Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken häggmispel ska jag välja?, så många olika bud
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 27-03-2010, 11:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag ska plantera en friväxande häck längs med ena sidan av tomten för att dölja delar av min grannes hus och tomt med bilvrak och skällande hundar. Jag har fastnat för häggmispel som jag tror passar som friväxande häck på min naturtomt.

Häcken ska växa rätt fort (förstås) och bli både hög och tät. När jag läst mer om häggmispel ser jag att det finns flera olika arter, men olika böcker ger helt olika besked om deras karaktärer. Vad har ni för erfarenhet?

Häcken ska bli minst två meter hög och inte allt för bred, ca 1-1,5 meter. Den ska planteras nära mitt viltstängsel så den väcker igenom och döljer nätet. Det är lerjord av rätt bra kvalité, ganska fuktigt men inte sankt. Full sol till delvis halvskugga under höga ekar och två björkar. Häcken blir ca 20 meter lång.

Vackrast verkar Kopparhäggmispeln vara, A. laevis, men den är inte lätt att hitta som häckplanta. Är den alltid ympad? Var kan man köpa den som häckplanta för att inte bli ruinerad? Det står att den blir 10 meter bred!!!

Häggmispeln/junihäggmispeln A. spicata verkar vara populär, men på ett ställe beksrivs den som "rakt upprättväxande med smalt upprätt växtsätt" och på annat ställe "blir mycket vid som häck, ca 2,5 meter".

Prakthäggmispel A. lamarckii verkar lättast att hitta som häckplanta, det förstås för att den är så bra. Men hur är den att ha? Där hittar jag info som "underbar buske, kan fungera som vid och utbredd häck" och på anda platser "upprätt växtsätt".

Jag känner inte de här olika växterna, kan ni som gör det tipsa mig? Jag hade tänkt mig klippa bort de grövsta grernarna efter hand för att hålla häcken "i schack" eftersom den verkar vara väldigt livskraftig och snabbväxande, men i övrigt låta häcken vara rätt så friväxande. Det här är ingen vanlig villatomt, så det ska vara lite "buskigt" men inte en flera meter bred häck!

Mer erfarenheter och råd efterfrågas tacksamt, Anna-Karin

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon