|
|
  |
Mehh - dom sa ju att det skulle bli billigare |
|
|
|
29-06-2010, 22:14
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem sedan: 21-06-2009
Medlem nr: 24 333

|
Gnon49, du tycks leva i en egen värld! Det blir ju samma "snorkiga" besiktningsmän som du får besöka, bara det, att nu är dom "privata". Så lätt kommer man inte undan dom! Och förresten så har jag aldrig upplevt dom på det sätt du säger. Hyggliga, serviceinriktade människor, med goda kunskaper om bilens fel och brister. Om det är så att bilen är gammal och trafikfarlig, så vill jag rekommendera din vän Huggorms recept " Byt till en modern, ekologiskt hållbar bil!". Det är ju det med pengarna förstås... Gå till ICA eller Konsum och handla Alvedon. En 20-pack där kostar mer än en 30-pack kostade innan "avregleringen"! Kom för bövelen inte och snacka om att något blivit billigare efter en privatisering, för det är lögn, förbannad lögn, som Samuel L. Clemens uttryckte sig .Har du inte kommit på något exempel ännu, som jag frågade om förut?
Redigerat av Bengalow: 29-06-2010, 22:20
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem sedan: 31-03-2005
Medlem nr: 5 274

|
Och gällande bilprovningen... jag håller med om att det vore beklagligt om alla nya aktörer skulle välja att ta 1000:- för en besiktning... Men släpper man på oligopolet så skulle man ju kunna främja för nya aktörer att ge sig in i marknaden... Kanske tom bilda lågpris-bilprovning för en billigare peng? Eller erbjuda något annat i samband med bilprovningen för att få ett mervärde så att man ökar sin egen konkurrenssituation... hmm kanske bjuda på gratis biltvätt om det blir kö i drive-inen.... eller vadsomhelst som lockar just dig och mig som kund att välja just dem som besiktningsleverantör
--------------------
*** Grönhet är skönhet ***
|
|
|
|
netha
|
29-06-2010, 22:17
|
Gäster

|
Men visst är det väl så att bilbesiktningen fått dispens fram till årsskiftet ... detta beroende på att privata företag inte hunnit kontrolleras oh godkännas? Alltså ska privata företag börja besikta bilar först efter kommande nyår.
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem sedan: 13-11-2009
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 22:49)  ..... Tänkte på detta med telefoni exvis, idag har vi ju flera aktörer både mobilt och till hemmet som konkurrerar om oss kunder... det är väl ändå vi konsumenter som till syvens och sist har mest talan..? ..... Bilprovning och besiktning kan vi inte blanda ihop med annat som telefoni av de enkla orsaker som jag nämnde förut. Telefonibolagen kan gå ner i pris ihopp om att konsumenterna pratar fler minuter och på så sätt kan de tjäna pengar. Bilprovning är lagstadgad för en gång per år. Antal bilar i Svarige är bestämda (även om det finns en årlig ökning ), därför är det inte lönsamt att sänka priset till under 300 kronor. Tanken med privariseringar är inte heller att sänka priser, utan att tjäna pengar. Det är ju stora finanspersoners krav att privaitisera El, Alkohol, läkemedel, telefoni, besiktning etc. Dessa som har stora pengar vill öka sina pengar. De letar efter befintliga arenor (Elbolagen, Systembolaget, Apoteket, Bilprovningen etc) för att rulla sina kapital och öka de snabbt. Glöm detta med frikunkurrens, fler arbetstillfällen, lägre priser. Det är bara lurenderi för att få oss medborgare att sälja ut det allmännägda.
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem sedan: 31-03-2005
Medlem nr: 5 274

|
Jag har heller aldrig stött på snorkiga besiktningsmän, kanske har jag bara haft tur? Däremot är min upplevelse att besiktningsmännen är oerhört "korrekta". Varken mer eller mindre. Vid fri konkurrens blir personalen mer eller mindre tvungen att bjuda mer på sig själva och erbjuda ett mervärde för att man skall välja dem. Jämför exvis med livsmedelsbranschen. Hur skulle det se ut om vi bara hade Coop? Tack och lov har vi ju flera aktörer såsom exvis ICA, Willys, Hemköp, Netto, Lidl, Bergendahlsgruppen och allt vad de heter.... Det är väl jättebra? Och aktörerna har ju nischat in sig på olika fokusområden... även det inom bara exvis ica och coop; med sina Nära-supermarket-kvantum-maxi koncept och coopnära och coopforum och allt vad det heter därtill. Företagen måste helt enkelt anpassa sig till konsumenternas, dvs våra önskemål och krav  Visst är det väl härligt att vi har ett brett utbud? Varför skulle det vara så dåligt?
--------------------
*** Grönhet är skönhet ***
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:23
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem sedan: 21-06-2009
Medlem nr: 24 333

|
Chrihanna, om jag skall betala 1000 spänn för en bilbesiktning och få en tvätt, så kommer biltvätten att kosta mig 700 spänn. Den kan jag få för 120 på vilken bensinstation som helst. Hur har du det med matematiken - fick du IG i skolan? Jösses, som gammal försäljare hade jag älskat att få in dig i butiken!!! En drömkund!
Redigerat av Bengalow: 29-06-2010, 22:27
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem sedan: 19-07-2008
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Bengalow @ 29-06-2010, 23:14)  Gnon49, du tycks leva i en egen värld! Det blir ju samma "snorkiga" besiktningsmän som du får besöka, bara det, att nu är dom "privata". Så lätt kommer man inte undan dom! Och förresten så har jag aldrig upplevt dom på det sätt du säger. Hyggliga, serviceinriktade människor, med goda kunskaper om bilens fel och brister. Om det är så att bilen är gammal och trafikfarlig, så vill jag rekommendera din vän Huggorms recept " Byt till en modern, ekologiskt hållbar bil!". Det är ju det med pengarna förstås... Onej, inte byter jag bort min gamla trotjänare till volvo. Den brukar ha fina protokoll från besiktningen. Givetvis finns det mycket trevliga besiktningsmän/kvinnor. alla är inte surkartar. Dom flesta byter nog inte station när det är dags för besiktning. Det kostar ju att köra till stationer som inte ligger nästgårds. Men att någon driver bilbesiktningen som ett företag och tjänar pengar, stör mig inte det minsta.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem sedan: 31-03-2005
Medlem nr: 5 274

|
CITAT (vitavargen @ 29-06-2010, 23:22)  Telefonibolagen kan gå ner i pris ihopp om att konsumenterna pratar fler minuter och på så sätt kan de tjäna pengar. Bilprovning är lagstadgad för en gång per år. Antal bilar i Svarige är bestämda (även om det finns en årlig ökning ), därför är det inte lönsamt att sänka priset till under 300 kronor. Tanken med privariseringar är inte heller att sänka priser, utan att tjäna pengar. Menar du verkligen att man redan på exvis 70-80 talet förstod att det skulle bli billigare med telefoni ju fler minutrar man pratade? Tror nog snarare att de flesta hade sambandet ganska klart att ju mer man pratar desto mer betalar man. Men tack vare privatiseringen var aktörerna tvungna att hitta nya prismodeller, nya konkurrensmedel för att locka konsumenterna och för att helt enkelt överleva som relativt nystartade bolag. Det är just detta scenario jag tror att vi kommer att se även när det gäller bilprovningen; vem vet vilka modeller vi kommer att erbjudas. Och har vi en fri marknad så finns det möjligheter - även för dig och mig - att starta en verksamhet och ge oss in i leken. Möjligheterna är oändliga när möjligheterna nu ges. Jag håller med dig om att antalet besiktningar år från år inte kommer att ökas tack vare privatiseringen. Men jag tror absolut att de "fria" besiktningsföretagen skulle ha möjlighet att hitta bra /andra konkurrensfördelar som gör att du och jag har lättare att välja just det företaget vi vill nyttja. Jag håller även med dig om att tanken med privatiseringar är att först och främst att företagen skall tjäna pengar. Detta är oerhört viktgt då vi tillsammans får dela detta genom dels ökade arbetstillfällen och dels ökade skatteintäkter. Ökade arbetstillfällen måste vi väl ha?
--------------------
*** Grönhet är skönhet ***
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem sedan: 31-03-2005
Medlem nr: 5 274

|
CITAT (Bengalow @ 29-06-2010, 23:23)  Chrihanna, om jag skall betala 1000 spänn för en bilbesiktning och få en tvätt, så kommer biltvätten att kosta mig 700 spänn. Den kan jag få för 120 på vilken bensinstation som helst. Hur har du det med matematiken - fick du IG i skolan? Jösses, som gammal försäljare hade jag älskat att få in dig i butiken!!! En drömkund! Tråkigt att jag lyckades skriva så dåligt att du missförstod mig. Min tanke var mer att illustrera möjligheten för företagen att hitta ett mervärde för att du skall välja just deras besiktningsfirma, inte att ge dig möjligheten att få glänsa i dina matematiska kunskaper. Men nu fick du ju det ändå  . Om du är gammal försäljare så hoppas jag att du känner till vikten av att erbjuda kunden "det lilla extra". Det är ingen som helst konst att sälja till en kund - en gång. Det som är en konst och som är det värdefulla i ett företag - är att kunna få en nöjd kund som återkommer gång efter annan. Mervärde.
--------------------
*** Grönhet är skönhet ***
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem sedan: 13-11-2009
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:36)  Menar du verkligen att man redan på exvis 70-80 talet förstod att det skulle bli billigare med telefoni ju fler minutrar man pratade? Tror nog snarare att de flesta hade sambandet ganska klart att ju mer man pratar desto mer betalar man. Men tack vare privatiseringen var aktörerna tvungna att hitta nya prismodeller, nya konkurrensmedel för att locka konsumenterna och för att helt enkelt överleva som relativt nystartade bolag. Det är just detta scenario jag tror att vi kommer att se även när det gäller bilprovningen; vem vet vilka modeller vi kommer att erbjudas. Och har vi en fri marknad så finns det möjligheter - även för dig och mig - att starta en verksamhet och ge oss in i leken. Möjligheterna är oändliga när möjligheterna nu ges. ..... Felet ligger här att du jämför Bilprovningen med andra aktörer som har möjligheten att öka konsumenternas förbrukning av varor så som telefoni och liknande. Om du tänker på Bilprovningens begränsningar ( lagen om en gång besikning per år ) kommer massa att lösa sig. ( Vet inte varifrån detta med 70-80 talet kommer ifrån)
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:36)  Jag håller även med dig om att tanken med privatiseringar är att först och främst att företagen skall tjäna pengar. Detta är oerhört viktgt då vi tillsammans får dela detta genom dels ökade arbetstillfällen och dels ökade skatteintäkter. Ökade arbetstillfällen måste vi väl ha? Men det är ju ungefär samma antal bilar som skall besiktigas, hur kan då arbetstillfällena öka....och skatteintäkterna?
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
29-06-2010, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem sedan: 31-03-2005
Medlem nr: 5 274

|
CITAT (vitavargen @ 29-06-2010, 23:44)  Felet ligger här att du jämför Bilprovningen med andra aktörer som har möjligheten att öka konsumenternas förbrukning av varor så som telefoni och liknande. Om du tänker på Bilprovningens begränsningar ( lagen om en gång besikning per år ) kommer massa att lösa sig. Absolut, som bilägare besiktigar man bilen i snitt en gång per år, vi är helt överens. Jag är även övertygad om att de företag som börjar besikta bilar är medveten om att varje bil skall besiktigas ca 1 gång per år. Och det tillochmed hos ett valfritt besiktningsföretag... Konkurrensen om oss konsumenter kommer vara hård, alla vill att vi skall besiktiga våra bilar hos just dem. Och vad gör att vi väljer just ett företag? Jo jag är rätt övertygad om att det är de olika mervärdena som vi värderar på olika sätt. Någon kanske gärna betalar en högre peng för att kunna besiktiga sin bil mitt i natten... någon annan för att komma till en besiktning som bara hanterar veteranbilar (vad vet jag, får de borde väl få nischa sig så?), eller att någon kanske erbjuder dig en massage medan din bil genomgår den årliga processen. Inte vet jag vad entreprenörerna hittar på, men jag är övertygad om att det kommer komma oss till godo. Skulle det vara som så att alla företagen tar hutlöst betalt, ja då luktar det ju kartell lång väg. Då gäller det för duktiga entreprenörer att komma in i leken och bilda en lågprisbesiktning... Vi måste ju sträva efter en fri konkurrens så att alla har möjlghet, om man skulle vilja, att ge sig in i leken. Varför skulle privatisering av bolag vara ett problem för samhället?
--------------------
*** Grönhet är skönhet ***
|
|
|
|
|
29-06-2010, 23:02
|

Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem sedan: 31-03-2005
Medlem nr: 5 274

|
Jämför exempelvis brödet som vi kan handla idag, alltifrån de större kedjorna, till lokala aktörer och lågprishandlare. Vi har även mer premiumsegmentet som att handla från dygnet-runtbutiker- såsom bensinmackar och 7 eleven. Det är klart att de sistnämnda nästan kan ta dubbelt så mycket betalt för samma vara som de andra, men det är ju priset som just den konsumenten väljer att betala för att få varan just vid det tillfället. Samma med medicinen vi nämt lite grand. Oerhört intressant diskussion iallfall, jag skall dock krypa ner nu, tidig arbetsdag imorgon. FOrtsätter gärna diskussionen imrogon  . Jag skulle gärna vilja höra tankar om varför statsägande skulle vara / är bättre än privatägande också om någon har möjlighet innnan natten blir för sen. Sov gott allihop och tack för intressanta tankar så länge!
Redigerat av Chrihanna: 29-06-2010, 23:03
--------------------
*** Grönhet är skönhet ***
|
|
|
|
|
29-06-2010, 23:04
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem sedan: 13-11-2009
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:56)  Absolut, som bilägare besiktigar man bilen i snitt en gång per år, vi är helt överens. Jag är även övertygad om att de företag som börjar besikta bilar är medveten om att varje bil skall besiktigas ca 1 gång per år. Och det tillochmed hos ett valfritt besiktningsföretag... Konkurrensen om oss konsumenter kommer vara hård, alla vill att vi skall besiktiga våra bilar hos just dem. Och vad gör att vi väljer just ett företag? Jo jag är rätt övertygad om att det är de olika mervärdena som vi värderar på olika sätt. Någon kanske gärna betalar en högre peng för att kunna besiktiga sin bil mitt i natten... någon annan för att komma till en besiktning som bara hanterar veteranbilar (vad vet jag, får de borde väl få nischa sig så?), eller att någon kanske erbjuder dig en massage medan din bil genomgår den årliga processen. Inte vet jag vad entreprenörerna hittar på, men jag är övertygad om att det kommer komma oss till godo. ....... Varför skulle privatisering av bolag vara ett problem för samhället? Men du kan inte förklara varför skulle ett företag tjäna pengar på att gå under det nuvarande priset (300 kronor) nu när antal bilar är bestämda och antal besiktningar är också bestämda ( en gång per år ). priserna kommer att öka, va säker på den saken ( vi kan även slå vad om det, nåt jag brukar annars inte göra ). Tanken med privatiseringar är inte att sänka priser, öka arbetstillfällen etc. Tanken är bara och bara att företagen ska tjäna pengar. Punkt slut.
|
|
|
|
|
30-06-2010, 05:09
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem sedan: 07-10-2007
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:12)  Ja oligopol är ju risken om konkurrensen inte släpps helt, och därmed ökar ju risken för kartellbildning och konsumenten kommer i kläm. Helt klart. Men just av den anledningen bör man väl släppa ännu friare tyglar för företagarna? Vad är det som är så farligt och skrämmande med det egentligen, förstår inte varför så många är emot det.
Det är väl bra att vi kan handla medicin från flera ställen idag? Det är väl bra att vi även har olika varumärken på marknaden, så att alla kan hitta det de vill ha och när de vill ha? Jag vet inte hur mycket ekonomi du läst, men i vissa "miljöer" så är det närmast omöjligt att skapa något som liknar fri konkurrens. Stordriftsfördelar gynnar oligopol och i många sammanhang så talar förutsättningarna snarast för "naturliga monopol". Det är t.ex. inte ekonomiskt försvarbart att bygga upp parallella infrastrukturer för el, vattenförsörjninge eller tågtrafik. Mindre orter med ett begränsat omland har bara plats för en aktör. Alla ekonomer som inte har en uttalad politisk agenda är överens om att ren konkurrens är synnerligen sällsynt och knappast eftersträvas av de ledande marknadsaktörerna. Dessutom tenderar ett oreglerat system vad avser allmänna eller obligatoriska tjänster att kraftigt missgynna svaga grupper.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
