|
|
  |
Blev beklämd idag, såg för mycket. |
|
|
|
27-03-2010, 11:45
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:37)  då har vi hjälpt. På vilket vis då?
|
|
|
|
|
27-03-2010, 11:48
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:37)  personalen på bageriet vet säkert hur mycket tårta hon äter, om hon går hos en dietist eller när hennes gastric bypassoperation ska göras. det får ruda veta nästa vecka och då får vi veta det. då har vi hjälpt. Ursäkta , men hur kan personalen på bageriet VETA hur mycket tårta hon ätit/äter ? Ställer hon sig inne i affären och vräker i sig tårta ? Vad har vi för rätt att lägga oss i hennes privatliv ? Varför ska vi veta vad hon gör eller inte gör åt sin fetma ? Skulle vi ha skrivit lika mycket om t ex en rullstolsbunden person ? Hur vi skulle kunna hjälpa den att kunna gå igen? Skulle vi ha frågat butikspersonal om den personen verkligen vill gå ? Om det är för att den äter för mycket tårta som den inte kommer ur sin rullstol ? Om personen får hjälp ? Om det varit en supermager person skulle vi då t o m bjuda den på tårta för att hjälpa den att bli normalviktig ? Förstår inte hur det tänks ?!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
27-03-2010, 11:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (mamamaggan @ 27-03-2010, 11:48)  /.../ Vad har vi för rätt att lägga oss i hennes privatliv ? /..../ ingen rätt alls.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
27-03-2010, 12:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag kan iofs förstå att man blir beklämd. Jag såg "generation fett" på TV3 förra året. De hade bla ett reportage från Louisiana, USAs fetaste stat med en en stor del (50%?) av befolkningen som är överviktig eller lider av fetma. Det är beklämmande att vuxna människor inte har matlagningskunskaper längre för det lärs inte ut från föräldrar eller i skolan. De sa att ett äpple kostade 1 USD i affären medan en liten påse chips kostar hälften. Chips, cola och McDonalds mat ersätter frukt som mellanmål och lagad lunchmat. Kombinationen okunskap och fattigdom gör att folk käkar ihjäl sig samtidigt som kaloriintaget är högt så är näringsvärdet lågt. Man lägger inte om sin kost till bättre på ett bageri.
--------------------
|
|
|
|
|
27-03-2010, 12:07
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 11:45)  På vilket vis då? inget alls, jag var ironisk CITAT (Markus_H @ 27-03-2010, 12:04)  /.../ Man lägger inte om sin kost till bättre på ett bageri. nä men vet vi om hon skulle äta då? väger man över 100 pannor har man inget på ett bageri att göra eller vad? lev och låt leva - hur länge bestämmer man själv.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
27-03-2010, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Berith @ 27-03-2010, 11:36)  Jo jag tycker det är jäkligt tragiskt att se! Vilket Ruda också skrev i sitt första inlägg men likt förbenat fick några det till att han gjorde sej lustig över henne.  Det var inte de 4 orden "otroligt tragiskt att se" i inlägget jag reagerade så mycket på som inlägget i sin helhet. Diskutera fetma i olika former kan man göra utan att ta upp en specifik människa som köper en tårta på ett kondis och samtidigt insinuera att hon själv skulle äta upp den. Namngiven eller ej spelar i det här fallet ingen roll. Tänk om det var jag eller du som var den personen. Får man sen dessutom för sig att det är OK att som privatperson gå till personalen för att få information om personen då har man överskridit gränsen med råge. Jag har mycket svårt för att tro att hon står helt utan personer som känner till hennes situation och på det ena eller andra sättet kanske kan ge henne den hjälp hon behöver. Skola, sjukvård, försäkringskassa, arbetsförmedling, soc eller dylikt. Om nu Ruda tycker att det är "otroligt tragiskt att se" så är det han som har problem med det inte tjejen. Det som är tragiskt är att den stackars tjejen säkert lider p.g.a. sin fetma inte hur Ruda eller någon annan tycker det är att se henne.
Redigerat av *Stintan*: 27-03-2010, 12:15
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-03-2010, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:29)  eller så borde ingen skrivit någonting för det finns inget att skriva om?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
27-03-2010, 13:55
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 20:22)  Det jag såg var en tjej som gick in på konditoriet före mig när som vanligt skulle hämta mitt beställda bröd. Hon gick inte, hon vaggade fram. Hon var inte tjock, hon var inte fet, hon var oformligt fet. Rund som en boll. Benen var som oformliga uppsvällda korvar där späcket dallrade för varje steg. Otroligt tragiskt att se. Det blev inte bättre när hon vände sig om och tog en nummerlapp och jag såg ansiktet, hon var ju söt bakom späcket och förmodligen inte över 20 år. Hur kan man bli så fet i så unga år? Inte blev det bättre när jag såg vad hon skulle ha, en prinsesstårta. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon skulle trycka i sig den själv. Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord. Jag blir så ini helvete förbannad när jag läser det du skriver. VAD vet du om denna person? Det finns människor med hypofysrubbningar och hormonella bortfall som ser ut precis som du beskriver, sjukdomar som än så länge trots forskning är obotliga. Sånna människor fyller också år en gång om året precis som du och jag och då brukar man bjuda på tårta. HUR vet du att det inte var så? Behåll dina föraktfulla kommentarer för dig själv, du kan inte ha särskilt mycket innanför pannbenet om du kan uttrycka dig så om en vilt främmande människa. Är det någon som ska in på tvångsvård, så inte är det hon!!
--------------------
|
|
|
|
|
27-03-2010, 14:01
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Jag förstår inte, att vi mäniskor ska vara så snara till att dömma andra. Om det varit en pinnsmal tjej som satt och åt en sallad, skulle det vara lika tragiskt? Nu vet vi inte, om den k.var till henne själv, eller ens om hon är överviktig av matmissbruk. Samma fenomen märker jag, om det är en person som går ostadigt eller ännu värre, ligger på marken. "h*n är säkert full" Till och med polis har det synsättet. Jag vet inte hur många gånger jag fastnat i nykterhetskontroller, då folk är snabba att ringa polisen när jaq går ostadigt. (inte alltid, men det händer, när nerverna bråkar i ryggen) Tycker nog att man ska skita i, vad okända personer gör och handlar. Vi vet inte till vem, eller varför.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
27-03-2010, 14:03
|

