CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 21:22)

Det jag såg var en tjej som gick in på konditoriet före mig när som vanligt skulle hämta mitt beställda bröd. Hon gick inte, hon vaggade fram. Hon var inte tjock, hon var inte fet, hon var oformligt fet. Rund som en boll. Benen var som oformliga uppsvällda korvar där späcket dallrade för varje steg. Otroligt tragiskt att se. Det blev inte bättre när hon vände sig om och tog en nummerlapp och jag såg ansiktet, hon var ju söt bakom späcket och förmodligen inte över 20 år. Hur kan man bli så fet i så unga år? Inte blev det bättre när jag såg vad hon skulle ha, en prinsesstårta. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon skulle trycka i sig den själv. Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord.
Men snälla! Du känner henne inte och vet inte varför hon är "fet"/överviktig.
Visst kan man bli fet i unga år ... en del blir det pga sjukdom ... andra pga intag.
Varför reagerade du så starkt när du såg henne?
Reagerar du lika starkt när du ser en underviktig som köper grönsaker?
Nu har jag inte läst hela tråden ... bara några av de första inläggen så jag vet inte vad reaktioner du fått.
Vet du att en del föds med extra antal fettceller ... det gör att dessa människor går upp i vikt av kost som
"normala" inte märker av.
Du tycker att hon ska in på tvångsvård och vattendiet.
Tycker du då också att vi som är underviktiga ska in på tvångsvård
och tvångsmatning med fetthaltig kost?
I båda fallen handlar det ju oftast om människor som inte mår bra ... oavsett om de själva är orsak till tillståndet eller inte.