Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mirabeller, Söker kunskap om dessa spännande träd
          Piela
          Inlägg 08-04-2010, 21:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 28 608

Jag har identifierat ett par unga träd på min tomt som Mirabeller och rotskott av grannens träd. De är ett par år gamla och ger redan lite frukt. De blommar med vita blommor som liknar körsbärsblomning. Frukten är rosa-gul-lila med gult fruktkött. Den är fantastiskt söt och god. Den mognar sent, omkring slutet av sept eller början av okt (efter frosten). De är korsbefruktande och behöver ett kompisträd för att ge frukt.

Jag undrar om någon har erfarenhet av denna sort av Mirabeller med träd som blir omkring 5 meter höga och med ett "slanliknande" växtsätt. Går det att höstbeskära dem? Eller är det bäst att låta dem vara och växa vilt och fritt. Jag skulle även gärna vilja flytta exemplar av den till annan plats. Hur gör jag då? Jag är intresserad av all kunskap om dessa träd då jag gissar att det är en gammal sort. Min mormor mindes dem från sin barndom och kallade dem Berameller men jag tror att det är ett lokalt namn.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 18:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon