694
Medlem nr: 17 194

|
Jag har också fått mina men oj vad jag funderade innan jag kom på vem fröerna kom ifrån. Förstod vem när jag öppnade fröpåsen...  Ja, gurka eller någon form av melon, tomat, chili eller paprika, nåt tagetes eller asterliknande, kanske persilja, "flugskitar" (runda små, kanske kan vara broccoli eller annan kål)... Har jag rätt på något tro eller är jag helt ute och cyklar?? Säg att jag har nåt rätt i alla fall...
--------------------
|
|
|
|
|
08-03-2010, 18:56
|

Medlem

|
CITAT (DykUnderYtan @ 08-03-2010, 18:21)  Jag har också fått mina men oj vad jag funderade innan jag kom på vem fröerna kom ifrån. Förstod vem när jag öppnade fröpåsen...  Ja, gurka eller någon form av melon, tomat, chili eller paprika, nåt tagetes eller asterliknande, kanske persilja, "flugskitar" (runda små, kanske kan vara broccoli eller annan kål)... Har jag rätt på något tro eller är jag helt ute och cyklar?? Säg att jag har nåt rätt i alla fall...  Kanske. kanske inte. Flugskitar såg jag dock inte att jag packade
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|