Moderator

|
Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor.
|
|
|
|
|
27-03-2010, 14:05
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:03)  Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor. OK. Så jag som klassas som mager, är med sanolikhet anorektiker? Det är ju alla som är underviktiga.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
27-03-2010, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:03)  Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor. Jo, det ska jag förklara för dig: Utseendet är känsligt och då särskilt övervikt. När någon uttrycker sig på ett sätt som uppfattas som nedlåtande mot en specifik person han mött, så blir det väldigt mycket känslor som stormar fram. Nästan alla har någon gång retats för sitt utseende.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
27-03-2010, 14:08
|

Moderator

|
CITAT (pejori @ 27-03-2010, 14:05)  OK. Så jag som klassas som mager, är med sanolikhet anorektiker? Det är ju alla som är underviktiga.  Nej, men om du ser anorektisk ut och köper en tårta så är sannolikheten för att du brukar sluka sådana själv ganska liten Om det hade varit en fjortonårig tjej med bandage runt handlederna som köpte rakblad då, skall man hålla tyst om det med eller går det bra att diskutera?
|
|
|
|
|
27-03-2010, 14:45
|
Medlem
Antal inlägg: 1 376
Medlem nr: 14 996

|
på tal om att reagera på andras beteende..när någon har astma och kol och fortsätter att röka så de nästan hostar lungorna ur sig (låter som så). Som sagt var och en får leva hur de vill och framför allt hur länge. mvh vanjalarsa
|
|
|
|
|
27-03-2010, 15:24
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:03)  Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor. Sitter man och insinuerar som Ruda gjorde så blir det naturligtvis reaktioner från sådana personer som har lite mer kunskap om tänkbara orsaker till övervikten. Läs t.ex. netaaves inlägg en gång till! CITAT (vanjalarsa @ 27-03-2010, 14:45)  på tal om att reagera på andras beteende..när någon har astma och kol och fortsätter att röka så de nästan hostar lungorna ur sig (låter som så). Som sagt var och en får leva hur de vill och framför allt hur länge. mvh vanjalarsa  Nu var det ju inte ett beteende vi reagerade på utan en person som är överviktig av en anledning som ingen här har en aning om och inte heller har med att göra.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-03-2010, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2010, 15:20)  Sitter man och insinuerar som Ruda gjorde så blir det naturligtvis reaktioner från sådana personer som har lite mer kunskap om tänkbara orsaker till övervikten. Läs t.ex. netaaves inlägg en gång till! Fast jag tycker faktiskt att ni missförstår Rudans inlägg med flit. Jag blir också beklämd av att se det allt större antalet extremt feta barn och unga, både flickor och pojkar. All forskning pekar ju också på att det i huvudsak är livsstilbetingat, endast för någon enstaka procent av alla feta beror det på sjukdom. Man talar ju om den alltmer utbredda fetmaepedimien. Men sen tycker jag inte att man som Rudan kan/bör spekulera i den enskilda individens orsak till sin fetma. Gita
|
|
|
|
|
27-03-2010, 15:39
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Japp det är många unga som har problem med vikten idag och ofta kan man nog inte här i sverige säga att det är lågutbildade och deras barn som blir överviktiga.
Jag har sett så mycket skräp hos internateleverna och när man frågar hur de har råd med travar med kartonger som innehåller chipspåsar, kartongvis medstora coca-cola flaskor och dyl. som de förvarar på sina rum så säger de tyvärr ofta mamma/pappa var här och lämnade allt till mig (trots att barnet är väldigt runt och kanske borde begränsa intaget av denna typ av produkter). Och det är inte billigt att ha sina tonåringar inhysta på internat så det är inte låginkomsttagares barn som bor där. Det är ju inte utseendet som är det primära utan sjukdomarna man ofta får, det är ju risk för att barnen dör långt innan föräldrarna.
Fast allt är ju inte enbart mat heller jag tycker det är lika tragiskt att se killar 20+ som redan har fått en rejäl ölmage.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 27-03-2010, 15:40
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
27-03-2010, 16:13
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jo jag håller med om att livsstilen i det här landet med mkt snabbmat och mycket tillsatser i maten gör att medelvikten höjs, inte bara för unga. Där har vi väl ett ansvar för våra egna hälsor allihop. Men det är inte bara intag som avgör om du blir överviktig, det kan vara arv, det kan vara miljö. Det kan naturligtvis också vara okunskap. Men det finns också en del med endokrina och metabola sjukdomar. Där personer normalt äter hur bra och välbalanserat som helst men ändå kan bli riktigt feta. Det är oftast dom som får det dallrande fettet, vi andra kanske får det mer i fast form  Panhypotitutarism är en sån sjukdom och den har jag i min omedelbara närhet så jag vet vad jag pratar om till skillnad från andra här. Ok att just dom är en låg procent, ca 7 nya fall i Sverige varje år, men hur kan du veta att den person du ser inte är en av dom? Och det är inte enda diagnoserna som orsakar fetma, visa diabetes som Diabetes Insipidus kan också göra det. Sen har vi gruppen med rörelsehinder, personer som ofta blir lite utanför för dom inte hänger med kompisarna, dom klarar det helt enkelt inte p.g.a. sitt funktionshinder. Har man då lätt för att gå upp och inte kan röra sig så bra, kanske inte tar sig ut för man har ingen att vara ute med. Då kan det nog bli tämligen feta individer där också. Äter gör man ju inte bara för att överleva, vi äter för att leva också och för vissa är mat lika med livskvalité. Så länge vi inte vet orsaken till de individers fetma vi stöter på så tycker jag man ska bemöta dom med respekt, hjälpa till med det man kan, erbjuda en sittplats, hålla upp en dörr och kanske ge dom ett leende, det kan vara det enda leendet dom får den veckan. Vet man att en människa tuggar i sig pizza, strips, tårta m.m. flera ggr i veckan och ser ut därefter kanske man ska erbjuda sitt sällskap, erbjuda sig gå med på en promenad som sällskap, hänga med till simhallen m.m. Kanske rent av bjuda på middag om man är så bekanta och laga en annan sorts mat. Vad man däremot inte ska göra är att förfasa sig, prata om sin egen vikt eller den här personens vikt utan helt enkelt bara vara en medmänniska, det kanske inte behövs mer.
Redigerat av netaave: 27-03-2010, 16:15
--------------------
|
|
|
|
|
27-03-2010, 18:59
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:08)  Nej, men om du ser anorektisk ut och köper en tårta så är sannolikheten för att du brukar sluka sådana själv ganska liten
Om det hade varit en fjortonårig tjej med bandage runt handlederna som köpte rakblad då, skall man hålla tyst om det med eller går det bra att diskutera? Det var inte det som var poängen. Jag frågade om, jag som underviktig, är anorektiker enl, din sanolikslära. Är man smal är man anorektiker, är man fet, är man matmissbrukare.???? Jag frågade, skulle diskusionen bli samma om jag satt och åt en sallad ute? "usch, hon som är så smal, inte ska hon vräka i sig sallad, hon borde köpa en gräddtårta" Tror inte att den tanken skulle uppstå, men om en överviktig köper en tårta, blir det genast komentarer. Det var frågan.
--------------------
|
|
|
|
|
27-03-2010, 19:08
|
Medlem
Antal inlägg: 86
Medlem nr: 26 753

|
Vikten beror inte bara på hur mycket man äter trots att jag äter bara hälften så mycket som min son så dras jag med ca 30 kg övervikt. Min son som brås på sin pappa glupar i sig som en hungrig varg kan ex ensam smälla i sig en familjepizza och är ända kraftigt underviktig
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|