Full version: Visset kumquat-träd
jax_74
Hej!

Hoppas Flaxss är där någonstans, eller att någon av er andra vet. Jag utsatte mitt Kumquat-träd för kraftiga minusgrader (-16 C) i vintras och alla bladen rullade ihop sig. Några är gula och andra gröna, men helt intorkade. Grenarna är också ganska hårda och torra, och kommer jag emot så faller bladen lätt av, grenarna har dock inte brutits av. Den står nu i rumstemperatur med extraljus, och dricker en del (ca 2 liter per vecka) men det händer inget med den. Det finns väl en chans att den ändå överlevt? Hur väcker jag den bäst? Ska jag bara vänta tills det är ordentligt varmt ute och sätta ut den i kallväxthus då, eller ska jag försöka klippa in den lite så den bryter nytt, eller skulle det kunna stressa den mer? Ska jag klippa in den ordentligt så jag kommer till ved som ev är lite mjukare? De yttersta pinnarna verkar väldigt torra även om de är gröna. Ska jag börja göda den? Plaantera om den? Jag har inte kollat hur rötterna ser ut, jag vet nog ändå inte hur skadade /frusna rötter ser ut...
Alexander-VG-zon3
så lågt som -16c är ju inte alls bra, och symptomen du beskriver tyder på att den har frusit.

lever rötterna ? , kolla det. finns där någon levande stam ? dom är ju ympade ibland har man turen att ympen överlever (för ibland ympar man på Citrontörne som är härdigt i syd sverige).

jag tror tyvärr att din ädelsort, din Kumquat är död. men där kanske finns grenar ovanför ympen som lever. det du ska göra är att göra så lite som möjligt med det dvs ingen näring ingen omplantering och ingen beskärning, du beskär när du ser vart dom nya skotten kommer.

det du kan göra är att ha den kvar där du har den, och inte övervattna (lever den så använder den lite vatten om den är utan blad). sedan när det är varmt nog dvs efter frostrisken är förbi kan du sätta ut den (har den blad när du sätter ut den så avhärda mot solen). skjuter den skott kan du börja sköta dom som du brukar dvs ge regelbunden näring och vatten när behövs. plantera inte om den det året. sedan ta in den innan frosten och ge den extraljus.
jax_74
Tack för svaret. Just nu sitter den så hårt i krukan att jag inte vill störa rötterna med att titta efter, så jag får bara vänta och odla mitt tålamod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon