Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag vill prova spaljering, Men vad för frukt, helst något "halvexotiskt"
          Huggorm
          Inlägg 13-03-2010, 19:06
          Länk hit: #1

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag skall bygga en bod i sommar, och tänkte gör ena gaveln i tegel. Den hamnar i syd-sydväst och blir drygt 2m bred och 2,5m hög. Där vill jag prova att spaljera något fruktträd som normalt inte skulle fungera i zon 2-3. Frågan är bara vad man skall välja? Äpple, päron, plommon mm. är ju vanligare på spaljé, men jag vill ha någonting mera spännande.

Persika kanske, "frost" borde fungera bra och lämna mogen frukt.

Mullbär vore spännande, men fungerar den på spaljé? Räcker värmen för att ge mogna bär av morus rubra eller eventuellt "mulle" i min zon?

Äkta vindruvor borde väll fungera bra på spaljé? De härdigaste sorterna borde klara sig mot en vägg i min zon.

Pawpaw, asimina triloba, ett oprövat kort i Sverige. Borde klara zonen, men mognar frukten? Fungerar pawpaw på spaljé?

Jag är även öppen för fler förslag på ovanliga frukter eller bär.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 11:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon