Var hemma hos en kompis i helgen som var på väg att börja beskära sitt stora fina plommonträd eftersom hon hade läst i Plantagens stora trädgårdskatalog 2010 att april var rätt månad.
Jag stoppade henne (efter att ett antal "motbevis" letats upp och visats upp på nätet), men kunde sen inte låta bli att maila Plantagen. Till deras försvar kan väl något framhållas att de svarade, men frågan är om det uppväger alla skadade träd som deras broschyr kommer leda till. Se mailväxling nedan:
Hej Plantagen! I er tjocka trädgårdskatalog för 2010 finns en "trädgårdskalender" där det under april står att man skall beskära plommon- och körsbärsträd. Stämmer det verkligen? Överallt annars jag läst står det att man absolut inte får beskära stenfrukter på våren, utan det är enbart JAS (Juli-Aug-Sept) som gäller. mvh Josefin
--------------------
Hej Josefin! Trädgårdskalendern är ett väldigt kortfattad sammanställning av fakta som gäller trädgården. Jag kan hålla med dig om att april inte är bästa beskärningen av stora gamla stenfruktsträd. Unga träd och mindre grenar kan man ta. Mitt råd när det gäller stenfrukter är att beskär dem mellan skörd och bladfall det är enkelt att komma ihåg men även då skall man vara försiktig med att ta grenar som är kraftigare än en underarm.
Mvh Calle Säljsupport/inköp Plantagen Sverige AB
|