| |
|
  |
Platinums busfrön |
|
|
|
Rosmarin
|
08-03-2010, 19:19
|
Gäster

|
CITAT (Platinum @ 08-03-2010, 16:39)  Ja alla har kanske inte öppnat sina kuvert så innan jag svarar på om Peztis har rätt gällande vissa gissningar så säger jag spåna på Gissning fyra är dock fel, kålrabbi har jag aldrig haft. Nej alla har ju inte det, eftersom inte alla har fått sina än... Det var ju himla bra att du la in foton Peztis  så har man kanske en chans ändå....
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
08-03-2010, 19:42
|
Gäster

|
Jag gissar på följande med ledning av Peztis bilder: 1: Gurka 2: Chili/Paprika (tror mest på chili eftersom det är Platinum som skickat fröerna) 3:Tomat 4: Någon kålväxt 5: Kronärtskocka ? 6: Dill 7: ? 8: Paprika kanske, Physalis kanske bl.a... Lite svårt när man inte ser storleken på fröerna också ju... Dessutom kanske inte allt är grönsaksfröer...  Väntar på fröna som väl kommer hit snart.
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
08-03-2010, 19:58
|
Gäster

|
CITAT (Peztis @ 08-03-2010, 19:42)  Om du nu har fått samma, Rosmarin...  Det skulle ju vara typ 40 olika fröer... Nej det kan man ju inte vara säker på. Men nu gissade jag ju på dina. I väntan på vad som komma skall.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-03-2010, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
För att göra lite mer sport av busfrökedjans lilla joker så bestämmer jag enhälligt att för att kvalificera sig för att komma upp på Peztis lista över att man gissat rätt så skall man klara av att lista ut fem typer av fröer och i detta fallet så går en ungefärlig gissning bra, exakt vad det blir lär visa sig såsmåningom. Psst ni som gissat... Och av era gissningar att dömma ser ställningen i panelen ut så här hittills: Peztis 3/5 Gillan 3/5 Dyk Under Ytan 3/5 Maggan H 2/5 (Rosmarin 3/5 för gissningen på Peztis fröer)
Tydligen har de fyra som redan fått sina kuvert och gjort sig hörda i tråden fått vissa fröer som kan se lika ut och då kan jag tala om att de kan se lika ut men de behöver inte nödvändigtvis vara lika.
Samtliga har gissat på chili eller paprika och båda svaren kan vara rätt, vill ni ha namn på vad för olika varianter av pepparfrukter det eventuellt kan vara så bara säg till så rabblar jag upp de olika namnen. (Peztis bild 2)
Samtliga har även gissat på gurka, melon eller pumpa/squash och här kan det röra sig om antingen gurka eller sommarsquash, samma sak här eventuella varianter det kan tänkas bli finns listade och kan plockas fram vid önskemål. (Peztis bild 1)
Jag kan även säga att ni gissat rätt på tomat, samma här det kan vara ett flertal olika sorter och namnen har jag uppskrivna. (Peztis bild 3) Så nu är det bara att fortsätta klura på resten
Redigerat av Platinum: 08-03-2010, 21:01
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-03-2010, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Jag numrerade bilderna, om det nu hjälper... Och eftersom det inte fanns med någon kålrabbi i sallden så gissar jag att bild nr 4 är .... broccoli? Grönkål? Någon j-a kål är det väl i alla fall....   Jag ska klura vidare...
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
08-03-2010, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
CITAT (Peztis @ 08-03-2010, 21:00)  Jag numrerade bilderna, om det nu hjälper... Och eftersom det inte fanns med någon kålrabbi i sallden så gissar jag att bild nr 4 är .... broccoli? Grönkål? Någon j-a kål är det väl i alla fall....   Jag ska klura vidare... Mitt senaste inlägg uppdaterat med hänvisning till bildnummer. Och som ledtråd kan jag säga att alla fröer behöver inte vara något som går att äta, även om det finns mycket av den varan.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-03-2010, 21:09
|

Medlem

|
Salladskål? Pak Choy? Äh, nu tror jag inte att jag har fler kålvarianter på lager....  Vad du är BUSIG, Platinum!!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-03-2010, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Jättekul, roligast var ju att man kände igen så många av fröerna. Snacka om att man vart fundersam idag, undrade så vad det var jag hade fått i brevlådan, hade helt missat denna tråd idag.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
09-03-2010, 08:41
|
Gäster

