|
Anna-Karin Lundberg
27-03-2010, 11:26
Jag ska plantera en friväxande häck längs med ena sidan av tomten för att dölja delar av min grannes hus och tomt med bilvrak och skällande hundar. Jag har fastnat för häggmispel som jag tror passar som friväxande häck på min naturtomt.
Häcken ska växa rätt fort (förstås) och bli både hög och tät. När jag läst mer om häggmispel ser jag att det finns flera olika arter, men olika böcker ger helt olika besked om deras karaktärer. Vad har ni för erfarenhet?
Häcken ska bli minst två meter hög och inte allt för bred, ca 1-1,5 meter. Den ska planteras nära mitt viltstängsel så den väcker igenom och döljer nätet. Det är lerjord av rätt bra kvalité, ganska fuktigt men inte sankt. Full sol till delvis halvskugga under höga ekar och två björkar. Häcken blir ca 20 meter lång.
Vackrast verkar Kopparhäggmispeln vara, A. laevis, men den är inte lätt att hitta som häckplanta. Är den alltid ympad? Var kan man köpa den som häckplanta för att inte bli ruinerad? Det står att den blir 10 meter bred!!!
Häggmispeln/junihäggmispeln A. spicata verkar vara populär, men på ett ställe beksrivs den som "rakt upprättväxande med smalt upprätt växtsätt" och på annat ställe "blir mycket vid som häck, ca 2,5 meter".
Prakthäggmispel A. lamarckii verkar lättast att hitta som häckplanta, det förstås för att den är så bra. Men hur är den att ha? Där hittar jag info som "underbar buske, kan fungera som vid och utbredd häck" och på anda platser "upprätt växtsätt".
Jag känner inte de här olika växterna, kan ni som gör det tipsa mig? Jag hade tänkt mig klippa bort de grövsta grernarna efter hand för att hålla häcken "i schack" eftersom den verkar vara väldigt livskraftig och snabbväxande, men i övrigt låta häcken vara rätt så friväxande. Det här är ingen vanlig villatomt, så det ska vara lite "buskigt" men inte en flera meter bred häck!
Mer erfarenheter och råd efterfrågas tacksamt, Anna-Karin
Bengt i Särö
27-03-2010, 15:21
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 27-03-2010, 11:26)  Jag ska plantera en friväxande häck längs med ena sidan av tomten för att dölja delar av min grannes hus och tomt med bilvrak och skällande hundar. Jag har fastnat för häggmispel som jag tror passar som friväxande häck på min naturtomt.
Häcken ska växa rätt fort (förstås) och bli både hög och tät. När jag läst mer om häggmispel ser jag att det finns flera olika arter, men olika böcker ger helt olika besked om deras karaktärer. Vad har ni för erfarenhet?
Häcken ska bli minst två meter hög och inte allt för bred, ca 1-1,5 meter. Den ska planteras nära mitt viltstängsel så den väcker igenom och döljer nätet. Det är lerjord av rätt bra kvalité, ganska fuktigt men inte sankt. Full sol till delvis halvskugga under höga ekar och två björkar. Häcken blir ca 20 meter lång.
Vackrast verkar Kopparhäggmispeln vara, A. laevis, men den är inte lätt att hitta som häckplanta. Är den alltid ympad? Var kan man köpa den som häckplanta för att inte bli ruinerad? Det står att den blir 10 meter bred!!!
Häggmispeln/junihäggmispeln A. spicata verkar vara populär, men på ett ställe beksrivs den som "rakt upprättväxande med smalt upprätt växtsätt" och på annat ställe "blir mycket vid som häck, ca 2,5 meter".
Prakthäggmispel A. lamarckii verkar lättast att hitta som häckplanta, det förstås för att den är så bra. Men hur är den att ha? Där hittar jag info som "underbar buske, kan fungera som vid och utbredd häck" och på anda platser "upprätt växtsätt".
Jag känner inte de här olika växterna, kan ni som gör det tipsa mig? Jag hade tänkt mig klippa bort de grövsta grernarna efter hand för att hålla häcken "i schack" eftersom den verkar vara väldigt livskraftig och snabbväxande, men i övrigt låta häcken vara rätt så friväxande. Det här är ingen vanlig villatomt, så det ska vara lite "buskigt" men inte en flera meter bred häck!
Mer erfarenheter och råd efterfrågas tacksamt, Anna-Karin Hej Anna-Karin. Efter dina önskemål så tycker jag att Amelanchier spicata eller alnifolia "Älvdal" är bäst, Googla på namnet så får du mer upplysning. Hälsningar Bengt i Särö
Aqvakul
27-03-2010, 15:23
Ja, satsa på spicata om du vill ha en smal häck. Lamarckii är vackrare, men tenderar att bli minst två meter bred...
Du har redan fått bra tips, men det kan vara bra att känna till att A. spicata skjuter rotskott, varför den med tiden kan bli rätt bred om den inte hålls efter. Den är inte aggressiv och fungerar utmärkt mot en gräsmatta, men om grannen har naturmark eller rabatter på sin sida, så kan det hända att den vandrar in där.
Anna-Karin Lundberg
28-03-2010, 12:28
Tack för råd! Sånt här är guld värt - dessa detaljer jag fått framgår inte så tydligt i böckerna. Det lutar helt klart åt spicata nu, förut kände jag mig villrådig. På utsidan av mitt staket är ett litet dike och grusväg, så det blir ju ett naturligt stopp för häcken. På insidan av häcken är dels gräsmatta som klipps och till stor del mina kaniners hage. De kommer effektivt att hålla efter de rotskott som kommer upp inne hos dem.
Med klippningen tänkte jag bara ta bort de grövsta stammarna efterhand, är det realistiskt? Eller bör jag "häckklippa" grenarna mitt på?
Hur många plantor per meter?
Ni ska veta att jag är SÅ tacksam! A
Anna-Karin Lundberg
10-04-2010, 09:56
Hej igen, ursäkta att jag tjatar - men jag blir inte klokare.
Nu har jag varit i kontakt med handelsträdgårdar och frågat. Den ena sa "du ska absolut ta prakthäggmispeln, som blir tätare och rakare än spicatan som blir mer vid, som en hasselbuske". På en annan trädgård fick jag svaret "prakthäggmispeln är ett litet träd, att ha den som häck blir som att ha djur i bur". Men han sa också något klokt: "Läs inte så mycket, titta på de blad och former du gillar".
Jaha, vad ska jag tro? Är det inte så stor skillnad eller är de som två olika arter? Jag känner dem inte så bra. Hade det handlat om akvariefiskar hade jag vetat exakt. Jag vet precis vilka barber som simmar snabbt och vilka som simmar långsamt, vilka som simmar för att de är livliga och vilka som simmar för att de är agressiva, osv. Om häggmisplar är jag inte så kunnig... Hjälp...
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2010, 13:35
Prakthäggmispel blir bredare, den är buskigare, den skjuter sällan rotskott. Den blir dock bra mycket högre än 2m och blir inte snygg ifall man håller på och kapar den på 2m höjd.  Spicatan växer som en spik med raka skott den brukar dock skjuta en hel del rotskott, så den kan ju breda ut sig med tiden, även denna blir mycket högre än 2m och blir inte heller så snygg ifall man kapar skotten ifall de blir för långa. Kanske du skulle kolla upp ifall det finns uppväxta exemplar där du bor så kan du åka och titta på dem och se om det är vad du önskar.
Anna-Karin Lundberg
24-04-2010, 19:51
Hej igen! Nu har jag åkt runt och tittat på häckar i villaområdena. Det finns inte så mycket stora "vildvuxna" tomter här, mitt område är nästan det enda som är kvar och här är det inga häckar. Jag hittade några häggmisplar, men klippta förstås. Jag ser tydligt skillnad på spicata och lamarkii - tror jag. Jag har bestämt mig för spicatan, som ni föreslagit hela tiden. Han på handelsträdgården som sa att jag skulle ta lamarkii för att spicatan blev som en hasselbuske måste blandat ihop sorterna!
Om klippning: när busken blir för hög, kan man då ta bort hela den stammen? Så får de andra skotten växa vidare? Typ som man föryngrar "vanliga" buskar? Jag vill ha en tät häck, tre plantor per meter blir bra då va? Jag ska beställa dem på måndag, spännande! Anna-Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|