Huggorm
Jag skall bygga en bod i sommar, och tänkte gör ena gaveln i tegel. Den hamnar i syd-sydväst och blir drygt 2m bred och 2,5m hög. Där vill jag prova att spaljera något fruktträd som normalt inte skulle fungera i zon 2-3. Frågan är bara vad man skall välja? Äpple, päron, plommon mm. är ju vanligare på spaljé, men jag vill ha någonting mera spännande.

Persika kanske, "frost" borde fungera bra och lämna mogen frukt.

Mullbär vore spännande, men fungerar den på spaljé? Räcker värmen för att ge mogna bär av morus rubra eller eventuellt "mulle" i min zon?

Äkta vindruvor borde väll fungera bra på spaljé? De härdigaste sorterna borde klara sig mot en vägg i min zon.

Pawpaw, asimina triloba, ett oprövat kort i Sverige. Borde klara zonen, men mognar frukten? Fungerar pawpaw på spaljé?

Jag är även öppen för fler förslag på ovanliga frukter eller bär.
Åsa, mälardalen zon 2
Äkta kvitten (Cydonia oblonga) kanske skulle funka.

Vinrankor funkar bra både superhärdiga staketvindruvor och lite känsligare vanliga vindruvor typ Himrod och Vanessa kan funka de med.

Persika funkar att spaljera i solfjäderform, stenfrukter klarar inte de där tvära böjarna man ofta har på äppel och päronspaljeer.
Alexander-VG-zon3
Pawpaw blir ju som träd. men med beskärning borde dom väl funka på spaljé, trivs ungefär som tulpanträd. jag tror frukterna har problem att mogna/bli nåt här i Sverige.

funderat på fikon ? har du den spaljerade mot en varm och skyddad vägg så ökar chanserna för att den klarar vintern. alt böjer du ner den mot marken och täcker, eller täcker du den som dom är om det skulle bli för kallt eller en hård vinter. tidiga sorter hinner frukterna mogna i Sverige. Mullbär odlas som fikon, men härdigheten är ju bättre. bären mognar oftast i Sverige om läget är varmt. finns olika sorter en del smakar bättre än andra, likaså en del är tåligare än andra. en varmvägg borde öka chanserna för överlevnad.

en annan som är rolig att odla, väldigt härdig. är ju Schizandra chinensis. får ätliga bär. och är en lövfällande klätterväxt. klarar sig upp till zon 6-7 har jag för mig.

sedan har du ju mer vanliga som vindruva och kiwi, funkar på spaljé. en del sorter är ganska tåliga och härdiga (även om det finns känsligare om man nu vill testa som vitis vinifera och vanlig kiwi).

och som du själv föreslog persika, är trevligt att ha. aprikos är ju en annan och andra prunusar är ju roligt att ha och deras frukter är ju goda. av persika, nektarin och aprikoser finns det sorter som mognar tidigt.

sedan finns det ju kvitten, den borde också funka på spaljé, frukter går dock inte äta rätt av utan man får tillaga dom först. sedan finns det ju andra lite ovanligare päron och äppel arter/sorter exempel sandpäron.
Huggorm
Kvitten skall jag läsa på bättre om. Fikon också, jag har sett att det stått mycket om fikon här på forumet men inte läst så mycket eftersom den ändå inte klarar min zon. Schizandra chinensis har jag läst en del om tidigare, men om jag kommer ihåg rätt måste man ha både honplanta och hanplanta för att få bär. Och vilket kön plantan har ser man inte förrän den blommar...
Pawpaw klarar sig nog inte på friland här, tulpanträd gör det bara nästan. Men det är ju inte kylan som gör det, utan brist på värme på sommaren, så mot en vägg borde chanserna vara bättre. Men frågan är hur den klarar beskärning, och sedan är dom säkert inte självfertila heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon