Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosinspektion idag, efter vintern
          Kajsa
          Inlägg 05-04-2010, 12:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

CITAT (Anders zon 1 @ 04-04-2010, 22:34) *
          Klippte rosorna i helgen och har vid närmare besiktning upptäckt att många verkar hårt drabbade av vad jag tror är barkfläckssjuka. Så det blev bra mycket mer klippande än jag tänkt. Några, bland annat Queen Elisabeth och Peace, ser riktigt eländigt sjuka ut - frågan är om dom överlever (fick klippa ner dom helt i backen, även gamla grova stammar). Finns det något man kan göra mot barkfläck, förutom att klippa bort det som är sjukt? Drabbar det olika mycket olika år eller är det något som man får räkna med bara blir värre? Är trött på all svartfläckssjuka som härjar här och man vill ju inte ha fler sjukor att bekymra sig över (har även haft en del problem med rost på några rosor).

Här har du en bild av Barkfläcksjukan som jag fotade förrra året, då jag hade mycket som klipptes bort, som tur är verkar det bättre i år, det bästa är att klippa bort allt fult, grenen dör så sakteliga.

Såg i helgen att grenar har brutits av på många ställen av snötyngden, även grövre rosgrenar.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 05-04-2010, 22:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (Kajsa @ 05-04-2010, 13:22) *

Här har du en bild av Barkfläcksjukan som jag fotade förrra året, då jag hade mycket som klipptes bort, som tur är verkar det bättre i år, det bästa är att klippa bort allt fult, grenen dör så sakteliga.

Såg i helgen att grenar har brutits av på många ställen av snötyngden, även grövre rosgrenar.

Precis så där såg många av rosorna ut (mer eller mindre fläckiga uppifrån och ner på i stort sett varenda gren). Försökte klippa bort så mycket som möjligt men det blev nog kvar en del - det kändes så trist att jämna dem helt med marken. Får kanske gå ett varv till med sekarören senare i vår. Har för mig att jag läst någonstans att för mycket kvävegödsel gynnar barkfläckssjukan. Kanske gödslade jag för mycket förra året, eller kan den slå till ändå utan någon synbar anledning vissa år? Tänkte nog hur som helst försöka hålla igen på kvävegödslet i år.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-04-2010, 09:32
          Länk hit: #23

Medlem

Har också läst att för mycket kvävegödsel kan vara orsaken, svampen börjar spridas redan på hösten. Inte täcka med för mycket med löv och annat på hösten. Mjöldagg på rosorna kan också göra dom mera mottagliga tydligen. Jag gödslar med kogödsel på våren en ggn och lägger ut kompost på hösten det är allt, så jag tror inte på att det skulle vara för mycket kväve här bara som är orsaken.
          Tror det finns flera orsaker men efter regniga vintrar har jag mera av barkfläcksjuka.
          Jag klipper bort grenarna direkt när jag ser det rödsvarta, inget att fundera på.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 06-04-2010, 23:09
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (Kajsa @ 06-04-2010, 10:32) *
          Har också läst att för mycket kvävegödsel kan vara orsaken, svampen börjar spridas redan på hösten. Inte täcka med för mycket med löv och annat på hösten. Mjöldagg på rosorna kan också göra dom mera mottagliga tydligen. Jag gödslar med kogödsel på våren en ggn och lägger ut kompost på hösten det är allt, så jag tror inte på att det skulle vara för mycket kväve här bara som är orsaken.
          Tror det finns flera orsaker men efter regniga vintrar har jag mera av barkfläcksjuka.
          Jag klipper bort grenarna direkt när jag ser det rödsvarta, inget att fundera på.

Tackar för tipsen! Jag får gå en runda till med sekatören och ta bort det som är kvar av det sjuka. Och sedan hålla undan det som eventuellt dyker upp under sommaren/hösten.

Har inte täckt rosorna alls under vintern, så det kan inte vara orsaken här. Mjöldagg har jag heller inte sett på några rosor. Och regniga vintrar har vi ju jämt här i Skåne (i år mindre än vanligt dock, mycket kom ju för ovanlighetens skull som snö). Förra året gödslade jag däremot rejält. Rosorna remonterade dåligt året innan så jag tänkte att mer gödsel (kogödsel och en del hönsgödsel också) skulle göra susen, men det blev kanske för mycket. Misstänker också att förra årets torra sommar här i sydvästa Skåne kan ha stressat rosorna och gjort dem mer mottagliga för sjukor. Ska som sagt hålla igen på gödningen i år (kanske i huvudsak PK-gödsel, t ex algomin). Och sedan får man hoppas på en bättre sommar i år. Lagom mycket regn utan några långa torrperioder och lagom varmt.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 15-04-2010, 13:53
          Länk hit: #25

Medlem

Man får väl säga eländes elände, så mycket har frusit hårt i vinter hos mig, har nu börjat klippa lite rosor och så här ser det faktiskt ut.

Dessa har frusit ner i botten.
          Wrams Gunnarstorp, Bonica Cl
          James Galway, Leverkusen
          New Dawn, Mozart
          Ghislaine de Feligonde, Etude
          Starkodder ( halvt nerfrusen )
          Jazz, Alchymist, Trier, Mary Rose
          Kordes Rose Aloha ( troligen död )
          Rhapsody in Blue ( en buske död )

Även en del Gallica rosor har frusit hårt. Ännu har jag inte koll på riktigt allt men hela trädgården kommer att se nerklippt ut utom Rugosa rosorna och alla Kanadarosorna. Även Balsgårdsrosorna är pigga.
          Zon 5 rosor är flera hårt nerfrusna, jag bor i zon 3 - 4 ! Austinrosorna har inte frusit hårdare än vanliga rabattrosor, dom är inte alls så klena som man tror, alltid någon tröst !
          Sommerwind, Bonica 82, The Fairy, en del Cover rosor, Diamond Border, Katharina Zeimet har klarat sig bra.
          Återkommer senare med dom jag är osäker om ännu !

Bonica Cl. frusen i botten, zon 5 ros ! Rosen som blivit så fin, nu tar det väl några år igen

Redigerat av Kajsa: 15-04-2010, 14:05

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          rosentass i Göte...
          Inlägg 15-04-2010, 14:16
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 7 183

Planterade en rosenplanta (fått av kompis, gammal(dags) - hon vet inte vad den heter) i rabatten i höstas som verkar ha klarat sig fint genom vintern, ngr gröna grenar med skott, MEN igår såg jag att en gren hade som en tuss vitt spindelväv på sig.
          Använt sökfunktionen här men blir inte klok - så, jag frågar: vad kan det vara? o vad göra?
          De två rosenbuskarna vid sidan om (Nina Weibull) är inte angripna.

Citera
          strandskatan
          Inlägg 15-04-2010, 16:35
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Jag tror precis som Anders, torkan i somras for väldigt illa med rosorna. Jag ser det så tydligt på mina Compassion, den ena står så regnvattnet från ett plasttak utan hängränna kommer på den, den är två meter hög och har jättefina skott, den andra, två-tre meter därifrån är en meter hög, liknar skrutt, det har knappt kommit några skott på den alls.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 15-04-2010, 17:21
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Rosentass, ta bara bort det. En enstaka sån sak spelar ingen roll, det är väl mer om det kommer mycket man funderar. Kan ju var något djur som förpuppat sig eller så.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          rosentass i Göte...
          Inlägg 15-04-2010, 19:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 7 183

Tack Ezereht, det är gjort!

Citera
          Ezereht
          Inlägg 16-04-2010, 09:10
          Länk hit: #30

Medlem

Jag kollade runt i går och nästan allt har klarat sig. Visst har det frusit i topparna lite men ändå.

Linneuis är nästan helt död, bara en liiiiten gren som lever. Funderar om den ska få gå hädan nu.
          Raubritter såg svart ut, men kanske kommer nerifrån.

Men i övrigt biggrin.gif
          Klätterrosor som frusit ner till snögränsen (men alltså ändå har nästan 1m långa gröna grenar kvar) Awakening, Venusta pendula, Rosa helenae.
          Gallicorna har knappt frusit alls, men en del grenar har knäckts av snön: Mme Boll, Tuscany superb, Charles de Mills.
          Ghislaine de feligonde har frusit ganska mycket men finns gröna grenar som är kanske 2dm långa, så den tar sig nog snabbt på banan igen.
          Jan Speck har inte frusit alls, inte heller Crown princess Margaretha (som bott under en plastback hela vintern). <----------- superglad över det!!!!

Hm... mina nyplanterade Duchesse de montebello lever och också Mme Hardy.
          Kanadarosorna är alla fina: John cabot, Morden sunrise, Adeladie hoodless, Louise bugnet (full i knopp biggrin.gif ) och Morden centenniel.
          Rose de recht ser också fin ut smile.gif
          Min lilla vita floribunda lever också om än lite knäckt av snön, Katharina zeimet.
          Chloris albaros jättefin, rubignosa helt grön, rosa glauca och findlands vita ros helt oskadda.
          Aïcha har inte frusit och inte heller mina tornedalsrosor, men den ena har kluvits mitt i, så jag kanske måste låta den stamrosen gå hädan och ta ett nytt rostskott upp sad.gif

Dock känner jag mig ändå lite orolig, som sagt var det ju saker som fick stora skador i vårstormarna i slutet av maj förra året. Så jag ropar inte riktigt hej än.

Redigerat av Ezereht: 16-04-2010, 10:13

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          skogstroll
          Inlägg 16-04-2010, 09:12
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja jag har en Coral dawn som växte så bra förra året men nu har den gått av bitvis pga snön sad.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Ezereht
          Inlägg 18-04-2010, 10:44
          Länk hit: #32

Medlem

Skogstroll, den kommer nog snabbt igen. Att de går av betyder ju inte att rötterna eller grenarna som finns kvar är försvagade på något sätt. Men visst är det tråkigt *kram.

Kom åt att inspektera mina Raubritter i dag. Den ena är nog död, svart hela vägen ner, och när jag försiktigt krafsade undan lite jord såg det dött ut där med. Men den andra har grönt på en del stammar ca. 1-2dm upp från jorden. Konstigt att dom klarat sig så olika bra fast dom är planterade bredvid varandra. Men dock är alla långa grenar som kom förra sommaren svarta, så blir ju att klippa ner rejält.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          vårskutt!
          Inlägg 18-04-2010, 11:15
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 15 337

Har bara en ros, i en 1meter hög trätunna på balkongen i zon3. Den är grön o full av knopp, men möglig!? Jag täckte ingenting i höstas, trodde på en normal vinter!
          Den heter nåt med stanwell.

Citera
          svennis
          Inlägg 18-04-2010, 16:20
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

CITAT (vårskutt! @ 18-04-2010, 12:15) *
          Har bara en ros, i en 1meter hög trätunna på balkongen i zon3. Den är grön o full av knopp, men möglig!? Jag täckte ingenting i höstas, trodde på en normal vinter!
          Den heter nåt med stanwell.

Grattulerar om det är Stanwell Perpetual du har. yes.gif
          Den blommar på hösten också...
          Klipp bort något om det är trångt så det får luft..

Minskade ner en bild--- så den kom hit..

Stanwell Perpetual.JPG

Citera
          vårskutt!
          Inlägg 18-04-2010, 16:26
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 15 337

Ja den är det!! Va kul! Japp, den blommade nåt otroligt förra året, ända in i frosten tummenupp.gif o doftade härligt! Okej, då ska jag ta o röjja upp lite i ros-röran! Tack för infon svennis!

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 18-04-2010, 16:52
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Även här har det frysit, men det jag inte hade lagt märke till förrän idag
          är att det även finns barkfläcksjuka i år.

Mary Rose har frysit, grön ca 20 cm, har barkfläcksjuka
          Ghislande de Feligonde har frysit och har barkfläcksjuka
          Rhapsody i Blue, har frysit ända ner till marken.
          Trier har frysit ända ner till marken.
          Honungsrosen Hybrida har frysit, grön ca 20 cm ovan jord.

Gallica rosorna har klarat sig bättre, visserligen är de frusna i topparna, men
          det är lite för tidigt att veta hur mycket som skall klippas.

Stamrosen Louise Bougnet är frisk och det har kommit nya små skott. tummenupp.gif

Ingen av mina rosor har kupats eller täckts eller skyddats för vinterkylan.
          Det kallaste vi hade var en natt med -25.

--------------------
          zon 3-4

Citera
          Thé
          Inlägg 18-04-2010, 17:20
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag undrar om inte Paul Bocuse har gått hädan. Den ser verkligen död ut, men jag väntar och ser. Faktum är att jag nästan hoppas att den är död, för den gjorde mig så besviken i fjol.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 18-04-2010, 20:43
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Idag har jag grävt upp min första döing för i år - Thisbe.
          Frid över dess minne!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Kajsa
          Inlägg 18-04-2010, 21:01
          Länk hit: #39

Medlem

Jo Myskrosorna har frusit i botten i år, min Thisbe är bra klen eller dom är alltid på gränsen här.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          tvilling77
          Inlägg 23-04-2010, 08:49
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 369
          Medlem nr: 16 600

CITAT (Ezereht @ 16-04-2010, 10:10) *
          Jag kollade runt i går och nästan allt har klarat sig. Visst har det frusit i topparna lite men ändå.

Linneuis är nästan helt död, bara en liiiiten gren som lever. Funderar om den ska få gå hädan nu.
          Raubritter såg svart ut, men kanske kommer nerifrån.

Men i övrigt biggrin.gif
          Klätterrosor som frusit ner till snögränsen (men alltså ändå har nästan 1m långa gröna grenar kvar) Awakening, Venusta pendula, Rosa helenae.
          Gallicorna har knappt frusit alls, men en del grenar har knäckts av snön: Mme Boll, Tuscany superb, Charles de Mills.
          Ghislaine de feligonde har frusit ganska mycket men finns gröna grenar som är kanske 2dm långa, så den tar sig nog snabbt på banan igen.
          Jan Speck har inte frusit alls, inte heller Crown princess Margaretha (som bott under en plastback hela vintern). <----------- superglad över det!!!!

Hm... mina nyplanterade Duchesse de montebello lever och också Mme Hardy.
          Kanadarosorna är alla fina: John cabot, Morden sunrise, Adeladie hoodless, Louise bugnet (full i knopp biggrin.gif ) och Morden centenniel.
          Rose de recht ser också fin ut smile.gif
          Min lilla vita floribunda lever också om än lite knäckt av snön, Katharina zeimet.
          Chloris albaros jättefin, rubignosa helt grön, rosa glauca och findlands vita ros helt oskadda.
          Aïcha har inte frusit och inte heller mina tornedalsrosor, men den ena har kluvits mitt i, så jag kanske måste låta den stamrosen gå hädan och ta ett nytt rostskott upp sad.gif
          Dock känner jag mig ändå lite orolig, som sagt var det ju saker som fick stora skador i vårstormarna i slutet av maj förra året. Så jag ropar inte riktigt hej än.

vad glad jag blir över att läsa detta! Jag har ju beställt flera av dom rosorna som ser ut att ha klarat vintern hos dig! Bland annat Crown princess M!! Så du täckte henne med en plastback?? :-) Bra tips för mig då inför nästa vinter!! Hur täcker du annars dom lite känsligare rosorna?

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-01-2026, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon