Jag fick följande svar. Klockrent!
CITAT
Du verkar höra till den mindre del av Sveriges befolkning som är mycket religiös.
Det egendomliga med undersökningen är att jag tyckte att alternativen var begränsade;
Till exempel så fanns en fråga om vem jag skulle prata med om jag befann mig i en livskris. Tyckte inte att något svar var bra. Har jag problem så vill jag prata med en nära vän som jag har förtroende för inte en präst eller psykolog
En annan fråga gällde livet efter döden; Fanns inger svar som passade mig. Jag vet inte och bryr mig inte helt enkelt om livet efter döden , den tiden den sorgen.
Däremot vet jag att Gud existerar därför att jag har valt att låta Honom existera.
Kalla det för en slags religiös existensialism. För mig har denna tro inneburit frihet och inte en begränsning.
Jag skulle aldrig underkasta mig någon auktoritet av något slag, religiös eller humanistisk. Jag har alltid tänkt fritt och valt min egen väg i livet. Oftast har den vägen varit både krokig och stenig men på den vägen har jag funnit guldkorn som gjort livet värt att leva.
I julas träffades vi några gamla skolkamrater som tog studenten 68. Alla var fullt upptagna med sin pensionering och vad de skulle göra efter denna. Tyst satt jag ock tänkte för mig själv att min pensionering den finns inte ens i min horisont. Jag känner mig fortfarande inte äldre än 30 och har mycket att ge. I januari fick jag ett erbjudande att leda ett nytt företag som skall trada biomassa från Afrika och Sydamerika till Europa. Tänkte för mig själv fan inte skall du som fyllt 60 ge dig in i detta men så tänkte jag varför inte, Gud kommer att hjälpa dig om du har mod att anta utmaningen.
Så den har jag antagit !
I bland tycker jag synd om alla de som inte har en personlig tro. Det verkar som om ni har stängt in er i ett hörn och inte lärt er att flyga.
Jag är ofta i Sverige och slås av tanken på hur människor verkar vara levande döda. Landet med en massa zombies!
Ni får gärna ha era melodifestivaler, snack om bidrag hit och dit. Ni tycker ni är kränkta och illa behandlade och tillbringar er tid framför teven. Ledstjärnan är trygghet till varje pris!
Byter aldrig med er. Jag vill aldrig ha er trygghet. Den trygghet som ni svenskar strävar efter dödar livet.