|
Piccante
17-03-2010, 23:27
Jag sitter och tittar på Kvällsöppet om religiösa friskolor och surfade in på Humanisternas sajt och kollade på deras kampanj http://www.gudfinnsnoginte.se/. Intressant test med frågor som är intressanta att fundera på.
Alexander-VG-zon3
17-03-2010, 23:30
detta blev jag
''Du verkar vara en klockren Humanist! ''
jag tycker att man själv får bestämma vad man vill göra och ha egen vilja, och jag tycker att religiösa skolor ska skippas. men det är fritt fram att vara religiös privat och i övrigt.
Det var intressant. Mitt resultat:
"Du verkar öppen för tanken att Gud kan finnas...
...men är inte mycket för religiösa traditioner – kanske kan man kalla dig agnostiker? (Läs mer på exempelvis Wikipedia.) Många Humanister har den uppfattningen. Du liknar oss också på så sätt att du gärna vill minska religionens påverkan på samhället. Välkommen att bli medlem!
Med vänliga hälsningar / Humanisterna"
Näää, tänker inte bli medlem...
theseraphim
17-03-2010, 23:40
Du verkar vara en klockren Humanist!
Du tror inte på Gud och tvekar inte att gå din egen väg när det gäller traditioner. Om du inte redan är medlem i Humanisterna tycker vi att du ska bli det. Hjälp oss gärna att debattera också, dina argument kan säkert få många att tänka till.
ahhh då fick jag det bekräftat
vitavargen
17-03-2010, 23:57
resultatet blev en http://www.klockren.nu/Humanist.
Detta fick jag till svar: Som de flesta andra svenskar följer du en del traditioner som har anknytning till Gud. Däremot är du inte religiös och verkar stödja Humanisterna i tanken att samhället borde frigöra sig från regler och idéer som har tydligt religiöst ursprung. Bli medlem!
Med vänliga hälsningar / Humanisterna
Stödja vet jag inte...
Monica M zon 4
18-03-2010, 06:44
Här är en klockren humanist till!
Platinum
18-03-2010, 06:57
malarmaster
18-03-2010, 07:18
huruvida gud finns eller ej är ingen religiös fråga.religioner finns det en uppsjö av i världen o ingen kan ge ett svar på den frågan.För att få ett svar på detta måste du söka i ditt inre o till det krävs övning o kunskap som de flesta inte tar till sig eller vill lägga ner tid på.Fundera istället på detta:energi är oförstörbar,allt levande drivs med energi. när något dör var tar den energin vägen? Ulf
Aqvakul
18-03-2010, 07:44
klockren humanist!
''Du verkar vara en klockren Humanist! ''
Gossen Ruda
18-03-2010, 08:45
Jag blev också en klockren humanist, knappast förvånande.  CITAT (malarmaster @ 18-03-2010, 07:18)  huruvida gud finns eller ej är ingen religiös fråga.religioner finns det en uppsjö av i världen o ingen kan ge ett svar på den frågan.För att få ett svar på detta måste du söka i ditt inre o till det krävs övning o kunskap som de flesta inte tar till sig eller vill lägga ner tid på.Fundera istället på detta:energi är oförstörbar,allt levande drivs med energi. när något dör var tar den energin vägen? Ulf Mycket enkelt. Energin som driver människan precis som alla andra varelser är enkla kemiska/fysikaliska reaktioner och försvinner i omgivningen ungefär som när man släcker en glödlampa.
malarmaster
18-03-2010, 09:23
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2010, 08:45)  Jag blev också en klockren humanist, knappast förvånande.  Mycket enkelt. Energin som driver människan precis som alla andra varelser är enkla kemiska/fysikaliska reaktioner och försvinner i omgivningen ungefär som när man släcker en glödlampa. Energi kan aldrig försvinna,bara omvandlas.när du släcker en lampa avbryter du bara energiflödet till lampan en av de fysikaliska grundstenarna är just det .energi kan bara omvandlas inte skapas eller förstörasUlf
Jag fick följande svar. Klockrent! CITAT Du verkar höra till den mindre del av Sveriges befolkning som är mycket religiös. Det egendomliga med undersökningen är att jag tyckte att alternativen var begränsade; Till exempel så fanns en fråga om vem jag skulle prata med om jag befann mig i en livskris. Tyckte inte att något svar var bra. Har jag problem så vill jag prata med en nära vän som jag har förtroende för inte en präst eller psykolog En annan fråga gällde livet efter döden; Fanns inger svar som passade mig. Jag vet inte och bryr mig inte helt enkelt om livet efter döden , den tiden den sorgen. Däremot vet jag att Gud existerar därför att jag har valt att låta Honom existera. Kalla det för en slags religiös existensialism. För mig har denna tro inneburit frihet och inte en begränsning. Jag skulle aldrig underkasta mig någon auktoritet av något slag, religiös eller humanistisk. Jag har alltid tänkt fritt och valt min egen väg i livet. Oftast har den vägen varit både krokig och stenig men på den vägen har jag funnit guldkorn som gjort livet värt att leva. I julas träffades vi några gamla skolkamrater som tog studenten 68. Alla var fullt upptagna med sin pensionering och vad de skulle göra efter denna. Tyst satt jag ock tänkte för mig själv att min pensionering den finns inte ens i min horisont. Jag känner mig fortfarande inte äldre än 30 och har mycket att ge. I januari fick jag ett erbjudande att leda ett nytt företag som skall trada biomassa från Afrika och Sydamerika till Europa. Tänkte för mig själv fan inte skall du som fyllt 60 ge dig in i detta men så tänkte jag varför inte, Gud kommer att hjälpa dig om du har mod att anta utmaningen. Så den har jag antagit ! I bland tycker jag synd om alla de som inte har en personlig tro. Det verkar som om ni har stängt in er i ett hörn och inte lärt er att flyga. Jag är ofta i Sverige och slås av tanken på hur människor verkar vara levande döda. Landet med en massa zombies! Ni får gärna ha era melodifestivaler, snack om bidrag hit och dit. Ni tycker ni är kränkta och illa behandlade och tillbringar er tid framför teven. Ledstjärnan är trygghet till varje pris! Byter aldrig med er. Jag vill aldrig ha er trygghet. Den trygghet som ni svenskar strävar efter dödar livet.
sqrulan
18-03-2010, 10:04
Det blev mitt svar.
Gossen Ruda
18-03-2010, 10:30
CITAT (malarmaster @ 18-03-2010, 09:23)  Energi kan aldrig försvinna,bara omvandlas.när du släcker en lampa avbryter du bara energiflödet till lampan en av de fysikaliska grundstenarna är just det .energi kan bara omvandlas inte skapas eller förstörasUlf Jag kanske skulle skrivit försvinner ut i omgivningen. Dvs luften runt glödlampan absorberar värmen och likaså ljuset. Samma med en människa, kroppen värmer omgivningen tills all värmen(energin) har fördelats i omgivningen.
Klockren Humanist fick jag stämmer nog rätt bra
CITAT (jholma @ 18-03-2010, 09:51)  I bland tycker jag synd om alla de som inte har en personlig tro. Det verkar som om ni har stängt in er i ett hörn och inte lärt er att flyga.
Jag är ofta i Sverige och slås av tanken på hur människor verkar vara levande döda. Landet med en massa zombies!
Ni får gärna ha era melodifestivaler, snack om bidrag hit och dit. Ni tycker ni är kränkta och illa behandlade och tillbringar er tid framför teven. Ledstjärnan är trygghet till varje pris!
Byter aldrig med er. Jag vill aldrig ha er trygghet. Den trygghet som ni svenskar strävar efter dödar livet. Det där var ganska inskränkt och fördomsfullt sagt faktiskt. Men jättebra för dig att ditt liv är så mycket bättre än svenskarnas för övrigt.
CITAT Det där var ganska inskränkt och fördomsfullt sagt faktiskt.
Men jättebra för dig att ditt liv är så mycket bättre än svenskarnas för övrigt. Du är i Din fulla rätt att tycka vad Du vill om mig. Observera bara att det är Du som använder uttrycket mitt liv " bättre än svenskarnas i övrigt" Jag har bara sagt att jag definitivt inte vill byta med er (kanske med tillägget merparten). Förutom att vara fördomsfull och inskränkt så är jag glad att Du inte har upptäckt alla mina andra dåliga egenskaper. Tack för påpekandet!
Aqvakul
18-03-2010, 11:13
CITAT (jholma @ 18-03-2010, 09:51)  Jag är ofta i Sverige och slås av tanken på hur människor verkar vara levande döda. Landet med en massa zombies!
Ni får gärna ha era melodifestivaler, snack om bidrag hit och dit. Ni tycker ni är kränkta och illa behandlade och tillbringar er tid framför teven. Ledstjärnan är trygghet till varje pris!
Byter aldrig med er. Jag vill aldrig ha er trygghet. Den trygghet som ni svenskar strävar efter dödar livet. Är du inte väldigt generaliserande nu? Måhända är det så att ditt försök till beskrivning säger mer om dig själv än om det du försöker fånga?
CITAT Är du inte väldigt generaliserande nu?
Måhända är det så att ditt försök till beskrivning säger mer om dig själv än om det du försöker fånga? Det säger en massa om mig själv och hur jag ser på livet. Du har helt rätt. I den här frågan är vi egendomligt nog överrens!
Aqvakul
18-03-2010, 11:22
CITAT (jholma @ 18-03-2010, 11:18)  I den här frågan är vi egendomligt nog överrens! Trevligt, trevligt..
CITAT (jholma @ 18-03-2010, 11:06)  Du är i Din fulla rätt att tycka vad Du vill om mig.
Observera bara att det är Du som använder uttrycket mitt liv " bättre än svenskarnas i övrigt"
Jag har bara sagt att jag definitivt inte vill byta med er (kanske med tillägget merparten).
Förutom att vara fördomsfull och inskränkt så är jag glad att Du inte har upptäckt alla mina andra dåliga egenskaper.
Tack för påpekandet! Jag sa inget om dig som person, bara att det du skrev var inskränkt och fördomsfullt. Att du väljer att applicera det på dig som person är ditt val. Om dig har jag inga åsikter alls faktiskt, känner inte dig.
CITAT Jag sa inget om dig som person, bara att det du skrev var inskränkt och fördomsfullt. Att du väljer att applicera det på dig som person är ditt val. Om dig har jag inga åsikter alls faktiskt, känner inte dig. Nja person och åsikter hänger väl litet ihop ändå. Fastän själv lägger jag nog större vikt vid person och handling. Du har helt rätt när Du använder ordet val dvs mitt val. Eftersom jag uppfattar mig som ett subjekt och inte ett objekt så hamnar jag ständigt i konflikt med den förhärskande filosofin idag (Frankfurterskolan - marxistisk filosofi). Tyvärr har det här sättet att tänka fullkomligt tagit över i högre undervisning idag i t ex Sverige. Den dominerar också den politiska debatten även om de flesta är omdevetna om detta.
Jo, det är bara två saker man måste göra här i livet. Det ena är att dö och det andra är att välja.
CITAT Jo, det är bara två saker man måste göra här i livet. Det ena är att dö och det andra är att välja. Där ser Du vi har i alla fall en stådpunkt gemensam.
Meriona
18-03-2010, 13:15
Det där testet är jag lite tveksam till, det fanns för få alternativ på några frågor (som jholma påpekat), så jag fick ta ett som egentligen inte stämde. Dessutom gjorde de där faktarutorna som dök upp mig förbaskad, det var nästan lite propagandavarning på dem. Ett test gjort av en opartisk förening hade varit mycket intressantare, jag tror att detta var något vinklat.
CITAT (Meriona @ 18-03-2010, 13:15)  Det där testet är jag lite tveksam till, det fanns för få alternativ på några frågor (som jholma påpekat), så jag fick ta ett som egentligen inte stämde. Dessutom gjorde de där faktarutorna som dök upp mig förbaskad, det var nästan lite propagandavarning på dem. Ett test gjort av en opartisk förening hade varit mycket intressantare, jag tror att detta var något vinklat. Jo, det var ju klockrent att humanisterna raggar medlemmar med detta test. Mig lyckades de inte lura.
Piccante
18-03-2010, 18:03
CITAT (malarmaster @ 18-03-2010, 07:18)  huruvida gud finns eller ej är ingen religiös fråga.religioner finns det en uppsjö av i världen o ingen kan ge ett svar på den frågan.För att få ett svar på detta måste du söka i ditt inre o till det krävs övning o kunskap som de flesta inte tar till sig eller vill lägga ner tid på.Fundera istället på detta:energi är oförstörbar,allt levande drivs med energi. när något dör var tar den energin vägen? Ulf Alla energiomvandlingar ger mer eller mindre förluster och när vi dör så kommer ju vår lagrade kemiska energi i form av fett och glykogen att förbrännas när kroppen bryts ned. Vi har ju ingen ständig energi i oss eftersom vi inte kan bilda det själva utan måste fylla på energiförrådet genom att äta.
sommarhumla
18-03-2010, 18:27
Även här sitter en klockren humanist. Jag klickade bara på "nästa" så fort en sån där faktaruta poppade upp.
vindspel
18-03-2010, 19:19
Du verkar höra till den mindre del av Sveriges befolkning som är mycket religiös.
Red Top
18-03-2010, 19:22
CITAT (vindspel @ 18-03-2010, 19:19)  Du verkar höra till den mindre del av Sveriges befolkning som är mycket religiös. Nyfiken. Vem syftar du på?
Aqvakul
18-03-2010, 19:48
CITAT (Red Top @ 18-03-2010, 19:22)  Nyfiken. Vem syftar du på? Det är väl hennes utlåtande i testet, förmodar jag..
lorentz
18-03-2010, 22:11
Om man är troende så nekar man väl till evolutionsteorin ?
Gossen Ruda
19-03-2010, 08:01
CITAT (lorentz @ 18-03-2010, 22:11)  Om man är troende så nekar man väl till evolutionsteorin ? Jo, men det finns två varianter. Antingen de som helt skippar evolutionen och bara tror på bibeln. Sen har vi dem som försöker kombinera, dvs att evolutionen har ägt rum men att gud har styrt det hela. Båda tankarna är för mig helt främmande och ologiska.
Växtverk
19-03-2010, 08:27
Jag blev en agnostiker.. men jag upplevde också att det många gånger saknades nyanser i svarsalternativen.
Jag är som många tenderar att vara nu för tiden, väldigt andlig utav mig. Knappast religiös och tror inte på gud i den form som vanligen dyker upp i folks huvuden eller i religiösa texter om man tolkar dem boskavligt. För mig är gud bara den inre lyckan som vi alla har inom oss. Gud är stunden i nuet när man blir medveten om sin sanna natur. Gud för mig är helt enkelt essensen i ditt sanna medvetande. Ingen som styr, ingen som påverkar, ingen att be till men absolut någonting att tro på. Sat nam.
Jag tror att Ulf och jag sympatiserar angående en hel del.
malarmaster
19-03-2010, 09:25
en själsfrände. det stöter man inte ofta på i detta materialistiska o andefattiga samhälle. Mvh Ulf
Farbror Blå
20-03-2010, 00:31
Gud finns!
Mitt svar jag fick var att jag verkar vara mer förtjust i traditionen än i gud  vet inte om jag håller med riktigt där.Jag har en tro en kristen som inte bara bygger på tradition.Sen stog det att jag nog var på väg att bli en Humanist !Litar inte på det testet riktigt måste jag säga verkar vara till humanisternas fördel.
malarmaster
21-03-2010, 07:41
kollade testet o fick samma svar som du vilket inte stämmer med mitt vetande.som alla test bestående av lösryckta frågor får man fel utfall.om man som humanist inte tror på religion eller ett liv efter detta utan bara går på vetenskap så är man inne på fel spår.som jag skrev tidigare huruvida gud finns eller ej är ingen religiös fråga.gudskraften finns men inte som de flesta religioner beskriver,styrande skapande osv.vi människor får själva styra våra liv,ta hand om varandra osv. allt vi ställer till med får vi själva ta itu med.till alla människor som endast tror på vetenskap o att man bara lever detta livet o sen finns ingenting, ni kommer att bli positivt överraskade. mvh ulf
mamamaggan
21-03-2010, 11:22
Klockren humanist!
Men , det fanns inte svarsalternativ som stämde överallt.
Sedan är det väl så att vi har levt med kristendomen i flera tusen år och mycket i vårt samhälle bygger på dess regler. T ex frågan om moral . Det vi i de kristna länderna anser vara moraliskt riktigt bygger väl på kristna regler ?
Vi kan inte säga att vi inte är påverkade av kristendomen även om vi är klockrena humanister.
Tycker också det var en väldigt vinklad sida. Mer konstigt är, att man inte kan vara både kristen och humanist. Känner flera krista och troende, som verkligen är humanister.
vitavargen
21-03-2010, 21:14
CITAT (mamamaggan @ 21-03-2010, 11:22)  ... Sedan är det väl så att vi har levt med kristendomen i flera tusen år och mycket i vårt samhälle bygger på dess regler. T ex frågan om moral . Det vi i de kristna länderna anser vara moraliskt riktigt bygger väl på kristna regler ? .... Lägg märke till att Kristendomen har en historia i Sverige som sträcker sig tillbaka bara lite mer är ett tusen år och inte flera tusen år(då den själv har levt bara i två tusen år). Artikeln här nedan i länken är intressant att läsa för att göra hål i de hittillsvarande uppfattningarna om kristendomens roll i Sverige: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myt-a...ige_4344755.svd
mamamaggan
21-03-2010, 22:08
Nja jag menade nog inte bara Sverige när jag sa att vi levt med kristendomen i flera tusen år. Är medveten om att den inte var vanlig här förrän för c:a tusen år sedan.
Vad jag ville framhålla var att vi till mångt och mycket lever efter kristna regler även om man inte tror på Gud. Det västerländska samhället är genomsyrat av dem . Tio Guds bud sitter nog mer fast i våran ryggmärg än vi tror .
" Du är religiös. Samtidigt tyder dina svar på att du har ett öppet sinne. " Jojo. Visst har jag min privattro, ursprungligen baserad på min kristna uppfostran men jag springer inte ner dörrarna till kyrkan, det gör jag inte. Skulle frommisarna/schartauanerna se mig där skulle dom undra vad det var katten släpat in  Jag tycker inte om test som avslutas med att man tigger pengar! Mamamaggan: Den västerländska etiken (ethos) är grekisk. Den blev efterhand uppblandad med kristendomen men är inte baserad på den.
Aqvakul
21-03-2010, 22:20
CITAT (Bee @ 21-03-2010, 22:13)  Den västerländska etiken (ethos) är grekisk. Den blev efterhand uppblandad med kristendomen men är inte baserad på den. Helt riktigt! Fast det är det inte så många som vet, och andra ( typ Alf S) vill absolut inte låtsas om det...
vitavargen
21-03-2010, 22:43
CITAT (mamamaggan @ 21-03-2010, 22:08)  ... Vad jag ville framhålla var att vi till mångt och mycket lever efter kristna regler även om man inte tror på Gud. Det västerländska samhället är genomsyrat av dem . Tio Guds bud sitter nog mer fast i våran ryggmärg än vi tror . Läs det som står i länken ovan från SVD.
mamamaggan
21-03-2010, 22:49
OK jag har som många andra trott att det var kristendomen som format oss.
Tack för den upplysningen .
Anmärkningsvärt att en minister vill att vi ska fortsätta ha mer undrvisning om kristendom än andra relegioner . Redan när jag gick i högstadiet i slutet av 60-talet proesterade jag mot att vi bara fick läsa någon vecka om andra religioner och trodde att man kommit längre nu när vi inte har någon statskyrka.
vitavargen
21-03-2010, 22:56
CITAT (mamamaggan @ 21-03-2010, 22:49)  ... Anmärkningsvärt att en minister vill att vi ska fortsätta ha mer undrvisning om kristendom än andra relegioner . Redan när jag gick i högstadiet i slutet av 60-talet proesterade jag mot att vi bara fick läsa någon vecka om andra religioner och trodde att man kommit längre nu när vi inte har någon statskyrka. Ja, Exakt! Jan Björklund leder(som minister) både vetenskapsmännen och ungdomar. Han tystar vetenskapsmännen och tvingar i barn och ungdomar dagligen vidskepliga påståenden istället för fakta.
CITAT Lägg märke till att Kristendomen har en historia i Sverige som sträcker sig tillbaka bara lite mer är ett tusen år och inte flera tusen år(då den själv har levt bara i två tusen år).
Artikeln här nedan i länken är intressant att läsa för att göra hål i de hittillsvarande uppfattningarna om kristendomens roll i Sverige: Den här artikeln är skriven av personer som är anknutna till Humanisterna. Den står inte för något "objektivt". Är inte 1000 år av kristendom en tillräcklig legimitet för att vi skall veta mer om kristendomen både negativt och positivt, både innehåll och symbolik än låt oss säga islam då vet i alla händelser inte jag vad som är viktigt för det som vi kallar Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|