|
En färsk lammstek också till våren?, Japp, nu finns det - broileruppfödda lamm |
|
|
|
20-03-2010, 19:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 12:35)  De pratade om det hela dagen på radion igår, och visst har man all rätt att bli upprörd. Men jag förstår inte varför folk bara blir upprörda över detta, fåren verkar ju ha det relativt bra fast de måste vara inne. Grisar däremot har det verkligen inte bra. Varför är inte folk upprörda över att grisar inte får gå ut? Varför köper folk ägg från frigående höns inomhus, hemskt djurplågeri det också? Kan någon förklara för mig varför kossor måste vara uppbundna hela vintern? Och så har man kosläpp och tycker att det är gulligt att se hur glada de blir och hur de skuttar, men det gör de ju bara för att de har haft det så hemskt hela vintern. Så det här med lamm kommer de flesta att vänja sig vid precis som allt annat djurplågeri. Och som vanligt är det konsumenterna som påverkar hur djurhållningen ser ut. jag tror inte att folk blir upprörda bara över lammen utan även över kossorna, grisarna, kycklingarna och äggen. vi har alltid trott att vi är så jävla bra på det här med djurhållning och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter lika illa som vilket annat skitland som helst! sen att det inte skrivs om kossornas situation i tidningarna dagligdags - ja, det får vi väl göra något åt då ..
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
20-03-2010, 20:26
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Usch! Äter inte lamm! Tycker att de ska få vara ute på bete o leka!+
|
|
|
|
|
20-03-2010, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (herkules @ 20-03-2010, 19:59)  jag tror inte att folk blir upprörda bara över lammen utan även över kossorna, grisarna, kycklingarna och äggen. vi har alltid trott att vi är så jävla bra på det här med djurhållning och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter lika illa som vilket annat skitland som helst! sen att det inte skrivs om kossornas situation i tidningarna dagligdags - ja, det får vi väl göra något åt då .. Men det är ju inte så att all djuruppfödning i Sverige sköts på ett uselt sätt även om jag tycker att det finns för mycket av det usla. Jag tycker hela debatten blir en aning skev därför att även de som sköter sina djur bra får skit när man generaliserar som du tyvärr har en tendens att göra emellanåt. Vi borde ju som konsumenter istället uppmuntra och stötta de seriösa bra djuruppfödarna och kräva bättre märkning på varorna i butiker. Min uppfattning är tyvärr att sådana djuruppfödare hamnar i skymundan men att dom ändå många gånger försöker marknadsföra sig på nätet. Vi kan som konsumenter påverka vad butikerna ska sälja och jag förstår inte att en massa människor inte bryr sig ett skvatt i vad det är dom stoppar i sig.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-03-2010, 22:37
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2010, 20:50)  Men det är ju inte så att all djuruppfödning i Sverige sköts på ett uselt sätt även om jag tycker att det finns för mycket av det usla. Jag tycker hela debatten blir en aning skev därför att även de som sköter sina djur bra får skit när man generaliserar som du tyvärr har en tendens att göra emellanåt. Vi borde ju som konsumenter istället uppmuntra och stötta de seriösa bra djuruppfödarna och kräva bättre märkning på varorna i butiker. Min uppfattning är tyvärr att sådana djuruppfödare hamnar i skymundan men att dom ändå många gånger försöker marknadsföra sig på nätet. Vi kan som konsumenter påverka vad butikerna ska sälja och jag förstår inte att en massa människor inte bryr sig ett skvatt i vad det är dom stoppar i sig. äh - jag generaliserar inte. folk kan väl tänka själva och fattar väl att inte alla djuruppfödare beter sig som as mot djuren?
--------------------
|
|
|
|
|
21-03-2010, 08:36
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (herkules @ 20-03-2010, 19:59)  tiden[/b] att vi sköter det vi äter lika illa som vilket annat skitland som helst! Jag är så glaaaad att jag är svensk och inte någon lägre stående varelse från " vilket skitland som helst" Åh, vad jag tycker illa om uttalanden enl. det citerade. Vilka är " skitländerna" du talar om? Inskränkt på gränsen till dumhet att inbilla sig att Sverige o svenskar är bättre än andra länder och andra folk. Förutsättningarna skiftar naturligtvis mellan olika länder och för många (var sjätte människa på jorden) är kampen faktiskt att få något att äta överhuvudtaget. Men skitländer - nej, jag protesterar högljutt! Gita
|
|
|
|
|
21-03-2010, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
I Sverige är i stort sett nästan alla andra länder skitländer för enligt svenskar är vi störst bäst o vackrast:-) Men skulle däremot någon säga att man är riktigt bra på det man gör till tex sin radhusgranne, ja då är det också fel och så är man stöddig och ego för det ska banne mig vara jantelag inom gränsen:-) Andra länder tycker vi om när de gör något bra för Sverige ta tex Ford o GM som vi bara för tre fyra år sedan tyckte var jättebra och duktiga för deras stöd till Volvo o SAAB men det svängde snabbt när dessa företag skulle säljas och alla dåliga resultat var helt plötsligt deras fel:-)
|
|
|
|
|
21-03-2010, 09:30
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 08:36)  Jag är så glaaaad att jag är svensk och inte någon lägre stående varelse från "vilket skitland som helst"
Åh, vad jag tycker illa om uttalanden enl. det citerade. Vilka är "skitländerna" du talar om? Inskränkt på gränsen till dumhet att inbilla sig att Sverige o svenskar är bättre än andra länder och andra folk. Förutsättningarna skiftar naturligtvis mellan olika länder och för många (var sjätte människa på jorden) är kampen faktiskt att få något att äta överhuvudtaget. Men skitländer - nej, jag protesterar högljutt! Gita skitländer i den här tråden är länder som inte tar hand om sina djur. var inte sånt jäkla pretto gita!
--------------------
|
|
|
|
|
21-03-2010, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
D.v.s. varenda land där kommersiell uppfödning av djur sker i större skala?
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
21-03-2010, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Ursäkta ett helt OT inlägg. Men Gita och Teresaphim, hur läser ni egentligen det andra skriver? "som vilket annat skitland som helst" Betyder väl ändå att Herkules räknar in Sverige bland skitländerna, som har en urusel djurhållning, och inte på ngt sätt slår sig för bröstet och tycker att vi i Sverige är bra.  Oooops! Nu hann Herkules svara själv.  Var inte säker på att du var vaken, och ville inte låta de konstiga kommentarerna stå oemotsagda.
Redigerat av Red Top: 21-03-2010, 09:37
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
21-03-2010, 10:12
|
Medlem

|
CITAT (Red Top @ 21-03-2010, 09:35)  Ursäkta ett helt OT inlägg. Men Gita och Teresaphim, hur läser ni egentligen det andra skriver? "som vilket annat skitland som helst" Betyder väl ändå att Herkules räknar in Sverige bland skitländerna, som har en urusel djurhållning, och inte på ngt sätt slår sig för bröstet och tycker att vi i Sverige är bra.  Oooops! Nu hann Herkules svara själv.  Var inte säker på att du var vaken, och ville inte låta de konstiga kommentarerna stå oemotsagda. "och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter *) lika illa som vilket annat skitland som helst!" *) "lika illa som alla andra länder" låter betydligt bättre. att tala om andra länder som "skitländer" är ju bara dumdrygt, i nivå med att kalla kunskap för "tjafs". Jag är alergisk mot sådant! Gita
|
|
|
|
|
21-03-2010, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (herkules @ 20-03-2010, 19:59)  jag tror inte att folk blir upprörda bara över lammen utan även över kossorna, grisarna, kycklingarna och äggen. vi har alltid trott att vi är så jävla bra på det här med djurhållning och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter lika illa som vilket annat skitland som helst! sen att det inte skrivs om kossornas situation i tidningarna dagligdags - ja, det får vi väl göra något åt då .. Håller med. (Här säger du inget som är konstigt på nåt sätt.)
|
|
|
|
|
21-03-2010, 11:41
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 10:12)  "och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter *) lika illa som vilket annat skitland som helst!" *) "lika illa som alla andra länder" låter betydligt bättre. att tala om andra länder som "skitländer" är ju bara dumdrygt, i nivå med att kalla kunskap för "tjafs". Jag är alergisk mot sådant! Gita antihistaminer ska vara bra säger dom .. CITAT (Red Top @ 21-03-2010, 09:35)  /.../ Oooops! Nu hann Herkules svara själv.  Var inte säker på att du var vaken, och ville inte låta de konstiga kommentarerna stå oemotsagda. det spelar nog ingen roll vad jag skriver - det mesta blir fel i gitas ögon  men tack ändå!
--------------------
|
|
|
|
|
21-03-2010, 11:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (herkules @ 21-03-2010, 11:41)  antihistaminer ska vara bra säger dom .. det spelar nog ingen roll vad jag skriver - det mesta blir fel i gitas ögon  men tack ändå!  Precis, jag förstår att du menar att sverige OCKSÅ är ett skitland i den meningen att vi inte tar väl hand om våra matdjur.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
21-03-2010, 11:57
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 10:12)  "och så visar det sig hela tiden att vi sköter det vi äter *) lika illa som vilket annat skitland som helst!"
*) "lika illa som alla andra länder" låter betydligt bättre. att tala om andra länder som "skitländer" är ju bara dumdrygt, i nivå med att kalla kunskap för "tjafs". Jag är alergisk mot sådant! Gita Knepigt att vara "allergisk mot sånt" på ett forum. Du kan ju knappast bestämma hur andra får uttrycka sig och jag tror nog att du är smart nog att du förstår vad Hekules menar ändå.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
21-03-2010, 12:44
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2010, 11:57)  Knepigt att vara "allergisk mot sånt" på ett forum. Du kan ju knappast bestämma hur andra får uttrycka sig och jag tror nog att du är smart nog att du förstår vad Hekules menar ändå. Självklart får jag inte bestämma och det har jag väl aldrig hävdat. Men jag får tycka att någon uttrycker sig dumt, eller hur? Gita
|
|
|
|
|
21-03-2010, 13:41
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 21-03-2010, 12:44)  Självklart får jag inte bestämma och det har jag väl aldrig hävdat. Men jag får tycka att någon uttrycker sig dumt, eller hur? Gita Visst, det kändes bara lite löjligt att du måste anmärka på en sån skitsak från en vuxen person. Tycker jag
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|