Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sockerskatt !
          Piccante
          Inlägg 01-04-2010, 17:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Danskarna är visst positiva till sockerskatt för att komma tillrtta med folkhälsoproblem. Men svenskarna äter mer godis / person och år än danskarna. Även om jag håller med om att vuxna människor har ett egenansvar så finns det många barn som ersätter skollunch med godis. Jag blir själv förbaskad när frukt i lösvikt är dyrare än smågodis ranting.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          andersen
          Inlägg 01-04-2010, 17:27
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (mamamaggan @ 01-04-2010, 18:02) *
          Antar att skatten bara skulle gälla sådant som är sötat med vanligt socker ? Resten då t ex fruktsocker eller sötningsmedel som även det gör samma verkan som socker ?

Måste säga att när jag läser reklambladen som livsmedelsaffärerna delar ut oftast så blir jag irriterad då de har extrapriser på just godis, kakor , läsk mm och inte så mycket på riktig mat. Inte ofta jag ser extrapris på t ex kvalitetskött .
          Det blir nog en hel del varor som blir dyrare , just sådant som vi inte tror innehåller socker. Vet ni att en del smörgåspålägg t ex skinka innehåller socker ? Hamburgerkött är sötat med laktos. Om man då lägger skatt på vanligt socker så kan tillverkarna gå över på annat socker .

Konstigt mitt svar försvann när jag skulle skicka inlägget. Och jag har inte tid att skriva om det.

Redigerat av andersen: 01-04-2010, 17:31

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-04-2010, 17:40
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om jag förstår saken rätt så är det några forskare som föreslår sockerskatt så ni kan andas ut. Vägen till ett lagförslag är lång och krokig med många återvändsgator.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-04-2010, 17:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Markus_H @ 01-04-2010, 18:24) *
          Danskarna är visst positiva till sockerskatt för att komma tillrtta med folkhälsoproblem. Men svenskarna äter mer godis / person och år än danskarna. Även om jag håller med om att vuxna människor har ett egenansvar så finns det många barn som ersätter skollunch med godis. Jag blir själv förbaskad när frukt i lösvikt är dyrare än smågodis ranting.gif

klart frukt är dyrare, det måste ju odlas medans tex ahlgrens bilar produceras i en maskin. Tor det i praktiken skulle vara omöjligt och ihåligt med skatt på socker då många gånger det inte är godiset som är den stora boven utan det dolda sockret i tex osötat juice som är sötat till max.

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-04-2010, 19:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (theseraphim @ 01-04-2010, 18:40) *
          klart frukt är dyrare, det måste ju odlas medans tex ahlgrens bilar produceras i en maskin. Tor det i praktiken skulle vara omöjligt och ihåligt med skatt på socker då många gånger det inte är godiset som är den stora boven utan det dolda sockret i tex osötat juice som är sötat till max.

Så vitt jag vet är socker också odlat. Sockerbetsodlingen har iofs minskat i Europa se EU sänkte subventionerna till sockerbetsodlarna så nu är väl det mesta socker från sockerrör odlade på södra halvklotet. Möjligtvis blir socker dyrare om sockerindustrin ska konkurrera med etanolindustrin om sockerrören.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 01-04-2010, 20:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om man nu gillar godis och sötsaker så vill jag påstå att man offrar något annat för att få fortsätta äta sitt godis.Själv är jag ingen godisätare eller älskare av sötsaker mer än att vi kan köpa oss en chockladkaka någon gång ibland.Men att skatta sockret har ju vida konsekvenser mot sockerodlarna bla och socker finns ju i så mycket,jag tror inte det är rätt sätt att skatta socker jag tycker det är löjligt rent ut sakt.Vi måste själva ta annsvar för va vi stoppar i oss och våra barn.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 08:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon