|
|
  |
Blev beklämd idag, såg för mycket. |
|
|
|
31-03-2010, 08:59
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (lorentz @ 31-03-2010, 08:47)  I mitt inlägg så skrev jag "finns det eget ansvar" fetman lägger beslag på en stor del av sjukvårdsinsatserna och kostnaderna kommer att öka i framtiden. Det kan väl inte gått någon förbi att fetma är ett stort problem i samhället idag och orsakerna är inte obekanta. Orsakerna är inte obekanta i dina ögon , nej . Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga , eller hur ? Ta och uppdatera dig om vad som forskningen kommer fram till. För inte alltför många år sedan sa man samma sak om alkoholister men numera är alkoholism en erkänd sjukdom . Hur har du tänkt att vi ska göra med de som är för smala ? Ska inte de heller få vård , det är ju bara att äta lite mer onyttigt så blir de normalviktiga ?! Har du hört talas om anorektiker ? Ska vi skrota vården för dem också ? Att de dör gör ju bara att du slipper betala för dem , du kanske kan spara några kronor i skatt där ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
31-03-2010, 09:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag är verkligen ingen anhängare till att betala en massa skatt. Gudarna ska väl veta att svenskarna är "bäst" på att betala skatt... däremot tycker jag att sjukvård & äldrevård är viktigt (man kan och lär väl själv hamna där trots att man är kung i elljusspåret) och därför är jag inte så dumsnål. Jag tror alla har ett eller annat problem faktiskt...
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
31-03-2010, 09:27
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (mamamaggan @ 31-03-2010, 09:59)  Orsakerna är inte obekanta i dina ögon , nej . Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga , eller hur ? Ta och uppdatera dig om vad som forskningen kommer fram till. Det grundläggande problemet är dock att man får i sig mer energi/mat än vad man förbrukar. Så länge det inte är frågan om tvångsmatning är det dock bara den enskilda individen som ansvarar för hur mycket man äter. Sen är det så att vi inte är anpassade till all mat vi kan komma över man även där är det den enskilda individen som bestämmer.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
31-03-2010, 09:41
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (skogstroll @ 31-03-2010, 10:04)  jag är verkligen ingen anhängare till att betala en massa skatt. Gudarna ska väl veta att svenskarna är "bäst" på att betala skatt... däremot tycker jag att sjukvård & äldrevård är viktigt (man kan och lär väl själv hamna där trots att man är kung i elljusspåret) och därför är jag inte så dumsnål. Jag tror alla har ett eller annat problem faktiskt... Visst är det så. Vi lär alla hamna där, förr eller senare.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
31-03-2010, 10:09
|
Medlem
Antal inlägg: 166
Medlem nr: 27 325

|
Att äta felaktigt kan väl ändå inte vara en sjukdom? Om jag går in på ICA och köper Cola varje dag är jag sjuk då ? Eller.... jag ofta går in på Mac Donalds och köper en meny är jag sjuk då ? "Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga" är nåt som får stå för dig Maggan.
|
|
|
|
|
31-03-2010, 10:40
|
Medlem

|
CITAT (lorentz @ 31-03-2010, 11:09)  Att äta felaktigt kan väl ändå inte vara en sjukdom? Om jag går in på ICA och köper Cola varje dag är jag sjuk då ? Eller.... jag ofta går in på Mac Donalds och köper en meny är jag sjuk då ? "Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga" är nåt som får stå för dig Maggan. Jag säger bara om igen , häng med i vad som skrivs om forskningen !!! Förstår inte hur en del kan hänga kvar med så gamla fördomar ?! Tror du också på att om en kvinna föder ett handikappat barn så har hon blivit skrämt av ett troll under graviditeten ???? rättat stavfel
Redigerat av mamamaggan: 31-03-2010, 10:44
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
31-03-2010, 10:42
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (lorentz @ 31-03-2010, 11:09)  Att äta felaktigt kan väl ändå inte vara en sjukdom? Om jag går in på ICA och köper Cola varje dag är jag sjuk då ? Eller.... jag ofta går in på Mac Donalds och köper en meny är jag sjuk då ? "Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga" är nåt som får stå för dig Maggan. Det finns några som skulle behöva läsa det som står i nedanstående länk. Det är knappast så enkelt som att "ta eget ansvar". http://www.forskning.se/temaninteraktivt/t...8780005258.html
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
31-03-2010, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2010, 11:42)  Det finns några som skulle behöva läsa det som står i nedanstående länk. Det är knappast så enkelt som att "ta eget ansvar". http://www.forskning.se/temaninteraktivt/t...8780005258.htmlVisst, men det står också "Men att ha anlag för fetma räcker inte, säger Finn Rasmussen, ingen människa kommer att bli fet under en pågående svältkatastrof." och "För att bli feta måste vi ha tillgång till mycket mat. Våra gener förändras inte heller så snabbt att de kan vara en förklaring till de senaste årens fetmaepidemi. Därför blir det vanligare att också söka orsakerna utanför det rent medicinska fältet; i våra förändrade rörelsemönster med minskad fysisk aktivitet, i förändrade kostvanor och genom påverkan av socioekonomiska faktorer."Varken svart eller vitt. Men det kan knappast vara fel att tänka på vad man stoppar i sig och hur mycket. Sen behöver man ju inte vara professor för att räkna ut att det är bra för både kropp och själ att röra på sig.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
31-03-2010, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 662
Medlem nr: 26 737

|
--------------------
" Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger " Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Likheterna mellan alkoholism och ätstörningar är många. En är kombinationen av genetisk känslighet och olämpligt beteende. Den stora skillnaden är att alkoholisten kan hantera sitt problem genom att avstå från alkohol. Matmissbrukaren kan inte avstå från mat. Det gör det så mycket svårare..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:10
|

Medlem

|
Forskning är bra men resultaten får inte missbrukas. Det går inte att skylla på sin fetma med att hänvisa till att McDonalds serverar dålig mat. Det är fortfarande individen som bestämmer, forskningen kan man använda för att förändra sina vanor och ovanor.
--------------------
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (cic @ 31-03-2010, 11:55)  Visst, men det står också "Men att ha anlag för fetma räcker inte, säger Finn Rasmussen, ingen människa kommer att bli fet under en pågående svältkatastrof." och "För att bli feta måste vi ha tillgång till mycket mat. Våra gener förändras inte heller så snabbt att de kan vara en förklaring till de senaste årens fetmaepidemi. Därför blir det vanligare att också söka orsakerna utanför det rent medicinska fältet; i våra förändrade rörelsemönster med minskad fysisk aktivitet, i förändrade kostvanor och genom påverkan av socioekonomiska faktorer."
Varken svart eller vitt. Men det kan knappast vara fel att tänka på vad man stoppar i sig och hur mycket. Sen behöver man ju inte vara professor för att räkna ut att det är bra för både kropp och själ att röra på sig. Visst men det där med socioekonomiska faktorer tror jag personligen har större betydelse än vad många tror. Ännu ett skäl till att minska klassklyftorna i samhället
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:18
|
Medlem

|
CITAT (cic @ 31-03-2010, 11:55)  Visst, men det står också "Men att ha anlag för fetma räcker inte, säger Finn Rasmussen, ingen människa kommer att bli fet under en pågående svältkatastrof." och "För att bli feta måste vi ha tillgång till mycket mat. Våra gener förändras inte heller så snabbt att de kan vara en förklaring till de senaste årens fetmaepidemi. Därför blir det vanligare att också söka orsakerna utanför det rent medicinska fältet; i våra förändrade rörelsemönster med minskad fysisk aktivitet, i förändrade kostvanor och genom påverkan av socioekonomiska faktorer."
Varken svart eller vitt. Men det kan knappast vara fel att tänka på vad man stoppar i sig och hur mycket. Sen behöver man ju inte vara professor för att räkna ut att det är bra för både kropp och själ att röra på sig. Visst är det bra för alla att röra på sig men att påstå att människor som är feta helt och hållet får skylla sig själva är inte rätt. Allting är inte , som du också skriver , bara svart eller vitt . Det är det som forskarna numera har förstått och deras forskningsresultat visar att det finns många olika orsaker till varför någon blir fet . Om vi tar en orsak , matberoende , så är det lika mycket en sjukdom som alkoholism . Varför en del drabbas har antagligen med samma saker att göra som att en del blir alkoholister. Vad jag vänder mig emot är synsättet på feta männsikor och att en del inte tycker att de ska få hjälp på det " allmännas " bekostnad därför att de då kan slippa betala några kronor i skatt .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:22
|

Medlem

|
Min grundvärdering är att alla ska ha rätt till vård. En välfärd för alla.
--------------------
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:23
|
Medlem

|
CITAT (cic @ 31-03-2010, 12:22)  Min grundvärdering är att alla ska ha rätt till vård. En välfärd för alla. Förstår jag väl , du är en klok människa !
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:26
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 31-03-2010, 12:23)  Förstår jag väl , du är en klok människa ! Tack du!  Kände att jag var tvungen att säga det för mitt inlägg i debatten var om fettma, inte vård.
--------------------
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:55
|

Medlem

|
Nu är Rudan lite retsam men jag undrar hur många som talar här som talar i egen sak och om man vågar skriva ut sitt BMI? Det går att testa BMI. Jag ligger mellan 23,8 0ch 24, dvs i överkanten på normalvikt. Ett annat mått är att lägga sig på golvet och mäta hur högt upp midjan ligger, för kvinnor skall det helst vara under 20 och för män 22. Jag har 20 så jag klarar mig även som kvinna.
--------------------
|
|
|
|
|
31-03-2010, 11:56
|
Medlem

|
Den delen av mitt svar vände sig till de som inte vill ha lika vård för alla oavsett orsak.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
31-03-2010, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 12:55)  Nu är Rudan lite retsam men jag undrar hur många som talar här som talar i egen sak och om man vågar skriva ut sitt BMI? Det går att testa BMI. Jag ligger mellan 23,8 0ch 24, dvs i överkanten på normalvikt. Ett annat mått är att lägga sig på golvet och mäta hur högt upp midjan ligger, för kvinnor skall det helst vara under 20 och för män 22. Jag har 20 så jag klarar mig även som kvinna.  bmi stämmer inte på alla, alltså funkar det inte.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
31-03-2010, 12:02
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 31-03-2010, 13:00)  bmi stämmer inte på alla, alltså funkar det inte. Inte till 100% men det är en fingervisning. Jag har exempelvis för många hjärnceller och tänker tunga tankar så min vikt blir för stor. Det är dock inget krav att redovisa sitt BMI.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|