Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blev beklämd idag, såg för mycket.
          Gita
          Inlägg 29-03-2010, 19:57
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Hej igen @ 28-03-2010, 22:28) *
          Reagerar du lika starkt när du ser en underviktig som köper grönsaker?

Jo visst reagerar omgivningen minst lika starkt på extremt magra personer och dessutom högt och ljudligt.
          Jag är mamma till en flicka som var svårt sjuk i anorexi under hela fyra år. Det hände ofta att människor, oftast äldre damer, kommenterade hennes utseende med repliker som "har du sett ett så ackligt mager benrangel" eller "usch så äcklig" hon ser ut, detta högt och ljudligt så att alla skulle höra.
          Jag är en person som är emot våld men då fick jag uppbringa all viljestyrka i världen för att inte slå till desa människor och vråla "fattar du inte kärringj*vel att hon är sjuk och har en sjukdom där risken att hon dör är stor.
          Kan tillägga att min dotter idag är normalviktig och lever ett nästan normalt liv men balanserar hela tiden på en smal lina.
          Gita

Citera
          herkules
          Inlägg 29-03-2010, 21:39
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gita @ 29-03-2010, 20:57) *
          Jo visst reagerar omgivningen minst lika starkt på extremt magra personer och dessutom högt och ljudligt.
          Jag är mamma till en flicka som var svårt sjuk i anorexi under hela fyra år. Det hände ofta att människor, oftast äldre damer, kommenterade hennes utseende med repliker som "har du sett ett så ackligt mager benrangel" eller "usch så äcklig" hon ser ut, detta högt och ljudligt så att alla skulle höra.
          Jag är en person som är emot våld men då fick jag uppbringa all viljestyrka i världen för att inte slå till desa människor och vråla "fattar du inte kärringj*vel att hon är sjuk och har en sjukdom där risken att hon dör är stor.
          Kan tillägga att min dotter idag är normalviktig och lever ett nästan normalt liv men balanserar hela tiden på en smal lina.
          Gita

det går ju inte an att slå folk på truten men ibland har man god lust!
          bra att dottern mår bra/bättre iaf!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          lorentz
          Inlägg 30-03-2010, 06:42
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Får man vara hur tjock som helst i en allmänfinansierad sjukvård ?
          En tjockisoperation kostar 100 000:-

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-03-2010, 07:47
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det står så mycket knas här så jag tar till orda igen. Det är rent nys att det inte går att banta. Det är inget fysiologiskt eller medicinsk problem utan ett rent mentalt bekymmer. Man måste finna sig i att inte äta lika mycket som man gjort, inte äta sig mätt och kanske skippa skräpmaten man gillar så mycket. Får man i sig mindre energi än man förbrukar tar kroppen från fettreserverna för att hålla igång, så enkelt är det. Sen är det givetvis så att olika näringsämnen har olika energiinnehåll, socker och andra kolhydrater används direkt men jag misstänker att fett måste omvandlas till glukos och det kanske kostar lite energi.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          pejori
          Inlägg 30-03-2010, 09:09
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2010, 08:47) *
          Det står så mycket knas här så jag tar till orda igen. Det är rent nys att det inte går att banta. Det är inget fysiologiskt eller medicinsk problem utan ett rent mentalt bekymmer. Man måste finna sig i att inte äta lika mycket som man gjort, inte äta sig mätt och kanske skippa skräpmaten man gillar så mycket. Får man i sig mindre energi än man förbrukar tar kroppen från fettreserverna för att hålla igång, så enkelt är det. Sen är det givetvis så att olika näringsämnen har olika energiinnehåll, socker och andra kolhydrater används direkt men jag misstänker att fett måste omvandlas till glukos och det kanske kostar lite energi.

Självklart har du rätt i det, stoppar man in mer än man förbrukar, blir det så. tummenupp.gif

Men diskusionen gällde väl om det nödvändigtvis var hon som skulle äta tårtan.
          Om hennes fetma nödvändigtvis berodde på matmissbruk.
          Matmissbruk är det svåraste missbruket att komma tillrätta med, då du inte kan avstå helt från att äta. dunno.gif

CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 07:42) *

Både ja och nej.
          Du får inte vara för fet, då får du ingen operation.
          Annars är det nog helt rätt, jag värderar ett liv till betydligt mer än 100.000.
          Fetmans följdsjukdomar är betydligt dyrare än så. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-03-2010, 11:24
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 07:42) *

Vilket resonemang ! Alla tjocka männsikor är sämre människor och eftersom de har orsakat sin fetma själva så ska de inte få hjälp ?! Hur mycket får det kosta att ta reda på om det är orsakat av patienten själv eller inte ?

Vad kostar det att operera in nya lungor i en rökare ?

Vad kostar det att operera en rattonykter som fått svåra skador i en självorsakad bilolycka ?

Vad kostar det att rätta till medfödda fel ?

Vilka ska få hjälp och vilka ska inte få det ? Den som har medfödda fel , orsakat av något som vi inte vet är gener eller något som modern orsakat , ska den få hjälp ?

Vad får det kosta att skicka en alkoholist på behandlingshem ?

Vad får det kosta om det var en nära anhörig till dig som hade råkat ut får något av ovanstående????

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          lorentz
          Inlägg 30-03-2010, 11:49
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Just det maggan får man bete sig hur som helst och ändå räkna med att någon annan betalar ? finns det eget ansvar ? Jag tränar, har slutat röka, dricker aldrig läsk, äter inte halvfabrikat, logiskt sett så borde jag väl premieras på nåt sätt?? eller ska den som inte sköter sig premieras med ännu större skatteinsatser??

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2010, 13:14
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 12:49) *
          Just det maggan får man bete sig hur som helst och ändå räkna med att någon annan betalar ? finns det eget ansvar ? Jag tränar, har slutat röka, dricker aldrig läsk, äter inte halvfabrikat, logiskt sett så borde jag väl premieras på nåt sätt?? eller ska den som inte sköter sig premieras med ännu större skatteinsatser??

Konstigt resonemang. Är du avundsjuk på något sätt på människor som mår dåligt?

Mår man inte bra så ska man naturligtvis få hjälp. Man blir inte fet för att man räknar med att någon annan betalar.
          Du premieras genom att du får må bra, räcker inte det? Det är minsann inte alla förunnat. Du låter som att du missunnar inte bara sjukligt feta människor att få möjlighet att må bättre och därmed få ett bättre liv. Det har faktiskt inte bara med eget ansvar att göra.
          Och även när något beror på bristande eget ansvar så ska man väl försöka hjälpa drabbade människor till ett så bra liv som möjligt när dom inte klarar det själva.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-03-2010, 13:26
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

precis min åsikt Stintan! Man kan ju tänka längre än näsan räcker, om man själv är en friskus som sportar och har plötsligt en vän eller anhörig som blir sjuk i nån sån där "oacceptabel sjukdom" (som ändå är klassade som sjukdomar vill jag påpeka)... då kanske det låter annorlunda och snåltarmen kanske inte är så snål... finns väl värre saker skattepengar går till i såfall...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          pejori
          Inlägg 30-03-2010, 13:49
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (mamamaggan @ 30-03-2010, 12:24) *
          Vilket resonemang ! Alla tjocka männsikor är sämre människor och eftersom de har orsakat sin fetma själva så ska de inte få hjälp ?! Hur mycket får det kosta att ta reda på om det är orsakat av patienten själv eller inte ?

Vad kostar det att operera in nya lungor i en rökare ?

Vad kostar det att operera en rattonykter som fått svåra skador i en självorsakad bilolycka ?

Vad kostar det att rätta till medfödda fel ?

Vilka ska få hjälp och vilka ska inte få det ? Den som har medfödda fel , orsakat av något som vi inte vet är gener eller något som modern orsakat , ska den få hjälp ?

Vad får det kosta att skicka en alkoholist på behandlingshem ?

Vad får det kosta om det var en nära anhörig till dig som hade råkat ut får något av ovanstående????

Glöm för all del inte dom, som valt ett yrke där förslitningsskadorna är mer regel än undantag.
          Dom ska nog inte ha vård heller. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-03-2010, 13:52
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är svårt att peka ut människor för att deras vanor eller ovanor riskerar att bli dyra för samhället för det finns inget direkt samband. Rökning dödar många människor i förtid, det ät helt klarlagt. Det finns 40-åringar som dött i lungcancer. Å andra sidan hade exempelvis jag en avlägsen släkting som rökte som en skorsten men när han dog vid nära 90 så var det inte rökningsrelaterat. Feta människor KAN leva länge och må bra. Läste för ett tag sen att frosseri kan vara lika beroendeframkallande som narkotika men de flesta klarar sig ändå. Precis som jag som aldrig provat narkotika eller varit full.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-03-2010, 14:15
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

man kanske dör av tristess...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          andersen
          Inlägg 30-03-2010, 16:00
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 12:49) *

Mycket konstigt sätt att se på hur sjuka skall behandlas, Jag tränar åxå och det är inte så ovanligt att just sådana som du och jag bekostar sjukvården en hel del och det pga att vi tränar, har massvis med träningskompisar som har blivit tvungna till knäoprationer,så oavsätt sjukdom och ålder mm så skall man ha tillgång till bra vård.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Anma
          Inlägg 30-03-2010, 16:00
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

En anhörig till mig är på sjukhuset i detta nu på grund av ett magsår orsakad av alkohol. Någon som anser att h*n inte är värd behandlingen?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-03-2010, 19:57
          Länk hit: #115

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 30-03-2010, 17:00) *
          En anhörig till mig är på sjukhuset i detta nu på grund av ett magsår orsakad av alkohol. Någon som anser att h*n inte är värd behandlingen?

Frågan är inte om personen är värd behandlingen, frågan är vem som skall betala? Glöm inte att tid är pengar, skatt är förbrukad levnadstid.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2010, 20:01
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 20:57) *
          Frågan är inte om personen är värd behandlingen, frågan är vem som skall betala? Glöm inte att tid är pengar, skatt är förbrukad levnadstid.

Förstår inte hur man ens kan ställa frågan blink.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-03-2010, 20:04
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 20:57) *

Väx upp och skaffa dig lite empati...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 30-03-2010, 20:18
          Länk hit: #118

Medlem

ja jäklar, oempatiskt så det visslar om det.
          men men, var och en är sig själv närmast, först kommer jag och sen kommer jag och sen kommer jag och sen kanske det är alla andras tur..
          allt räknas inte i pengar.

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 30-03-2010, 20:22
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 21:22) *
          .... Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord.

Har du mera planer på att förändra utseendet på människor?

Citera
          herkules
          Inlägg 30-03-2010, 20:24
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (vitavargen @ 30-03-2010, 21:22) *
          Har du mera planer på att förändra utseendet på människor?

nu skrevs det väl att denna kvinna var söt trots att hon var fet? men en annan hårfärg kanske?
          det piggar ju alltid upp.

--------------------

Citera

15 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 02:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon