Jag hittar ingen färsk samlingstråd i ämnet, i allafall inte under småprat så jag startar en ny tråd. I flera olika trådar har jag noterat nya kolonister, så det borde spira endel, drömmar funderingar och annat.
Sist vi var på kolonilotten, mamma och jag, var den täckt av snö. Hittade en död mus i redskapsboden. Jag är nyfiken på om växterna klarat sig trots att jag inte orkade med någon vintertäckning i år. I höstas fick vi lagt plåttak och monterat hängrännor, så i år slapp de takdroppet rakt ner på sig i allafall. Mamma rapporterade att det nu bara är två snödrivor kvar, hon var där i påsk och kollade läget. Något väldigt tråkigt har hänt på området, en av stugorna brann ner i påsk. Precis när säsongen ska börja, fast det är väl hemskt när det än händer.
I år har jag en trädgård hemma också att odla på, så potatisen på lotten hoppar vi nog över till stor del. Där har vi problem med bladmögel. Då får vi desto större yta att odla annat på! Vi har inte kommit så långt i planeringen än, men bönor, ärtor, squash och pumpor är givna.
Mamma har surfat på nätet och hittat någon ny snigel-dödargrejj, något man gräver ner, blandar humlepulver med vatten och hoppas på att sniglarna ska krypa i och drunkna. Hoppas det fungerar! Alla metoder som minskar trycket från sniglarna är välkomna. Ölfällor fungerar. Saxen också.
Vi har en odlingslott med redskapsbod, där odlas både perenner och ätbart samt sommarblommor. Vi är min goda mor och jag som samsas om platsen.
Hur går det med era drömmar om årets lottsommar?
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|