Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosinspektion idag, efter vintern
          octachoron
          Inlägg 23-04-2010, 09:36
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

För mig har vintern gått hårt åt Kordes Rose Aloha, en verkar nerfrusen i botten, en annan har fått många avbrutna grenar av snötyngden samt en del nerfruset. Lustigt med tanke på att de klarade förra vintern utan snötäcke så pass bra.

Chinatown är skapligt nerfrusen men kommer med nya skott på den nedersta decimetern.

Allla mina Austinrosor klarade sig utmärkt, speciellt Mary Rose! Snötäcket måste ha skyddat dem bra.
          Wild Edric klarade sig utan minsta skråma.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 23-04-2010, 09:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag har täckt med den gröna vinterväven, men nu vet jag itne var jag ska få tag på mera. Ingen här har den och jag vet inte var jag ska beställa, där jag försökt har dom meddelat "slut hos leverantör". Verkar som att en del ställen i södra sverige har den men det hjälper ju inte mig så mycket.

Antar man kan ta jute/säckväv, men jag gillar inte den. Den är så tung när den blir blöt.

Om du täcker med en plastback, är det bra det finns lite mellanrum mellan den och jorden, en pytteliten springa räcker. Jag tror vinden är värst. Nu när snön smält och dom där isiga vårvindarna blåser har bla madame boll fått skador på grenar som var gröna just efter snösmältningen. CPM är fin under sin back ännu. Har täckt över en del andra på "vindsidan" med diverse bråte jag hittat så dom ska få lite vindskydd. Dom som var täckta låter jag väven vara kvar på. Var och klippte bort lite dött i går med sonen smile.gif Kändes härligt med lite trädgårdsarbete!!

Noterade att på Venusta pendula och Honungsrosen att till och med bladen (dom gamla ihoptorkade från förra året) har taggar ... ick!

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          tvilling77
          Inlägg 23-04-2010, 09:59
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 369
          Medlem nr: 16 600

Okej...på stället där mina ska stå är det vääldigt lite vind! Men det kommer ändå att bli spännande att se hur dom ska klara sig, men det är lite av tjusningen oxå! :-) Här är det fortfarande för mycket snö kvar för att jag ska kunna kolla hur A.Mackenzie, L. Bugnet och Therese Bugnet har klarat sig!

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          skogstroll
          Inlägg 23-04-2010, 10:02
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Ezereht @ 18-04-2010, 11:44) *
          Skogstroll, den kommer nog snabbt igen. Att de går av betyder ju inte att rötterna eller grenarna som finns kvar är försvagade på något sätt. Men visst är det tråkigt *kram.

tack för trösten.. snopet bara när den växt så himla bra att det ryker en meter grrrrrr ranting.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Annie-72
          Inlägg 26-04-2010, 11:10
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 3 343

Hos mig i Värmland ser det också riktigt illa ut vad gäller rosorna. Min ca 8år gamla Symphatie ser fullständigt stendöd ut och måste ersättas av ny klätterros.. Förslag emottages tacksamt.. Röd eller vit.. Får gärna blomma hela sommaren, dofta och vara känd för att hålla sig frisk..

Flora Danica ser skruttiga ut men det finns iaf lite liv.. Så även med honungsrosen även om den får kapas ca 30 cm ovan för mark....

Trist med sant...//Annie

--------------------
          Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 04-05-2010, 21:57
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Du kanske ska välja en Kanadaros Annie, John Cabot klarade denna tuffa vinter galant, röd ros och ständigt blommande. Titta i mitt album / Klätterrosor på den och Henry Kelsey också en röd Kanadaros.

Trier och Kordes Aloha dog här i vinter, båda är uppgrävda. Har planterat en ny Kordes Rose Aloha i söndags i ett mera skyddat läge men Trier får vara, myskrosorna fryser ofta ner för hårt hos mig.

Henri Martin, Maigold, Constance Spry, Alchymist är hårt nerklippta i veckan, jag trodde länge att det inte var så illa, men det var det.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          tvilling77
          Inlägg 05-05-2010, 08:10
          Länk hit: #47

Medlem

Jag kollade mina rosor igår, A.Mackenzi, Therese Bugnet och Louise Bugnet (det är alla jag har ännu) och alla har klarat sig galant!! :-) Blir mer spännande nästa vinter då jag nu inväntar leverans av ett helt gäng rosor, med flertalet känsligare rosor! :-)

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Ezereht
          Inlägg 05-05-2010, 15:09
          Länk hit: #48

Medlem

mmmm A. Mackenzi är fin Tvilling! Den har jag inte ännu men sneglat på varje sommar på plantskolan.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          tvilling77
          Inlägg 06-05-2010, 11:50
          Länk hit: #49

Medlem

Ja...ska nog flytta på dem i år...eftersom jag får en stor rosleverans så behöver jag platsen vid altanen...Den är härdig och växer fint med massor av blommor men jag måste säga att jag trodde inte att den skulle vara riktigt så knallig i färgen! Beror kanske på växtplats?

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Stiffe
          Inlägg 15-05-2010, 21:12
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Lägesrapport från skåne, zon 3.

Chinatown har nog gått hädan. Trier har frusit ner en del, alla de stora grenarna, men det är liv så den kommer sig. Ghislaine de Feligonde har frusit en del, knappt hälften kanske, men då den bara var knähög så är det inte så farligt. Nu kommer den fint. Kazaanlik, Veilchenblau och Long John Silver har fått en del grenar tillbakafrusna som mest någon meter, men de måste ändå klippas/gallras mer för att de är yviga och risiga, så på det hela taget har det egentligen ingen betydelse. Kazaanlik brukar alltid frysa lite på detta sätt, så det har knappast med denna tuffa vinter att göra. Veilchenblau däremot har bara upplevt några milda vintrar tidigare, och då inte frusit alls. Detta var LJS första vinter så...

Kan också tillägga att något särskilt vinterskydd av rosorna aldrig har, och aldrig kommer att utföras.

Min förundran är stor över att de fruktansvärda blötsnösjoken som brakade ner från taken inte ställde till med några nämnvärda skador. Vår Celeste låg som en plattfisk under meterhöga blötsnödrivor som dråsat ner från taket. Endast en knapp handfull grenar gick av, och nu står busken rätt upp igen.

Till skillnad mot vad flera andra uppåt landet har rapporterat så har New Dawn, Rapsodhy in Blue, Constance Spry och Alchemyst inte frusit ett enda dugg här. smile.gif

Däremot så har var och varannan buske barkfläcksjuka, men det tycks de nästan alltid ha haft så... Nu vet jag att när grenar som kommer fint med grönska helt plötsligt vissnar och dör, ja då är det barkfläcksjukan. Bara att ta bort de döda grenarna när det händer. Inte mer med det. Totalt sett är det inte mycket. Varje sommar hittills har jag ändå njutit av rosornas överdådiga blomning. biggrin.gif

/S

Citera
          Monarda
          Inlägg 15-05-2010, 21:58
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Verkar som mina Maigold och Westerland har gått hädan efter denna vinter. I alla fall dom som jag hade täckt. Märkligt nog lever den Westerland som inte fick någon täckning! Förklara det den som kan!
          Dom som klarat sig perfekt är Leonardo da Vinci, Climbing Bonica och så förstås alla rugosorna.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 16-05-2010, 17:50
          Länk hit: #52

Medlem

Vad roligt se dig här igen Stiffe rose.gif I Skåne borde det väl varit lite bättre

Min Trier är uppgrävd och ersatt med Emelie. Flammentanz frös inte ner men hade mycket barkfläck sjuka så den är nerklippt ändå. Osäker om Alchymist kommer igen ? Constance Spry är klippt i botten, även den hade en del barkfläck.
          Leverkusen är uppgrävd och ersatt med Geschwinds Nordlandsrose. Har impulshandlat två Linnaeus i veckan för dom klarade vintern bra.
          I sommar får man glädjas över alla klematis, pioner, Rugosa och Kanadarosorna, massor av de andra börjar om nerifrån.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Kajsa
          Inlägg 21-05-2010, 22:33
          Länk hit: #53

Medlem

Och idag klippte jag ner min stora Alba ros Mme Plantier, en av mina första rosor, det fanns några gröna grenar i mitten men det var bara att klippa ner hela, den hade tusen grenar.
          Jo det var för trist !

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-05-2010, 08:09
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Trist Kajsa:(
          Mina albor ser bra ut, de flesta likaså många av kanadensarna, men jag har några nerklippta till marken, tur de har egen rot alla.Gallica är rabattroskorta många, och en del som såg fina ut är inte det .. suck sekatör sekatör

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          tvilling77
          Inlägg 22-05-2010, 15:29
          Länk hit: #55

Medlem

Verkligen trist Kajsa!! Den var ju så vacker!! Vi får hoppas att nästa vinter inte blir lika illa.... nono.gif

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Bee
          Inlägg 25-05-2010, 23:18
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Med tanke på vilken rosprakt vi fick uppleva förra året så undrar man om rosorna vet att det skall komma en sträng vinter...
          Kanadarosorna har klarat sig bäst hos mig. Louise Bugnet har t o m knoppar redan!
          Mina två gallicor Rosa Mundi och Officinalis har också klarat vintern galant. Dom har kanske nedärvd överlevnadsförmåga. Det kommer t o m ett litet rotskott från Officinalis nu. Skall bli spännande att se om det är Officinalis eller något annat smile.gif
          Övriga rosor fick jag klippa ner till 10 cm ovan mark. De flesta kommer fint nu tex Ghislaine de Feligonde och Rhapsody in Blue. Den ena Bonican har dock inte visat något livstecken än.
          En liten bonus: Förra året grävde jag ner en liten miniros i ett hörne. Den tappade alla blad pga svartfläck och tanken var väl att gräva upp den i höstas men så blev det inte. I år kommer den igen med massor av blad och ser väldigt frisk ut! Den gillade tydligen snö och kallt.
          Gud vad det är skönt att växtsäsongen äntligen har kommit igång!

Edit: stavfel.

Redigerat av Bee: 25-05-2010, 23:19

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Ezereht
          Inlägg 26-05-2010, 07:22
          Länk hit: #57

Medlem

Det har regnat massor nu här, och *poff* vad grönt det har blivit smile.gif Fast det är också ganska kallt och blåser kyligt. Men men, värmen kommer väl åter. Hoppas jag.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          tvilling77
          Inlägg 26-05-2010, 08:13
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Ezereht @ 26-05-2010, 08:22) *
          Det har regnat massor nu här, och *poff* vad grönt det har blivit smile.gif Fast det är också ganska kallt och blåser kyligt. Men men, värmen kommer väl åter. Hoppas jag.

Ja verkligen ett riktigt "busväder" vi har fått! Är glad att jag hann få ner rosorna i backen när vädret fortfarande var fint! Alla verkar dessutom ta sig så än är jag glad! ;-)

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 19:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon