Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hantering av dasstömning, Var tömmer ni dasset?
          ketijo
          Inlägg 29-03-2010, 20:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 27 293

Vi har under ett antal året använt oss av en mulltoa vid namn Mullis. Enligt beskrivningen skall man kunna använda det som gödsel. Vi använder det som gödsel men gör så här.
          1. Blandar i allt vårt grönsaksköksavfall som tex lökskal, potatisskal mm.
          2. flyttar en gång per år från mullistanken till en stor regntunna där vi blandar med torvmull, tång och trädgårdsavfall. Behöver vara ventil på tunnan men det bör inte regna in.
          3 Får stå ett eller två år, sedan har vi en utmärkt jordförbättring.

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 05-04-2010, 18:41
          Länk hit: #22

Gäster

Jag har en kompost godkänd för latrin vid sommarstugan. Lägger in löv och annat i den också. Den innehåller två fack så att innehållet i det ena är helt förmultnat när det andra är fullt. Använder sedan mullen till träd och buskar, vill inte ha den i trädgårdslandet men det lär inte vara farligt.
          Om inte din kommun kräver godkänd kompostering och det handlar om så små mängder så är ju det bra att låta det återgå till naturen utan krångel och transporter - att gräva ner det. Mullen bryts rätt snabbt ner till nära noll, det blir inga högar med tiden, behövs heller ingen djup grävning. Kanske ett buskage där ni kan sprida ut det och täcka med löv eller annat krafs.
          Att man på 1800-talet började med dasstunnor på dassen var att man ville ta vara på näringen för odling, innan dess gick allt ner på marken där det successivt bröts ner. Jag har sett ett par sådana ålderdomliga dass, de hade aldrig behövt tömma eler skyffla, det bröts ned så snabbt när det låg mot marken. Daggmaskar, trädrötter och annat gjorde att det bröts ner och näringen försvann åt olika håll.

Citera
          Manne på Soltorp...
          Inlägg 16-04-2010, 17:21
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 22 535

Fniss ...
          Ett sådant ålderdomligt dass hade vi när jag var barn på 50-talet.
          Känner mig (och dasset) som ett arkeologiskt fynd. rolleyes.gif

Citera
          Agne Olausson
          Inlägg 01-05-2010, 13:47
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 28 473

Skit i tunnan, d.v.s. tag bort tunnan och gör allt i en hög. Häll på lite torvströ då och då. Det blir en underbar kompost.

Eller använd tunnan och töm den i en behållare 1x1 m blandat med torvströ. Fyrkantiga 1 kubiks plastbehållare skurna på mitten blir en bra behållare för komposteringen.
          Helst två behållare så att nr 1 kan stå ett år och multna medan Du fyller nr 2.
          Ha gärna tak pǻ som håller regnvatten borta.

Citera
          MissB
          Inlägg 17-05-2010, 07:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 29 226

Mina svärföräldrar har ett vanligt gammalt hederligt utedass på sommarstället med en hink där allt hamnar. Det töms sedan ner i gropar och täcks över. Jag har alltid tyckt det verkar lite halvdant. Kan man kompostera allt även fast det är blandad kompott i tunnan?

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-05-2010, 10:08
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Agne Olausson @ 01-05-2010, 14:47) *
          Skit i tunnan,

Håller absolut med, dvs strunta i tunnan. Det blir inte lika äckligt och luktar inte lika illa. Ett riktigt utedass med två platser där den ena kan sjunka ihop medans man använder den andra, det är grejer det.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-05-2010, 15:47
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har en separerande toalett på landet. Urinen rinner ut i botten på trädgårdslandet utan något problem. Skiten tömmer jag i en låda gjord av tryckimpregnerade bräder som står direkt på jorden. Har haft det så i snart 10 år och lådan tycks aldrig bli full, det multnar lika fort som jag fyller på. Skitenkelt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Motti
          Inlägg 24-05-2010, 23:59
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Här hämtar kommunen latrinen var 14 de dag för dom som har latrin,annars kan man gräva ner den i ja var som helst !enmeter ner men det ska vara kärl som är självupplösande.För i tiden tömdes skittunnan i potatislandet.

Citera
          Turinna
          Inlägg 01-06-2010, 08:38
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 18 528

Åh, jag skulle aldrig vilja ge bort vårt bajs, eller ännu värre BETALA för att det ska hämtas. På Utö där jag har sommarställe har vi bara sandjord. Många med dass betalar dyrt för att en båt skall hämta latrinet. Sedan springer de ned på ICA som med båt fraktat kobajs till ön och så betalar de dyrt för att köpa en lite påse där!

Helgalet, dyrt och vilken miljöbelastning!

Jag har mulltoa och jublar varje gång den töms. Finfin mull som dessutom bjuder på gratis tomatplantor eftersom fröna gror när mullen används :-)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-06-2010, 18:05
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 25-05-2010, 00:59) *
          Här hämtar kommunen latrinen var 14 de dag för dom som har latrin,annars kan man gräva ner den i ja var som helst !enmeter ner men det ska vara kärl som är självupplösande.För i tiden tömdes skittunnan i potatislandet.

En meter är för djupt skulle jag vilja påstå. Det bryts ner sämre då eftersom ingen luft kommer åt, och daggmaskarna hålls också mest närmare ytan. Jag vet inte hur lätt maskarna hittar fram, men jag skulle nog hellre gräva ner väldigt ytligt, och kanske bara täcka med löv eller liknande. Då får man ju gräva på en plats där man inte går, åtminstone inte de första veckorna. Man bör väll också fundera på hur grundvattenströmmarna går.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-06-2010, 20:25
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

På den gamla goda tiden när jag var ung tog mina föräldrar noga vara på latrinen. Vanligtvis grävde pappa upp exempelvis en vinbärsbuske. I det förstorade hålet hälldes sen innehållet i dassaspannen och sen på med vinbärsbusken som stod där och gungade i skiten. Sen på med jord runtomkring. Både busken och vi som åt av bären överlevde. En gång blev dock busken uppgrävd av en trolig grävling som förmodligen tyckte det luktade gott.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 03-06-2010, 20:50
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Vi har en mulltoa 10 på stugan. Problemet med den är att den har för dålig kapacitet de tider vi har gäster ute på ön. Midsommarhelgen är det störst kris och kisstvång utomhus för att slippa översvämning. Men det var ju inte det tråden handlar om.
          Jag har två stycken trådkomposter, såna där gröna enkla varianter. I den ena tömmes hela toans innehåll på våren och får multna där tillsammans med årets trädgårdsavfall. Till nästa säsong har det blivit finfin kompost. I den andra finns redan förra årets sats färdig att användas. smile.gif
          Första året la vi ut innehållet direkt i rabatterna på våren, det hade farmor gjort under alla år, men vår hund åt upp allt hon kom åt då. sick.gif Nu skiter hon i skiten när den förmultnat ett år extra utomhus.

För att återknyta till mitt första stycke, funderar på att bygga ett hederligt gammaldags dass, men är de verkligen lagliga? Om man bara kissar i en sån, luktar det mycket om det tro? Alltså att kisset åker rakt ner i ett grävt hål i backen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-06-2010, 22:21
          Länk hit: #33

Moderator

CITAT (Anma @ 03-06-2010, 21:50) *
          För att återknyta till mitt första stycke, funderar på att bygga ett hederligt gammaldags dass, men är de verkligen lagliga? Om man bara kissar i en sån, luktar det mycket om det tro? Alltså att kisset åker rakt ner i ett grävt hål i backen.

Ja, det luktar om man inte spolar med vatten så det sköljs ner i jorden. Det blir bara liggande på ytan annars, och torkar där och luktar. Om du inte sparar i en tank och sprider över gräsmattan en dag när det regnar, då luktar det inget. Hemligheten är att låta det följa med vatten ner i marken, och det är också då det kommer växterna till godo.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 04-06-2010, 22:41
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Min erarenhet är att kisset luktar, inte bajset alls på samma sätt. Om du bara lägger korvar i dasset blir det inte alls samma stank.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2010, 00:16
          Länk hit: #35

Moderator

Ja, för då torkar det

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 03:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon