Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Polisens agerande - ok?
          BigDaddy
          Inlägg 05-04-2010, 16:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Igår kväll kom min sambos syster hem kl 1 på natten till lägenhetshuset. Portdörren var insparkad så varken den eller porttelefonen fungerade.
          Min sambos syster kunde inte ringa för hon hade inga pengar på telefonen. Hon är 17 år gammal.
          Föräldrarna är hörselskadade.

En polisman med hund går förbi & säger att hon inte borde stå där för han är ute & letar efter en våldtäktsman.
          Hon berättar att hon inte kommer in & hela storyn. Han säger bara att det är fastighetsskötarens ansvar.

Hon står därefter utanför i en timma mitt i natten tills Pappan av en slump tittar ut & ser henne.

Jag blev ju fly förbaskad när jag hörde det. Är det ett ok beteende av en polisman & är det ens lagligt rätt att bara lämna henne så, speciellt med en våldtäktsman härjande där?
          Borde inte han hjälpt henne & iaf ringt ngn som kunde komma & hjälpa henne in?
          El iaf satt henne ngnstans där det var ofarligt tills de får kontakt med föräldrarna?
          Ja iaf ngt?

Jag funderar på att ringa polisen & fråga om han verkligen får agera så?
          Tjejen är ju ung & blyg & törs ju inte själv säga emot.

Hon kunde ju inte heller kasta ngt på deras fönster IOM att de inte hör. Ngn granne vågade hon inte kasta på heller IOM att det var mitt i natten. Hon är ju ung.
          Hon stod istället där & grät & var livrädd i en timma tills hon av en slump kom in sedan.

Vad säger ni?
          Får han göra så?

edit Självklart förstår jag att han hade jobb att sköta just då men ngt borde han väl kunnat ha gjort?

edit2. Portdörren var alltså insparkad så den satt fast. pappan sparkade senare upp den från insidan.

Redigerat av BigDaddy: 05-04-2010, 16:06

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 05-04-2010, 16:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Blir ledsen när jag läser sånt här. Polisen borde def ha gjort en insats och hjälpt henne. Jag tycker du skall ringa polisen o tala med någon ansvarig.

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 05-04-2010, 16:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Håller med. Kunde han inte erbjudit henne att ringa från hans telefon annars följa med till stationen o ringa? Skönt att det gick bra.

Redigerat av xlxl67: 05-04-2010, 16:14

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-04-2010, 16:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 05-04-2010, 17:09) *
          Blir ledsen när jag läser sånt här. Polisen borde def ha gjort en insats och hjälpt henne. Jag tycker du skall ringa polisen o tala med någon ansvarig.

Instämmer! yes.gif Jag försöker föreställa mig hur hemsk den timmen var för henne. Polismannen borde ha försökt sätta sig in i hennes situation.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          vitavargen
          Inlägg 05-04-2010, 16:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Vet inte om det tjänar till nåt att anmäla poliserna, men flickan får veta att hon kan använda sin mobil även utan simkort. Ringa SOS går bra med toma kontantkort och även utan simkort. SOS kan ha en snabb lösning på en sådan situation.

Redigerat av vitavargen: 05-04-2010, 16:24

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 05-04-2010, 16:26
          Länk hit: #6

Medlem

Jo jag har pratat med dem nu faktiskt.
          Det var en sak jag inte tog med här som enligt dem gjorde att han inte kunde avbryta & hjälpa.
          Han var hundförare vilket i detta allvarliga brått gjorde att han inte kunde avbryta & hjälpa på ngt sätt.
          Polisen informerade mig om detta. Fick prata med en kille där.
          Det lät ju visserligen lite rimligare men tycker ändå han måste ha kunnat iaf slå en signal till ngn som kunde komma dit & hjälpa henne. Men jag vet inte.
          Inte mer än att Sambons syster även idag är helt förstörd efter natten.
          Hon var så rädd så hon skakade ff i morse.

De agerade kanske rätt från polismannens sida men känns ändå märkligt.
          Har nu hört mer om våldtäkten också som var där. Stackars flicka.
          Så sjukt.

CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 17:23) *
          Vet inte om det tjänar till nåt att anmäla poliserna, men flickan får veta att hon kan använda sin mobil även utan simkort. Ringa SOS går bra med toma kontantkort och även utan simkort. SOS kan ha en snabb lösning på en sådan situation.

Ja jag vet. Hon gör nog det nästa gång.
          Sambon min har pratat med henne & det lär hon göra. Hon lär även vara noggrannare med att ha överfallslarmet vi skaffat henne, & att hon inte är själv p¨å det sättet ute mer.
          Så ngt gott kanske detta förde med sig för framtiden ändå.

Citera
          sommarhumla
          Inlägg 05-04-2010, 16:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem nr: 18 530

Trist agerande av polisen, jag menar de ska ju svara för allmänhetens säkerhet, eller? Det hade väl inte tagit honom mer än ett par minuter att ta kontakt med någon kollega (de har mobiltelefoner med sig??) och förklarat situationen. Undrar om han inte var för uppslukad av sin uppgift och inte fattade flickans dilemma (men det är absolut ingen ursäkt).
          Usch, det är trist när sådant händer. Jag hade tagit kontakt med polisen och bett om en förklaring.

--------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)

peter pan.gif
          blaratta.gif

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 05-04-2010, 16:31
          Länk hit: #8

Medlem

Ja faktum är att tjejen såg honom senare hoppa in i bilen med hunden & åka därifrån. Då följde ju hunden inget spår som de sade till mig.
          Blev så stressad så det glömde jag nämna när jag ringde till polisen.
          Åhhh, nu vill jag ringa igen & säga det eg. Men men.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-04-2010, 16:49
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det känns inte OK .

Vet inte hur Polisen ska agera men jag tycker att det var oförsvarligt att lämna henne ensam under rådande omständigheter. Han kunde väl ha lånat henne sin telefon eller meddelat någon annan polis som kunde ha hjälpt henne. Förstår bara inte hur man kan göra så .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Ralf
          Inlägg 05-04-2010, 17:49
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Det lätt o ha åsikter och säga att polisen gjorde fel. Men kan någon berätta vad polisen borde ha gjort??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Motti
          Inlägg 05-04-2010, 19:20
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Han borde väl ha gjort något för tjyven det har han betalt för !det här låter ju inte klokt om det är sant måste jag säga,:- du borde inte stå här vi letar efter en våldtäktsman fear.gif snälla någon !

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 05-04-2010, 19:46
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

CITAT (Ralf @ 05-04-2010, 18:49) *
          Det lätt o ha åsikter och säga att polisen gjorde fel. Men kan någon berätta vad polisen borde ha gjort??

Jag tycker de flesta svar här har innehållit förslag på vad polisen skulle ha gjort.

--------------------

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 05-04-2010, 20:02
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Motti @ 05-04-2010, 20:20) *
          Han borde väl ha gjort något för tjyven det har han betalt för !det här låter ju inte klokt om det är sant måste jag säga,:- du borde inte stå här vi letar efter en våldtäktsman fear.gif snälla någon !

Jo sant det är det.
          Sedan hade ju Polisen en förklaring just att det var en hundförande polis som sökte en våldtäktsman & behövde koncentrera sig på det.
          Han jag pratade med sade att hade de vart två stycken el inte ngn hundförande polis, då hade det vart galet.
          Men i detta fall sade han att det var såpass högt prioriterat & en avbrytning av sökandet med hund skulle kunna förstöra sökandet för dem.
          Jag hörde på hans argument.

Men jag tycker ff han kunde ha slagit ett samtal & bett om hjälp från ngn annan.
          Sedan såg ju sambons syster honom senare åka iväg med hunden i bilen från platsen, där kunde man ju önskat mer om det inte kommit tidigare. Det glömde jag nämna när jag ringde i all hets när jag hörde om det.

Hon var ju rädd redan innan polisen kom när hon stått där länge & inte kommit in. Att sedan höra att det härjar en våldtäktsman i området gör ju att hon blir vettskrämd, speciellt när hon inte får hjälp.
          Jag hade ju i hennes kläder ringt 112. Men tjejen är inte så gammal & ja, hon gjorde inte så.
          Jag tror ju inte risken för fler brått ökar i denna situation, snarare tvärsom, men man kan ju förstå lilltjejens rädsla av att höra detta ändå.

Finns ingen anledning för mig att hitta på detta.
          Inte för tjejen mins syster heller.
          Polisen jag pratade med kände mycket väl till händelsen med våldtäkten i området & att....nä det är inget påhitt.
          Men ja jag tycker de kunde gjort mer. Finns det ingen som vet exakt vad som gäller i dessa fall?
          Måste ju ändå vara en händelse som poliser lär sig hur de ska agera i?
          Det är kanske som så polisen för mig beskrev det men känns fel i mina öron.

Citera
          Ralf
          Inlägg 05-04-2010, 20:19
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Big Daddy
          Vem borde polisen ha ringt?
          Vad borde polisen ha gjort?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Motti
          Inlägg 05-04-2010, 20:22
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ralf !Polisen ringer inte Polisen när någon behöver hjälp han borde väl agerat på något sätt och inte lämnat en 17åring ensam medan han letade efter en våldtäktsman i kvateret ?han kunde väl set till att ringa hennes föräldrar eller någon annan hon kände inte lämnat henne ensam och utsatt där.

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 05-04-2010, 21:49
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Det första jag tänker på är varför en 17-årig flicka som är så osäker så att hon inte törs be om hjälp, inte kasta sten på vare sig sitt eget eller sina grannars fönster och som är allmänt blyg och tillbakadragen och står och gråter i en timme för att hon inte kommer in...vad gör en sådan flicka ute klockan 1 på natten???

Håll henne inne efter 20.00 i fortsättningen.

Citera
          netha
          Inlägg 05-04-2010, 21:54
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (AndersKbg @ 05-04-2010, 22:49) *
          Det första jag tänker på är varför en 17-årig flicka som är så osäker så att hon inte törs be om hjälp, inte kasta sten på vare sig sitt eget eller sina grannars fönster och som är allmänt blyg och tillbakadragen och står och gråter i en timme för att hon inte kommer in...vad gör en sådan flicka ute klockan 1 på natten???

tummenupp.gif

Vet inte om jag kan instämma i sista meningen ... men nog verkar det lite konstigt ändå. confused.gif

Citera
          vitavargen
          Inlägg 05-04-2010, 21:55
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (AndersKbg @ 05-04-2010, 22:49) *
          ...

Är det en sorts undantagstillstånd som du försöker införa?

Många 17 åringar arbetar och det är varken din eller nån annans sak att ifrågasätta när de kommer hem. Eller?

Citera
          netha
          Inlägg 05-04-2010, 21:58
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 22:55) *
          Är det en sorts undantagstillstånd som du försöker införa?

Många 17 åringar arbetar och det är varken din eller nån annans sak att ifrågasätta när de kommer hem. Eller?

Inte för att det var mig du frågade, men ...
          Så här skriver TS ...
          "Sambon min har pratat med henne & det lär hon göra. Hon lär även vara noggrannare med att ha överfallslarmet vi skaffat henne, & att hon inte är själv p¨å det sättet ute mer.
          Så ngt gott kanske detta förde med sig för framtiden ändå. "
          tummenupp.gif

Citera
          vitavargen
          Inlägg 05-04-2010, 22:02
          Länk hit: #20

Medlem

Unga tjejer behöver inte vara rädda för att vara ute , tvärtom det som skapar rädsla för de borde vi begränsa.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon