CITAT (em_san @ 07-04-2010, 20:04)

Så jag behöver alltså inte vattna så tätt? Räcker en gång i veckan, vill ju inte att de ska torka ut helt?
De där med vattning kan vara lite svårt att ange generellt hur ofta det ska göras. Det beror på så mycket, storlek på krukor, typ av jord, typ av växt, temperatur i rummet osv. Lavendel är ju i sig en ganska torktålig växt som vuxen i allafall. Men det är klart att de inte får torka ut helt. Men du får känna på jorden i krukan med fingret , eller känna på vikten, en torr kruka är lättare än en blöt, man lär sig efter ett tag, och vattna inte om det inte behövs.
När du nu ställer dina plantor i söderfönstret får du se upp så att de inte bränns om solen gassar på dagen. Det kan bli väldigt varmt bakom ett fönsterglas som du vet. Du kanske måste skugga dem lite mitt på dagen. Ett öster eller västerfönster kan vara lättare att hantera om du kan välja. När plantorna väl vuxit på sig är det nog inga problem. Jag har själv använt mina söderfönster för plantuppdragning i många år innan jag skaffade bord med lysrörsarmaturer.