Hej!
Hoppas Flaxss är där någonstans, eller att någon av er andra vet. Jag utsatte mitt Kumquat-träd för kraftiga minusgrader (-16 C) i vintras och alla bladen rullade ihop sig. Några är gula och andra gröna, men helt intorkade. Grenarna är också ganska hårda och torra, och kommer jag emot så faller bladen lätt av, grenarna har dock inte brutits av. Den står nu i rumstemperatur med extraljus, och dricker en del (ca 2 liter per vecka) men det händer inget med den. Det finns väl en chans att den ändå överlevt? Hur väcker jag den bäst? Ska jag bara vänta tills det är ordentligt varmt ute och sätta ut den i kallväxthus då, eller ska jag försöka klippa in den lite så den bryter nytt, eller skulle det kunna stressa den mer? Ska jag klippa in den ordentligt så jag kommer till ved som ev är lite mjukare? De yttersta pinnarna verkar väldigt torra även om de är gröna. Ska jag börja göda den? Plaantera om den? Jag har inte kollat hur rötterna ser ut, jag vet nog ändå inte hur skadade /frusna rötter ser ut...
|