CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 21:31)

Vi blir allt äldre här i landet, och allt färre betalar skatt. Vården står för en mycket stor del av samhällets kostnader, och det kommer hela tiden effektivare samt dyrare behandlingar och mediciner. Kostnaderna kommer fortsätta öka samtidigt som mindre skattemedel kommer finnas till hands för att bekosta kalaset. Vare sig vi vill det eller ej, så kommer vi bli tvungna att göra något radikalt för att få ekvationen att gå ihop. Jag tror bara det är en tidsfråga till patienten kommer få vara med och betala för behandlingar för åkommor som dom kunde undvikit. Rökare kommer inte att få det lätt, och det samma gäller nog narkomaner, fortkörare samt så småningom fetma.
Det är inte så många som känner solidaritet för mig heller, så det går jämnt ut.
Empati? Solidaritet?
Vem tror du har betalat din BVC?
Vem tror du har betalat din förskola, din skolgång?
Vem tror du betalar din sjukvård om du drabbas av sjukdom?
Min mor och far använde vare sig tobak el alkohol, men bägge drabbades av svår sjukdom
som kostade stora summor under många år.
Jag har fyra syskon som drabbats av cancer ... en av dem är rökare ...
han drabbades av prostatacancer, så där kan man inte skylla på rökningen.
Den andra brodern drabbades av cancer i matstrupen ... den beror enl läkarvetenskapen på föda vi intar.
Tycker du då att han borde ha låtit bli att äta ... då hade matstrupen klarat sig från cancern.
Fast å andra sidan så hade han ju dött av svält ganska tidigt och inte kostat sjukvården några pengar. ... eller
Systrar drabbades av bröstcancer ... beror det kanske på att de fött och ammat barn!?
Borde de valt att avstå från att föda barn.
Jag får ont i huvudet bara av att tänka på att det finns människor som är så trångsynta och i total avsaknad av empati och solidaritet.
Själv är jag fd rökare som nu kostar sjukvården en jämrans massa pengar och det skäms jag inte för ett enda dugg. Mina mediciner/mat kostar några tusenlappar/mån plus att jag då o då är i behov av sjukhussäng.
I Sverige har vi skattefinansierad sjukvård ... vi är alla med och betalar för den ... precis som vi betalar för den skattefinansierade skolan.
Jag har en syster 70 + ... hon har aldrig i vuxen ålder varit sjuk ... hon har inga barn ...
hon har ingen hemhjälp
men hon betalar likväl skatt som går till både sjukvård, skola och omsorg
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2010, 22:39)

Jag tror tyvärr att det kommer att prioriteras mer och med tydligare inriktningar framöver.
Däremot tror jag inte att orsaken till sjukvårdsbehovet kommer att vara avgörande.
Jag ser två trender:
Det som är samhällsekonomiskt lönsammast att åtgärda samt de som själva kan bidra till kostnaderna, kommer att gå före i kön...
Tack o lov så är vi inte där (ännu) ... brorsa hade nyss gått i pension då han drabbades av cancer.
Han genomgick en jättestor operation där matstrupe rekonstruerades.
Ända in i det sista fick han högkvalitativ vård och var omgiven av läkare och övrig personal som
verkligen inte saknade empati.