30-06-2010, 05:52
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
I priset för besiktningen får man även räkna med kostnaden för att ta sig till stationen, samt tidsåtgången. För oss som bor i mindre samhällen kan detta innebära en stor förtjänst, eftersom vi nu kanske slipper åka många mil till närmaste större stad. Dessutom kanske man kan hoppas på kortare väntetid. Åtminstone där jag brukar besikta måste man vara ute minst en månad i förväg för att få en tid, och två eller tre för att få en tid på bra tid på dygnet.
|
|
|
|
|
30-06-2010, 06:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem sedan: 07-10-2007
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 30-06-2010, 06:52)  I priset för besiktningen får man även räkna med kostnaden för att ta sig till stationen, samt tidsåtgången. För oss som bor i mindre samhällen kan detta innebära en stor förtjänst, eftersom vi nu kanske slipper åka många mil till närmaste större stad. Dessutom kanske man kan hoppas på kortare väntetid. Åtminstone där jag brukar besikta måste man vara ute minst en månad i förväg för att få en tid, och två eller tre för att få en tid på bra tid på dygnet. Jag tvivlar starkt på att det kommer att etableras så många nya besiktningsanläggningar på småorter. Underlaget är för litet och lönsamheten blir för dålig. Däremot kommer det säkert att bli ett antal aktörer att välja på i storstäderna. Jämför med när taxi avreglerades. Numera är det knappast möjligt att beställa en taxi på landsbygden och absolut inte utanför kontorstid, medan utbudet av taxibilar ökat markant i storstäderna. Resorna inom storstäderna har också blivit förhållandevis billigare jämfört med landsbygdspriserna.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
30-06-2010, 06:17
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Aqvakul @ 30-06-2010, 07:15)  Jag tvivlar starkt på att det kommer att etableras så många nya besiktningsanläggningar på småorter. Underlaget är för litet och lönsamheten blir för dålig. Däremot kommer det säkert att bli ett antal aktörer att välja på i storstäderna. Jämför med när taxi avreglerades. Numera är det knappast möjligt att beställa en taxi på landsbygden och absolut inte utanför kontorstid, medan utbudet av taxibilar ökat markant i storstäderna. Resorna inom storstäderna har också blivit förhållandevis billigare jämfört med landsbygdspriserna. Det beror nog på hur dyrt det blir att uppgradera en verkstad med besiktningsbehörighet. Exempelvis finns det en Mekonomenverkstad här, och som stor kedja kanske dom satsar på besiktning
|
|
|
|
|
30-06-2010, 06:20
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem sedan: 07-10-2007
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 30-06-2010, 07:17)  Det beror nog på hur dyrt det blir att uppgradera en verkstad med besiktningsbehörighet. Exempelvis finns det en Mekonomenverkstad här, och som stor kedja kanske dom satsar på besiktning Kombinationen besiktning och verkstad känns inte serös!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
30-06-2010, 07:46
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem sedan: 14-03-2006
Medlem nr: 7 219

|
jag läste någonstans att de flesta nya besikningsstationer som eventuellt ska öppna kommer ligga i storstadsregionerna så förmodlingen kommer detta inte gynna landsbygden på något sätt. konstigt tänk är det iaf, det kommer inte bli några nya arbetstillfällen, de som eventuellt gör om sina verkstäder till besikningskontrollplatser har ju redan anställda. krångligt och fördummande - ännu en gång talar politikerna om för oss att vi är så jävla blåsta så vi kan ha det!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|