kebabmaskin
Hej

På min tomt har jag under snart tjugo år klippt en stor gräsplätt, närmare 2500 kvadratmeter (50x50m) med gräsklippare för att hålla "snyggt". Gräsplätten har används för slåtter då jag hade kaniner och barnen var små. Då växte gräset fritt, men sedan dess har jag som sagt behandlat åkern som gräsmatta och idag är det snarare en "vacker", artfattig fotbollsplan även om en och annan stare eller björktrast letar mask här.

Marken består av näringsrik lera som troligen varit gammal sjöbotten (Mälaren, dvs gynnsam zon 3). Det finns dessutom god tillgång på vatten och sol dygnet runt. I de torrare, skuggigare och eländigare områdena trivs stora mängder prästkrage och blåklocka, men så fort jordlagret blir lite tjockare och fuktigare så är det 100% gräs som inget annat kan konkurrera med, förutom möjligen hundkexet.

Nu har jag tröttnat på att klippa. Det är väldigt tidskrävande, och det kostar ju en slant i bensin också. Delar av åkern har jag börjat beskoga med ädellöv, mestadels ek och lind, men det är inte möjligt att beskoga allt då avloppet går tvärs över åkern, så jag vill inte riskera att rötterna förstör rören eller bädden.

Då kom jag att tänka på att kanske kan man göra området till någon slags äng. Det är en naturtyp som saknas i stor utsträckning och jag klagar inte på det djur- och växtliv som följer i dess fotspår. Då kan jag kanske plantera något med mindre grova och aggressiva rötter mitt på åkern, kanske hassel, syren eller liknande vilket skulle kunna passa i närområdet till ädellövskogen och ekplanteringarna.

Jag tror dock inte att det är möjligt att göra detta till en Astrid-Lindgren-äng med spirande blommor tack vare den näringsrika jorden, och att utarma jorden på så stor yta tar väldigt lång tid.
Att ha djur, företrädelsevis får, betandes är roligt att tänka på men är dessvärre inte en möjlighet.

Jag tänker inte sluta klippa och förvandla allt till en enda stor förvuxen grästuva, då ska det finnas något slags mervärde i form av blommor som kan slåss med gräset eller en åker-naturtyp som fjärilar, fåglar och insekter tampas om att få vara i.

Så jag vänder mig gärna till alla er medlemmar för förslag på vad jag ska göra med min gräsmatta/ädellövskog eller begynnande blomsteräng, jag saknar tammetusan reella idéer...
Finns det någon möjlighet till en riktig äng utan att pumpa in ännu mer tid än det tar att klippa gräsmattan?

Mvh Joel
hattstugan

Har liknande gräsyta som din! Även här är det fd sjöbotten! Här har varit kohage och tidigare brukad åkerjord! Här växer alla möjliga ängsväxter som Kärringtand Prästkrage och Rödklöver bla! Det tar lite tid att få till ängsblommor men Prästkrage är starkväxande så den torde klara av gräset!
Kan inte något om träd och buskar! Så det får någon annan svara på!
Lycka till!
kebabmaskin
CITAT (hattstugan @ 16-04-2010, 10:44) *
Har liknande gräsyta som din! Även här är det fd sjöbotten! Här har varit kohage och tidigare brukad åkerjord! Här växer alla möjliga ängsväxter som Kärringtand Prästkrage och Rödklöver bla! Det tar lite tid att få till ängsblommor men Prästkrage är starkväxande så den torde klara av gräset!
Kan inte något om träd och buskar! Så det får någon annan svara på!
Lycka till!
Markförhållandena är väldigt lika! Enligt gamla kartor över där jag bor (1700 till 1900-tal) så ska stora delar av nuvarande skog varit betesmark varav denna åkerplätt odlad åkermark, samt i mitten av 1900-talet potatisland.
Det låter ju jättelovande om dessa blommor kan växa med gräset på näringsrik mark utan direkt ängsvård, förutom kanske slåtter 1-2 ggr/år. Så du tror att jag kan så en rad ängsblommor, bara låta naturen ha sin gilla gång och efter några år så har jag min blomsteräng på naturlig väg?
Tack för ditt svar!
Piccante
CITAT (kebabmaskin @ 16-04-2010, 11:03) *
Markförhållandena är väldigt lika! Enligt gamla kartor över där jag bor (1700 till 1900-tal) så ska stora delar av nuvarande skog varit betesmark varav denna åkerplätt odlad åkermark, samt i mitten av 1900-talet potatisland.
Det låter ju jättelovande om dessa blommor kan växa med gräset på näringsrik mark utan direkt ängsvård, förutom kanske slåtter 1-2 ggr/år. Så du tror att jag kan så en rad ängsblommor, bara låta naturen ha sin gilla gång och efter några år så har jag min blomsteräng på naturlig väg?
Tack för ditt svar!

En äng är inte beständig om den inte slåttras regelbundet, helst en gång/ år elelr minst vart annat om du inte eftersträvar så hög artrikedom som möjligt. Problemet med fet och fuktig lerjord är att det ofta efter några år kommer domineras av älggräs och vildhallon som växer så det knakar! Har du hallon, älggräs och lupiner i utkanten av "ängen" så bör du fortsätta slå ängen för annars växer den igen totalt om några år.
kebabmaskin
CITAT (Markus_H @ 16-04-2010, 14:14) *
En äng är inte beständig om den inte slåttras regelbundet, helst en gång/ år elelr minst vart annat om du inte eftersträvar så hög artrikedom som möjligt. Problemet med fet och fuktig lerjord är att det ofta efter några år kommer domineras av älggräs och vildhallon som växer så det knakar! Har du hallon, älggräs och lupiner i utkanten av "ängen" så bör du fortsätta slå ängen för annars växer den igen totalt om några år.
Nä, att slå den några gånger per år är inga problem, jag klipper den ju en gång i veckan nu så!
Kruxet är nog att den helt kommer växa igen av ogräs, så jag vågar inte försöka... Det får bli ädellöv och buskar till så stor del det går och hoppas på att det kan växa upp träd så pass fort att de till slut skuggar ut gräset och annan mer lundaktig flora tar vid.
Tack för övertygelsen, så får det bli!
*Stintan*
Hela vår tomt var också gammal sjöbotten, samma läge som du kebab, senare åker och kohage innan vi byggde hus och gjorde trädgård. Jag ville ha äng på baksidan av huset och där fanns förutom en gammal vildapel en del enar. Vi jämnade till marken närmast huset men i övrigt lät vi kohagen vara då vi visste att det växte rätt mycket prästkragar, blåklockor,klöver, och gullvivor där. Först åren slog vi ängen med lie efter blomningen och lät allt ligga kvar några dagar och fröa av sig. Kanske var det detta som gjorde att blommorna spred sig enormt och många andra blommor plötsligt dök upp. Det fanns allt man kan önska sig i blomväg på den ängen efter några år. Då hade vi ändå klippt och hållit en stor del som vanlig gräsmatta men med tiden lät vi ängen växa och gräsmattan bli mindre.

Vi har aldrig sått i något utan allt är självsått så jag tror att även dina blommor skulle kunna sprida sig om du bara lät bli att klippa gräset. Man kan ju låta ängen växa lite i taget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon