Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad äter ni på nyårsafton
          vickeva
          Inlägg 31-12-2003, 13:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

Hej snälla Bengan och tack så mycker för bilderna!!
          Själva är vi bortbjudna i kväll och har ingen aning om vad det blir. Dock hittade jag ett gammalt hummerrecept som är helt underbart! Rekommenderas!!

Ett riktigt gott nytt år på er allihop!!!
          (Bengan, glöm inte att tala om hur mycket pengar jag är skyldig ochvar jag ska sätta in dem!!!)

Gratinerad hummer

Ingredienser
          (för 4)
          2 kokta humrar à 400-500 g (frysta går bra)
          100 g färska champinjoner
          2 msk konjak
          1/2-1 dl riven schweizerost
          Till mornaysås:
          1+1 msk smör
          1 msk mjöl
          3 dl vispgrädde
          2 äggulor
          1/2 dl riven schweizerost
          1/2 krm nymalen vitpeppar
          1/2 tsk salt

Tillredning
          1. Dela humrarna med en kraftig kniv. Börja mitt uppe på skölden och skär framåt genom huvudet. Vänd och skär bakåt genom stjärten som ska ligga rakt utmed brädan. Se till att stjärt och skölddelarna hänger ihop till halvor.

2. Plocka bort den skalliknande magsäcken som sitter längst framtill i varje halva. Tag ut allt hummerkött ur stjärt, leder och klor. Klorna går lättast att knäcka med en nötknäppare. Låt skalhalvorna torka upp och ner.

3. Skär allt hummerkött i ca 1 cm stora bitar. Skölj och skär champinjonerna i lika stora bitar. Koka ihop champinjonerna med konjak tills all vätska kokat in. Låt hummerköttet "ånga" med under lock ett par minuter på slutet.

4. Koka mornaysåsen: fräs 1 msk smör tillsammans med 1 msk mjöl utan att det får färg. Späd med grädden under uppkok och vispning, koka 5 minuter. Tag kastrullen från värmen och vispa i äggulor, osten samt ca 1 msk smör. Smaka av med salt och peppar.

5. Lägg en strimma av sås i botten på varje skalhalva. Fördela därpå hummerkött och champinjonblandningen. Täck slutligen med den resterande såsen och strö över riven ost. Så här långt kan man förbereda en eller ett par timmar i förväg.

6. Sätt ugnen på 275 °C och gratinera humrarna 8-10 minuter och tills de fått vacker färg. Servera en skalhalva per person omgående efter gratineringen.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-01-2004, 16:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Vi har ingen fast tradition för nyårsaftonskvällen, men vi bjuder vänner och bekanta på årets sista frukost ombord på min skuta. I går hade jag bullat upp lite mer än vanligt men som vanligt stod gröten i centrum.

Nyårsgröten görs på olika sorters musli, torkad frukt, russin och krossade
          nötter. Till denna hemgjorda bärsylter.

Efter gröten kommer nyårssegling om det inte är för tjock is. Igår var vi ett gäng på 20 personer som tog oss en stilla, vacker seglingstur i det svaga soldiset i Stockholms innersta skärgård.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-01-2004, 16:32
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Maten är det inte så noga med, viktigare att duka lite snyggt... tongue.gif
          Barnen tycker det är skoj. Minst 3-rätters ska det vara.
          Igår blev det dock skaldjusrspaté till förrätt, oxfile till varmrätt
          och champangesorbet till efterrätt - rester från Nobelfesten...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 15:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon