Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mehh - dom sa ju att det skulle bli billigare
          herkules
          Inlägg 28-06-2010, 13:18
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Bengalow @ 28-06-2010, 14:08) *
          Ja, pensionärer, som fått 500 mindre, skall fan inte ha bil!

nänä, någon jäkla ordning får det ändå lov att vara, pensionärer och sjuka ska bekosta friska och arbetande människors välstånd.
          kanske får de åka med någon gång i bilen som tack?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-06-2010, 13:55
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (herkules @ 28-06-2010, 14:18) *
          nänä, någon jäkla ordning får det ändå lov att vara, pensionärer och sjuka ska bekosta friska och arbetande människors välstånd.
          kanske får de åka med någon gång i bilen som tack?

Fast man får nog betala soppan som tack för att vi får åka med sad.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-06-2010, 19:07
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ytterligare ett incitament att skaffa sig en nyare bil som är mer miljövänlig. Då slipper man besikta i tre år eller vad det är

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-06-2010, 19:17
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Om dom söker en ny VD till Ebberöds bank, får jag föreslå dig då?

Skaffa och skaffa, det brister i din argumentation, Huggorm! Jag skaffar gärna en nyare bil än min Mazda 2005, men det skall till pengar också - och vem har någonsin vunnit på en bilaffär? Jag känner ingen. Gör du? "-Det är bara att skaffa nyare bil!" Pytt, säger jag

T.o.m. att byta fönster på kåken är olönsamt - det betalar sig på 80 år typ, kanske...

Redigerat av Bengalow: 28-06-2010, 19:18

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-06-2010, 19:49
          Länk hit: #45

Moderator

CITAT (Bengalow @ 28-06-2010, 20:17) *
          Om dom söker en ny VD till Ebberöds bank, får jag föreslå dig då?

Skaffa och skaffa, det brister i din argumentation, Huggorm! Jag skaffar gärna en nyare bil än min Mazda 2005, men det skall till pengar också - och vem har någonsin vunnit på en bilaffär? Jag känner ingen. Gör du? "-Det är bara att skaffa nyare bil!" Pytt, säger jag

T.o.m. att byta fönster på kåken är olönsamt - det betalar sig på 80 år typ, kanske...

Om det lönar sig att byta fönster beror alldeles på vad för fönster man har och hur bra isolerat resten av huset är.

Få europeiska länder har så gammal bilpark som Sverige. Det rullar fortfarande mängder av gamla vrak utan katalysator på vägarna, utspyende svarta moln av gift. Krocksäkerheten är ofta minimal dessutom, och bränsletörsten inte sällan 50% högre än motsvarande bil från idag. Nu gäller det nog inte din fem år gamla mazda, men den är ju såpass ny att du åtminstone borde slippa ombesiktning på grund av anmärkningar. För ofta gnäller folk över hur dyrt det är att besikta, och sedan kollar dom inte över bilen innan dom kör in, och får betala en gång till när de får besikta igen blink.gif

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-06-2010, 20:13
          Länk hit: #46

Medlem

Varifrån har du fått, att Sverige har en väldigt gammal bilpark? Skitsnack säger jag!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-06-2010, 20:20
          Länk hit: #47

Moderator

CITAT (Bengalow @ 28-06-2010, 21:13) *
          Varifrån har du fått, att Sverige har en väldigt gammal bilpark? Skitsnack säger jag!

Jo, du säger mycket du, men det mesta är sånt som du bara fått för dig av någon anledning. Läs här och berätta sedan vem det är som kommer med "skitsnack": http://www.dn.se/ekonomi/svenska-bilar-aldst-i-eu-1.749777

Redigerat av Huggorm: 28-06-2010, 20:20

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-06-2010, 21:25
          Länk hit: #48

Medlem

Om du anser att "Bil Sweden" är en tillförlitlig källa, så kan du lika gärna dra till med Timbro som politiskt, rättrådig. Dina "bevis" är helt irrelevanta för mig - jag pratade om verkligheten,inte om lobbyister för bilindustrin. Kolla Eurostat!!
          I vilket fall som helst, så är prisökningen på bilbesiktingen ett rent jäv-a rövarförsök. Jag hoppas att vanliga verkstäder får legitimation att utföra sådana, så att priset kan hålla jämna steg med insatsen. Max 10-15 minuter/besiktning, skalll inte kosta 1000 spänn som i Finland, vars besiktning kan jämföras med Sverige.

Redigerat av Bengalow: 28-06-2010, 21:34

Citera
          herkules
          Inlägg 28-06-2010, 21:52
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

japp, blir det rövarpriser så ska de få se!
          rikspuckona har bestämt igen - det blir fler aktörer, bättre öppettider och därmed dyrare.
          knasbollar!
          och vi svenskar är ju inte så lite flata heller ... tackar och tar emot med mössan i handen i stället för att slå näven i bordet och tala om var skåpet ska stå!
          upp till kamp mot privata bilbesiktningar!

Redigerat av herkules: 28-06-2010, 23:41

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 28-06-2010, 23:05
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Innan den 19 september har vi tid på oss att städa bort rövarligan som tagit hand om det politiska och därmed statskassan i fyra års tid (sedan hösten 06). De har gjort det svårare för vanliga löntagare (hederliga) och lättare för de välbetalda (ohederliga ). Bilprovningen är bara ett exempel på det dyra liv som många tvingats till, för du måste ta från annat för att lägga på den höjda bilprovningen.

