|
Hur gör man nu när sådden börjat gro? Just nu vattnar jag alltså sådden lite lätt efter att jorden torkat ut så att det inte ska bli för fuktigto ruttna. Jag är alltså helt grön på detta område med att själv så egna perenner och vill verkligen inte misslyckas ifall någon tycker jag verkar helt okunnig.. Men när ska omskolningen ske? Det är lavendel som jag har sått och bara första bladparet (det kallas väl så?) har kommit. Om jag förstått det rätt så ska jag alltså klippa av det första sen när andra bladparet växt ut för att få en kraftigare växtsätt och för att den ska förgrena sig mer, eller? Men ska jag plantera om dem innan eller efter det att jag klippt av det? Ska jag fortfarande ha sådden i halvskugga och ska jag vattna mer sällan/ofta eller fortsätta så som jag gör nu? Något mer jag ska tänka på? Tacksam för svar!
KLIPP INTE!
Perenner behöver inte/ska inte klippas/toppas för att grena sig. De blir buskiga och fina ändå om de bara får tillräckligt med ljus. Klipper du en växt som bara har ett bladpar så är det nära nog tvärsäkert att den inte överlever.
När växten har fått några av sina ”riktiga” blad = karaktärsblad är det dags att flytta över den till en lite större kruka med lite kraftigare jord. När du flyttar över växten kan du hålla den försiktigt i ett av hjärtbladen….absolut inte i stjälken eller i rötterna
/Anki
Jag toppade mina lavendel när de hade 4-5 st bladpar ungefär; knippte av översta bladparet bara. Nu är de mycket buskigare
Nej, jag tänkte alltså inte klippa dem nu utan isånna fall när de fått mer blad. Så jag ska alltså vänta tills de fått 4-5 st bladpar eller inte alls. Men hur lång tid tar de innan de börjar få mer blad? Bäst att passa på att fråga, hjärtbladen är väl de översta bladen på växten va?
Vänta tills de är så pass stora att det är en liten planta, kanske 4-6cm hög, och du tycker att det vore fint med lite buskigare utseende  Hjärtebladen är det bladpar som kommer först, och sitter således underst. Därefter växer karaktärsbladen fram, ovanför.
Haha, bra att jag frågade om det då så att jag inte hade sabbat mina små plantor vid förflyttningen  Men tack så jättemkt för bra och snabba svar, de var guld värda för en sån som är så okunnig som jag är!
Eva 33c
07-04-2010, 18:58
CITAT (em_san @ 07-04-2010, 19:40)  Bäst att passa på att fråga, hjärtbladen är väl de översta bladen på växten va?  Hjärtbladen är de första bladen, de kommer alltså att hamna längst ner allteftersom växten får nya blad. All tillväxt sker i toppen. Du säger att du har sådden i halvskugga, betyder det att de står utomhus? Fast det verkar lite otrilogt att det skulle ha grott redan ute, fast jag bor försås i zon 5. Har du dem inne behöver de så mycket ljus du kan ge dem för att inte bli rangliga. När det gäller vattning av småplantor är det bra att vara lite försiktig. De har små rotsystem och vattnar man för mycket blir jorden lätt kall och syrefattig om vattnet inte förbrukas i rimlig tid. Det kommer säkert att bli bra för dig! (Du hann få svar innan mitt blev klart  ser jag)
Eva 33c: Jag har sådden inne i halvskugga, men ska genast ställa in dem i söderläget i fönstret så de får nog med ljus! Så jag behöver alltså inte vattna så tätt? Räcker en gång i veckan, vill ju inte att de ska torka ut helt? Tack för ditt svar också, det hjälpte de med, även om jag hann få ett annat innan
De här lavendelplantorna är ca 2,5 månader unga och aldrig toppade.......De grenar sig så fint ändå De är uppdrivna under lysrör i mitt kök. [attachment=48764:Lavendel__Large_.jpg]
/Anki
Kul med en bild! De ser ju faktiskt ganska buskiga ut även om du inte klippt dem, men jag har nog inte lika bra ljus så mina kanske blir lite mer rangliga om jag inte klipper? Men visst räcker det med vanligt solljus iaf?
Oj, vad fina! Jag tror jag ska plantera om mina plantor en och en, så får vi hoppas de också växer till sig
Eva 33c
07-04-2010, 19:20
CITAT (em_san @ 07-04-2010, 20:04)  Så jag behöver alltså inte vattna så tätt? Räcker en gång i veckan, vill ju inte att de ska torka ut helt? De där med vattning kan vara lite svårt att ange generellt hur ofta det ska göras. Det beror på så mycket, storlek på krukor, typ av jord, typ av växt, temperatur i rummet osv. Lavendel är ju i sig en ganska torktålig växt som vuxen i allafall. Men det är klart att de inte får torka ut helt. Men du får känna på jorden i krukan med fingret , eller känna på vikten, en torr kruka är lättare än en blöt, man lär sig efter ett tag, och vattna inte om det inte behövs. När du nu ställer dina plantor i söderfönstret får du se upp så att de inte bränns om solen gassar på dagen. Det kan bli väldigt varmt bakom ett fönsterglas som du vet. Du kanske måste skugga dem lite mitt på dagen. Ett öster eller västerfönster kan vara lättare att hantera om du kan välja. När plantorna väl vuxit på sig är det nog inga problem. Jag har själv använt mina söderfönster för plantuppdragning i många år innan jag skaffade bord med lysrörsarmaturer.
Ja, jag får väl gå på känslan när det kommer till bevattningen, men det ska nog gå bra  Tänkte att jag kanske kan sätta en tunnt pappersark mellan fönstret och plantorna så blir det inte för varmt mitt på dagen.
Amaryllis
07-04-2010, 22:21
CITAT (em_san @ 07-04-2010, 20:13)  Kul med en bild! De ser ju faktiskt ganska buskiga ut även om du inte klippt dem, men jag har nog inte lika bra ljus så mina kanske blir lite mer rangliga om jag inte klipper? Men visst räcker det med vanligt solljus iaf? Från och med ett par veckor tillbaka räcker fönsterljuset gott. Extraljus tillförs endast vid tidig sådd.
CITAT (Anki V @ 07-04-2010, 20:08)  De här lavendelplantorna är ca 2,5 månader unga och aldrig toppade.......De grenar sig så fint ändå De är uppdrivna under lysrör i mitt kök. [attachment=48764:Lavendel__Large_.jpg]
/Anki Åh, jag njuter fortfarande av den fina bilden! Men jag har också en fråga: jag har lavendelplantor två och två i 7x7cm-krukor, men inser att de behöver skolas om. Vad är bäst: två och två i 9x9x10cm kruka eller en i 7x7x7cm? Jag vill ju helst inte behöva skola om ytterligare en gång...
Jag skolar om en gång och sätter plantorna i 7x7 krukor.......om jag inte har väldig platsbrist för då kan jag bredskola 1:a gången. Sedan när penséer och annat fryståligt åker ut skolar jag om till en och en.
/A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|