CITAT (Nicoline @ 14-05-2010, 15:42)

(...)
Oavsett flummerier inom antroposofin som bör tas med en nypa salt så finns det mycket som fungerar bra. Förutom att deras odlingsprodukter har fått en enorm efterfrågan så har tex även deras hand med autistiska barn blivit en förebild för den vanliga vården och omsorgen. Men vissa människor hänger upp sig så fort det är något flummigt med i bilden trots att något fungerar bra och är i enlighet med naturens och/eller människans villkor. Det är väldigt psykologiskt intressant. För om man då jämför med Monsanto som har många tunga ryggsäckar med asbest, DDT, agent orange, gmo osv så är det ju rent löjligt att man tycker det känns okej att köpa round-up utan vidare, och samtidigt kritisera antroposoferna. Människor får göra som de vill, men vari ligger integriteten då? Lika lite som jag vill dricka coca cola så vill jag använda round up, medan en del andra människor inte bryr sig över huvudtaget. Utöver den moraliska aspekten, som är ett nog så starkt argument, så vet man som sagt inte konsekvenserna av användandet av round up, och därför är det en ytterligare poäng med att undvika det.
Detta låter som en ganska sund inställning. Det är ungefär hur jag upplevt antroposoferna också. Jag har både bott och arbetat med antroposofer och kommit i kontakt både med odlingen och vårdomsorgen. Bortsett från tveksamheter som "tomtegrupper" och "jordhelare" så har jag en väldigt positiv bild av det som de pysslar med. Omsorgsfullt arbete med kompost, konstnärlig syresättning av bevattningsvatten i växthus, häftig integration av förståndshandikappade i pedagogiska miljöer osv.
Tycker folk kan använda Round Up bäst dom vill egentligen. Efter mina efterforskningar så är det inte ett så fantastiskt giftigt ämne (glyfosat alltså) som vissa vill ge en bild av. Men helt ogiftigt är det inte och precis som med alla kemikalier är det en god idé att följa bruksanvisningen. Sedan kan man såklart ifrågasätta ifall man stödjer Monsanto och deras vision om hur jordbruket ska se ut i framtiden. Det finns en hel del belägg för att bojkotta företaget anser jag. Men det här med konsumtionsansvar är ju något ganska nytt också!