Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äng, åker eller ädellövskog, Vad ska jag göra med gräsplätten?
          kebabmaskin
          Inlägg 16-04-2010, 09:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 23 890

Hej

På min tomt har jag under snart tjugo år klippt en stor gräsplätt, närmare 2500 kvadratmeter (50x50m) med gräsklippare för att hålla "snyggt". Gräsplätten har används för slåtter då jag hade kaniner och barnen var små. Då växte gräset fritt, men sedan dess har jag som sagt behandlat åkern som gräsmatta och idag är det snarare en "vacker", artfattig fotbollsplan även om en och annan stare eller björktrast letar mask här.

Marken består av näringsrik lera som troligen varit gammal sjöbotten (Mälaren, dvs gynnsam zon 3). Det finns dessutom god tillgång på vatten och sol dygnet runt. I de torrare, skuggigare och eländigare områdena trivs stora mängder prästkrage och blåklocka, men så fort jordlagret blir lite tjockare och fuktigare så är det 100% gräs som inget annat kan konkurrera med, förutom möjligen hundkexet.

Nu har jag tröttnat på att klippa. Det är väldigt tidskrävande, och det kostar ju en slant i bensin också. Delar av åkern har jag börjat beskoga med ädellöv, mestadels ek och lind, men det är inte möjligt att beskoga allt då avloppet går tvärs över åkern, så jag vill inte riskera att rötterna förstör rören eller bädden.

Då kom jag att tänka på att kanske kan man göra området till någon slags äng. Det är en naturtyp som saknas i stor utsträckning och jag klagar inte på det djur- och växtliv som följer i dess fotspår. Då kan jag kanske plantera något med mindre grova och aggressiva rötter mitt på åkern, kanske hassel, syren eller liknande vilket skulle kunna passa i närområdet till ädellövskogen och ekplanteringarna.

Jag tror dock inte att det är möjligt att göra detta till en Astrid-Lindgren-äng med spirande blommor tack vare den näringsrika jorden, och att utarma jorden på så stor yta tar väldigt lång tid.
          Att ha djur, företrädelsevis får, betandes är roligt att tänka på men är dessvärre inte en möjlighet.

Jag tänker inte sluta klippa och förvandla allt till en enda stor förvuxen grästuva, då ska det finnas något slags mervärde i form av blommor som kan slåss med gräset eller en åker-naturtyp som fjärilar, fåglar och insekter tampas om att få vara i.

Så jag vänder mig gärna till alla er medlemmar för förslag på vad jag ska göra med min gräsmatta/ädellövskog eller begynnande blomsteräng, jag saknar tammetusan reella idéer...
          Finns det någon möjlighet till en riktig äng utan att pumpa in ännu mer tid än det tar att klippa gräsmattan?

Mvh Joel

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon