CITAT (Fny @ 11-03-2010, 09:55)

Malin det där med överfull frys tror jag att många känner igen! Men då måste jag tipsa om något som jag och karln min gjorde i september: Först upprättade vi en lista över ALLA matvaror vi hade hemma. Denna lista sattes upp på kylskåpet. Sedan hade vi som regel att under hela september månad skulle alla måltider baseras på något som fanns på listan, helst två eller fler saker i samma maträtt. På så sätt blev vi under den månaden av med så väldigt mycket som bara hade legat och tagit plats i frysen och i skafferiet, vi minskade matkostnaden under den månaden och vi testade dessutom massor av nya maträtter som vi annars inte tänkt på. Det funkade så bra att vi har tänkt göra det till en årlig grej, att varje september göra samma matinventering!
Det var en smart och kul idé Fny.
Överfull frys hade vi här också och i den årliga rensningen/avfrostningen så fick vi slänga massor som blivit för gammalt.
Jag hade ingen bra kontroll alls över vad som fanns längst bak i frysen. Det handlades hem varor samt sparades från den egna trädgården som jag hade många bra idéer om men det blev liksom aldrig av att laga till allt.
När vi bytte vitvaror för några år sedan så valde vi istället en lite mindre frys. Nu har jag t o m koll på vad som ligger längst ner i lådorna då vi "småhandlar" mer.
För oss som är två personer (jag med för stora ambitioner och för lite ork) så funkar det här mycket bättre.
Frysen är självavfrostande också, så jag slipper det jobbet.
Det som blir över i trädgården ger vi bort till andra istället för att spara.