|
CITAT (Platinum @ 08-03-2010, 20:40)  För att göra lite mer sport av busfrökedjans lilla joker så bestämmer jag enhälligt att för att kvalificera sig för att komma upp på Peztis lista över att man gissat rätt så skall man klara av att lista ut fem typer av fröer och i detta fallet så går en ungefärlig gissning bra, exakt vad det blir lär visa sig såsmåningom. Psst ni som gissat... Och av era gissningar att dömma ser ställningen i panelen ut så här hittills: Peztis 3/5 Gillan 3/5 Dyk Under Ytan 3/5 Maggan H 2/5 (Rosmarin 3/5 för gissningen på Peztis fröer)
Tydligen har de fyra som redan fått sina kuvert och gjort sig hörda i tråden fått vissa fröer som kan se lika ut och då kan jag tala om att de kan se lika ut men de behöver inte nödvändigtvis vara lika.
Samtliga har gissat på chili eller paprika och båda svaren kan vara rätt, vill ni ha namn på vad för olika varianter av pepparfrukter det eventuellt kan vara så bara säg till så rabblar jag upp de olika namnen. (Peztis bild 2)
Samtliga har även gissat på gurka, melon eller pumpa/squash och här kan det röra sig om antingen gurka eller sommarsquash, samma sak här eventuella varianter det kan tänkas bli finns listade och kan plockas fram vid önskemål. (Peztis bild 1)
Jag kan även säga att ni gissat rätt på tomat, samma här det kan vara ett flertal olika sorter och namnen har jag uppskrivna. (Peztis bild 3) Så nu är det bara att fortsätta klura på resten   Detta var bra! Tämligen hemligt...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2010, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Hitta kuvärtet i brevlådan nu... OM jag blev fundersam på vem som skickat ????  ???? Men så hitta jag denna tråd  ska sticka till jobbet nu, men jag kommer med en gissning i kväll.  Platinum kul blandning och jag som är tokig i grönsaksfröer Det får bli en "Platinum hörna" i sommar på tomten.
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
09-03-2010, 12:25
|
Gäster

|
Idag har jag fått dem! Tack så mycket.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2010, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Gurka/squash, chili och tomat var inte så svårt, men jag undrar om inte fröet som ser ut som en liten pensel skulle kunna vara en klint av något slag? De andra är ju helt hopplösa, kan ju vara vad som helst  men jag har nåt frö som ser ut som en väldigt liten lus  Vad kan det vara??
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2010, 14:08
|

Medlem

|
CITAT (Margith @ 09-03-2010, 12:35)  ...men jag har nåt frö som ser ut som en väldigt liten lus  Vad kan det vara?? De ökända flatlössen som spökar igen, eller någon nära släkting kanske?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2010, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
CITAT (Peztis @ 09-03-2010, 14:08)  De ökända flatlössen som spökar igen, eller någon nära släkting kanske?  Nu vet inte jag hur stor en flatlus är (och jag vägrar i sten att Googla på flatlöss  ) men i dagens lokaltidning fanns det en artikel om vägglöss, som jag inte kunde låta bli att läsa i morse  Det här fröet är så litet att det stämmer in på vägglöss Anki kom hem!! Vilka fröer ser ut som löss? Rätta in oss i ledet igen
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2010, 14:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
weeeee  nu har jag också fått mina! Åh så spännande!  Och jag känner att jag inte har en aning!  Det här är liksom bara mitt andra år med frösådder så jag känner inte igen så mycket...  Det enda som känns bekant är dom lite större fröna som ser ut som typ melonfrön... och småttingar som ser ut som tomat... i övrigt har jag ingen aning... Jag räknar till 7 olika sorter + en hög med fnössel som jag tror är skräp och trasiga frön... tror jag skippar att så skräpet dock. Ojoj så spännande, nu måste jag ut och hämta jord och små krukor. Hur ska nu dessa få plats... hum.... får smyga in dom bakom allt annat så inte sambon ser att jag har skaffat ÄNNU fler frösådder...
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
09-03-2010, 15:05
|
Gäster

|
Jag har sått nu. De fröer som jag tycker mig känna igen fick egna småkrukor. Gurka eller squash eller melon... dem väntar jag ett tag till innan jag sår. Jag fick också en liten hög över efter sorteringen och dessa sådde jag i en egen liten kruka. Detta (som delvis liknar Peztis bild nr 8) är det mest spännande tycker jag. Ibland kan ju fröer se ut som skräp, men här slängs ingenting innan ordentlig undersökning.  CITAT (Margith @ 09-03-2010, 14:39)  Nu vet inte jag hur stor en flatlus är (och jag vägrar i sten att Googla på flatlöss  ) men i dagens lokaltidning fanns det en artikel om vägglöss, som jag inte kunde låta bli att läsa i morse  Det här fröet är så litet att det stämmer in på vägglöss Anki kom hem!! Vilka fröer ser ut som löss? Rätta in oss i ledet igen   CITAT (Fny @ 09-03-2010, 14:41)  Ojoj så spännande, nu måste jag ut och hämta jord och små krukor. Hur ska nu dessa få plats... hum.... får smyga in dom bakom allt annat så inte sambon ser att jag har skaffat ÄNNU fler frösådder...   Ja, detta är nog ett kärt problem som de flesta av oss känner igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2010, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
ja nu bidde det faktiskt så för min del också. De frön som det bara fanns en eller två av samt allt skräp åkte ner i samma lilla kruka. Har man platsbrist så... Har nu börjat få aningen trångt, den sista krukan fick stå uppe på hörnen av fyra andra krukor... Ett andra lager liksom... ehm...
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|