Citera
          Chrihanna
          Inlägg 29-06-2010, 21:10
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 147
          Medlem nr: 5 274

Men vänta lite nu... det är väl självklart att ökad konkurrens är bra för oss alla?

--------------------
          *** Grönhet är skönhet ***

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-06-2010, 21:20
          Länk hit: #52

Medlem

Ja, självklart! Kan du ge ett exempel?

Citera
          Chrihanna
          Inlägg 29-06-2010, 21:29
          Länk hit: #53

Medlem

Möjligheten att kunna konkurrera med olika medel för att locka till sig konsumenterna, dvs oss... kan väl handla om pris, tillgänglighet, kvalitet för att ta några exempel... Samtidigt som det främjar fler arbetstillfällen och därigenom ökade skatteintäkter?

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 29-06-2010, 21:40
          Länk hit: #54

Gäster

Hur blev det när elen avreglerades ... blev det billigare för kunderna!?

Vi får nog bereda oss på en flerdubblad avgift för bilbesiktning ... så tror iaf jag. thumbdown.gif

Citera
          vitavargen
          Inlägg 29-06-2010, 21:43
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 22:29) *
          Möjligheten att kunna konkurrera med olika medel för att locka till sig konsumenterna, dvs oss... kan väl handla om pris, tillgänglighet, kvalitet för att ta några exempel... Samtidigt som det främjar fler arbetstillfällen och därigenom ökade skatteintäkter?

Glöm dessa löften !

Det blir inga flera arbetstillfällen. Det är ett paket av löften som kommer med försämringar. Låt dig inte luras av dem.

Bilprovning har ett bestämd kapacitet och därmed blir det lika många antal stationer och anställda. Det blir knappast så att jag tar min bil flera gånger under året till bilprovnningen bara för att en del politiker har bestämd sig för att sälja ut det allmännägda och samtidigt som de maximerat sina egna inkomster (läste i dag att Reinfeldt har ökat sin månadsinkomst med 5000 kronor till 140.000 per månad).

Citera
          Chrihanna
          Inlägg 29-06-2010, 21:49
          Länk hit: #56

Medlem

När var det elen avreglerades? Den är väl fortfarande till viss del statlig trodde jag, men jag är inte så insatt dock...

Tänkte på detta med telefoni exvis, idag har vi ju flera aktörer både mobilt och till hemmet som konkurrerar om oss kunder... det är väl ändå vi konsumenter som till syvens och sist har mest talan..?

Jag förstår tanken med att man inte besiktigar sin bil flera gånger på ett år. Men det är väl skönt om tillgängligheten ökar? Fast då är jag ju en "såndär" som handlar mat exvis på obekväma tider, exvis klockan 7 på lördagar eller 21.30 en vardagskväll... kanske är jag för "bekväm"?

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-06-2010, 22:00
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Elen avreglerades 1996. De 10 första åren ökade nettoelpriserna med ca 100 %. De tre stora elbolagen, varav ett är statligt, har 90% av marknaden. Det är inte fri konkurrens utan oligopol. 1996 jobbade 70% av elbolagens som linjearbetare, numera är de ca 30 % - resten jobbar med administration och försäljning.

När Finland avreglerade Bilprovningen så tredubblades priserna på några år. 1000 kronor är idag ett normalpris i Finland. Här har vi betalat 300 kronor.

Näringslivet pratar gärna om fri konkurrens, men själva strävar de gärna mot oligoplol och monopolistisk konkurrens, där priserna hålls uppe.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 29-06-2010, 22:06
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Att det blir något dyrare är jag säker på. Men jag tror inte att det någon "prischock" när man besöker besiktningen. Som i våra nordiska länder blir det nog ett prisspann mellan den billigaste o den dyraste.
          Fördelen är kanske att man slipper snorkiga besiktningsmän som verkar vantrivas med sitt jobb.
          Trots allt är det ju småpengar det handlar om. Det är ju felen som kostar skjortan, inte besiktningen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          netha
          Inlägg 29-06-2010, 22:09
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (gnon49 @ 29-06-2010, 23:06) *
          Att det blir något dyrare är jag säker på. Men jag tror inte att det någon "prischock" när man besöker besiktningen. Som i våra nordiska länder blir det nog ett prisspann mellan den billigaste o den dyraste.
          Fördelen är kanske att man slipper snorkiga besiktningsmän som verkar vantrivas med sitt jobb.
          Trots allt är det ju småpengar det handlar om. Det är ju felen som kostar skjortan, inte besiktningen.

Precis ... det är felen som kostar pengar.
          Hur många fel kommer diverse verkstäder som har hand om besiktning att hitta!???

Citera
          Chrihanna
          Inlägg 29-06-2010, 22:12
          Länk hit: #60

Medlem

Ja oligopol är ju risken om konkurrensen inte släpps helt, och därmed ökar ju risken för kartellbildning och konsumenten kommer i kläm. Helt klart. Men just av den anledningen bör man väl släppa ännu friare tyglar för företagarna? Vad är det som är så farligt och skrämmande med det egentligen, förstår inte varför så många är emot det.

Det är väl bra att vi kan handla medicin från flera ställen idag? Det är väl bra att vi även har olika varumärken på marknaden, så att alla kan hitta det de vill ha och när de vill ha?

--------------------

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 12:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon