Full version: Mirabeller
Piela
Jag har identifierat ett par unga träd på min tomt som Mirabeller och rotskott av grannens träd. De är ett par år gamla och ger redan lite frukt. De blommar med vita blommor som liknar körsbärsblomning. Frukten är rosa-gul-lila med gult fruktkött. Den är fantastiskt söt och god. Den mognar sent, omkring slutet av sept eller början av okt (efter frosten). De är korsbefruktande och behöver ett kompisträd för att ge frukt.

Jag undrar om någon har erfarenhet av denna sort av Mirabeller med träd som blir omkring 5 meter höga och med ett "slanliknande" växtsätt. Går det att höstbeskära dem? Eller är det bäst att låta dem vara och växa vilt och fritt. Jag skulle även gärna vilja flytta exemplar av den till annan plats. Hur gör jag då? Jag är intresserad av all kunskap om dessa träd då jag gissar att det är en gammal sort. Min mormor mindes dem från sin barndom och kallade dem Berameller men jag tror att det är ett lokalt namn.
Anders Roslagen
Jag såg inte i din profil var i Sverige du bor, de som kallas mirabeller har inte hittats utom i sydligaste delen av Götaland. Det är komplicerat med plommon, sviskon, mirabeller och krikon. Många varianter, många korsningar... Inte lätt att skilja mellan alla varianter.

Augustibeskärning borde gå fint!
Piela
Zon 4, Svealand men med bra klimat på tomten pg a många stora träd. Jag har mina rötter i Östergötland:). Det är i alla fall små söta miniplommon. De är de godaste "plommon" jag ätit! Döm om min förvåning när jag för två år sedan upptäckte att det satt frukt på slanorna jag tänkt ta bort. Att de fått stå kvar så länge berodde på att de letat sig upp vid ett tegelförråd på tomten som nu är flyttat.
Jan Lindgren
Hej!
Mirabell är ett vanligt namn på Prunus cerasifera, körsbärsplommon. Äkta mirabell är Prunus domestica, samma "art" som vanligt plommon. Den vanligaste mirabellen är Mirabell de Nancy. Jag skulle tro att du har ett ovanligt gott körsbärsplommon eller ett ovanligt gott, småfruktigt vildplommon.
Det är alltså som Anders skriver en enda röra med prunussorterna.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
Om jag förstått rätt är det också några "mirabeller" som står på rad hemma på föräldrahemmet. Dom är uppdragna ur kärnor från frukter plockade från träd i danska läbälten. Träden påminner lite om hagtorn i växtsätt, men får små goda frukter.
Piela
Körsbärsplommon var ett annat namn som kändes rätt när jag läst om dem. Mitt dilemma är att träden inte är särskilt vackra och står så till att de behöver bort på sikt. Men vad gör det när frukten är fantastisk. Jag hoppas på mer frukt på några års sikt. Jag läste någon stans att det inte går att flytta rotskott från samma träd för att de då inte befruktas. De två äldre träden som skjuter rotskott från grannens sida är tätt sammanslingrade med varandra. De uppfattas som ett träd och först när jag tittade noga, såg jag att det eg. är två stammar. Jag ser ingen möjlighet att skilja moderträdens rotskott från varandra. Är det ett problem? Hur stora rotskott är lämpliga att flytta? Eller är det bättre att sätta kärnor?

gladepetter
I Pomologen 2009 tidning nr 3 finns en bra artikel kring körsbärsplommon och lite om mirabeller. Rubriken heter "Körsbärsplommon är inga mirabeller", skriven av Eva Stade.
Piela
Tack för tipset. Jag har ringt och beställt numret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon