Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gud finns nog inte, webtest
          mamamaggan
          Inlägg 21-03-2010, 11:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Klockren humanist!

Men , det fanns inte svarsalternativ som stämde överallt.

Sedan är det väl så att vi har levt med kristendomen i flera tusen år och mycket i vårt samhälle bygger på dess regler. T ex frågan om moral . Det vi i de kristna länderna anser vara moraliskt riktigt bygger väl på kristna regler ?

Vi kan inte säga att vi inte är påverkade av kristendomen även om vi är klockrena humanister.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          pejori
          Inlägg 21-03-2010, 11:24
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Tycker också det var en väldigt vinklad sida.
          Mer konstigt är, att man inte kan vara både kristen och humanist.
          Känner flera krista och troende, som verkligen är humanister.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          vitavargen
          Inlägg 21-03-2010, 21:14
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (mamamaggan @ 21-03-2010, 11:22) *
          ...
          Sedan är det väl så att vi har levt med kristendomen i flera tusen år och mycket i vårt samhälle bygger på dess regler. T ex frågan om moral . Det vi i de kristna länderna anser vara moraliskt riktigt bygger väl på kristna regler ?
          ....

Lägg märke till att Kristendomen har en historia i Sverige som sträcker sig tillbaka bara lite mer är ett tusen år och inte flera tusen år(då den själv har levt bara i två tusen år).

Artikeln här nedan i länken är intressant att läsa för att göra hål i de hittillsvarande uppfattningarna om kristendomens roll i Sverige:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myt-a...ige_4344755.svd

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-03-2010, 22:08
          Länk hit: #44

Medlem

Nja jag menade nog inte bara Sverige när jag sa att vi levt med kristendomen i flera tusen år. Är medveten om att den inte var vanlig här förrän för c:a tusen år sedan.

Vad jag ville framhålla var att vi till mångt och mycket lever efter kristna regler även om man inte tror på Gud. Det västerländska samhället är genomsyrat av dem . Tio Guds bud sitter nog mer fast i våran ryggmärg än vi tror .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Bee
          Inlägg 21-03-2010, 22:13
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

" Du är religiös. Samtidigt tyder dina svar på att du har ett öppet sinne. "
          Jojo. Visst har jag min privattro, ursprungligen baserad på min kristna uppfostran men jag springer inte ner dörrarna till kyrkan, det gör jag inte. Skulle frommisarna/schartauanerna se mig där skulle dom undra vad det var katten släpat in smile.gif

Jag tycker inte om test som avslutas med att man tigger pengar!

Mamamaggan: Den västerländska etiken (ethos) är grekisk. Den blev efterhand uppblandad med kristendomen men är inte baserad på den.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-03-2010, 22:20
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Bee @ 21-03-2010, 22:13) *
          Den västerländska etiken (ethos) är grekisk. Den blev efterhand uppblandad med kristendomen men är inte baserad på den.

Helt riktigt! Fast det är det inte så många som vet, och andra ( typ Alf S) vill absolut inte låtsas om det...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          vitavargen
          Inlägg 21-03-2010, 22:43
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 21-03-2010, 22:08) *
          ...
          Vad jag ville framhålla var att vi till mångt och mycket lever efter kristna regler även om man inte tror på Gud. Det västerländska samhället är genomsyrat av dem . Tio Guds bud sitter nog mer fast i våran ryggmärg än vi tror .

Läs det som står i länken ovan från SVD.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-03-2010, 22:49
          Länk hit: #48

Medlem

OK jag har som många andra trott att det var kristendomen som format oss.

Tack för den upplysningen .

Anmärkningsvärt att en minister vill att vi ska fortsätta ha mer undrvisning om kristendom än andra relegioner . Redan när jag gick i högstadiet i slutet av 60-talet proesterade jag mot att vi bara fick läsa någon vecka om andra religioner och trodde att man kommit längre nu när vi inte har någon statskyrka.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          vitavargen
          Inlägg 21-03-2010, 22:56
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 21-03-2010, 22:49) *
          ...
          Anmärkningsvärt att en minister vill att vi ska fortsätta ha mer undrvisning om kristendom än andra relegioner . Redan när jag gick i högstadiet i slutet av 60-talet proesterade jag mot att vi bara fick läsa någon vecka om andra religioner och trodde att man kommit längre nu när vi inte har någon statskyrka.

Ja, Exakt!

Jan Björklund leder(som minister) både vetenskapsmännen och ungdomar. Han tystar vetenskapsmännen och tvingar i barn och ungdomar dagligen vidskepliga påståenden istället för fakta.

Citera
          jholma
          Inlägg 22-03-2010, 10:20
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

CITAT
          Lägg märke till att Kristendomen har en historia i Sverige som sträcker sig tillbaka bara lite mer är ett tusen år och inte flera tusen år(då den själv har levt bara i två tusen år).

Artikeln här nedan i länken är intressant att läsa för att göra hål i de hittillsvarande uppfattningarna om kristendomens roll i Sverige:

Den här artikeln är skriven av personer som är anknutna till Humanisterna. Den står inte för något "objektivt".

Är inte 1000 år av kristendom en tillräcklig legimitet för att vi skall veta mer om kristendomen både negativt och positivt, både innehåll och symbolik än låt oss säga islam då vet i alla händelser inte jag vad som är viktigt för det som vi kallar Sverige.

Citera
          pejori
          Inlägg 22-03-2010, 10:33
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Nu var väl ursprunget till tråden ett test, inget mer.
          Måste det bli en historisk och politisk debatt om allt som skrivs? crying.gif

Varför ta allt så allvarligt? Finns det inte allvarligare saker att hänge sig åt? dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-03-2010, 10:42
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (malarmaster @ 21-03-2010, 07:41) *
          kollade testet o fick samma svar som du vilket inte stämmer med mitt vetande.som alla test bestående av lösryckta frågor får man fel utfall.om man som humanist inte tror på religion eller ett liv efter detta utan bara går på vetenskap så är man inne på fel spår.som jag skrev tidigare huruvida gud finns eller ej är ingen religiös fråga.gudskraften finns men inte som de flesta religioner beskriver,styrande skapande osv.vi människor får själva styra våra liv,ta hand om varandra osv. allt vi ställer till med får vi själva ta itu med.till alla människor som endast tror på vetenskap o att man bara lever detta livet o sen finns ingenting, ni kommer att bli positivt överraskade. mvh ulf

Dream on. smile.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 22-03-2010, 16:56
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (jholma @ 22-03-2010, 10:20) *
          Den här artikeln är skriven av personer som är anknutna till Humanisterna. Den står inte för något "objektivt".
          ...

Artikeln är skriven av de som står med fötterna i skolvärlden och vet bäst om skolan. Att de är humanister också är bara en plus för de. Vi borde lyssna på de än på en minister vars tankar och praktik saknar trovärdighet hos vetenskapsmännen. Skolan har väl vetenskapsmännen som sina främsta lärare.

Vad kan vara mera "objektiv" än att en minister förnekar vetenskapsmännens ord och envisas med att införa videskepelse i det som barn och ungdomar lär sig. Finns det nåt mera objektivt?

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 02:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon