Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskål, Knep mot kirskål
          hallojjj
          Inlägg 20-05-2010, 19:57
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 25 980

Vi har haft jätteproblem med kirskål eftersom vår kolonilott ligger mot en allmänning med kompost, som är helt täckt av kirskål.

Vi har kört 1 omgång med Roundup och nu 4 veckor senare så har kanske endast 7st (!!!!) ny kommit upp, och dom är bleka och har fått en liten dutt på sig.

Men i hallonriset har vi inte kört med Roundup för där kan vi gräva upp och tagit upp hallonrötterna och pillat bort kirskålsrötterna, sen grävt ut ca 10cm. Lagt på ny jord, tidningspapper och täckbark. Troligtvis så kommer några upp så småningom.

Jag kan alltså rekomendera att dra lite R där man har hysteriskt med kirskål. Det tar några veckor innan man ser hela resultatet, så gäller att ha tålamod och inte spraya igen flirting.gif

Citera
          officinalis
          Inlägg 21-05-2010, 14:44
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (Nicoline @ 14-05-2010, 15:42) *
          (...)
          Oavsett flummerier inom antroposofin som bör tas med en nypa salt så finns det mycket som fungerar bra. Förutom att deras odlingsprodukter har fått en enorm efterfrågan så har tex även deras hand med autistiska barn blivit en förebild för den vanliga vården och omsorgen. Men vissa människor hänger upp sig så fort det är något flummigt med i bilden trots att något fungerar bra och är i enlighet med naturens och/eller människans villkor. Det är väldigt psykologiskt intressant. För om man då jämför med Monsanto som har många tunga ryggsäckar med asbest, DDT, agent orange, gmo osv så är det ju rent löjligt att man tycker det känns okej att köpa round-up utan vidare, och samtidigt kritisera antroposoferna. Människor får göra som de vill, men vari ligger integriteten då? Lika lite som jag vill dricka coca cola så vill jag använda round up, medan en del andra människor inte bryr sig över huvudtaget. Utöver den moraliska aspekten, som är ett nog så starkt argument, så vet man som sagt inte konsekvenserna av användandet av round up, och därför är det en ytterligare poäng med att undvika det.

Detta låter som en ganska sund inställning. Det är ungefär hur jag upplevt antroposoferna också. Jag har både bott och arbetat med antroposofer och kommit i kontakt både med odlingen och vårdomsorgen. Bortsett från tveksamheter som "tomtegrupper" och "jordhelare" så har jag en väldigt positiv bild av det som de pysslar med. Omsorgsfullt arbete med kompost, konstnärlig syresättning av bevattningsvatten i växthus, häftig integration av förståndshandikappade i pedagogiska miljöer osv.
          Tycker folk kan använda Round Up bäst dom vill egentligen. Efter mina efterforskningar så är det inte ett så fantastiskt giftigt ämne (glyfosat alltså) som vissa vill ge en bild av. Men helt ogiftigt är det inte och precis som med alla kemikalier är det en god idé att följa bruksanvisningen. Sedan kan man såklart ifrågasätta ifall man stödjer Monsanto och deras vision om hur jordbruket ska se ut i framtiden. Det finns en hel del belägg för att bojkotta företaget anser jag. Men det här med konsumtionsansvar är ju något ganska nytt också!

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Bassam
          Inlägg 21-05-2010, 16:45
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker om man kan borta 20-30cm från mark och sen täcka med mark duk sen kan fylla på nytt jord och plantera, det är 100% fri risk och man kan plantera direkt .

Obs eller man kan höjda markem med hjälp av torvblock.
          H:Bassam

Citera
          officinalis
          Inlägg 22-05-2010, 17:14
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Ja, det kan nog fungera bra.
          Hur djupt går kirskålsrötterna egentligen, någon som vet?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-05-2010, 00:31
          Länk hit: #45

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Angående Rondup eller manuell bekämpning av Kirskål så behövs nog båda och inte ens det hjälper på hårt prövade områden! Hos exsärbon har båda metoderna hjälpts åt i 7 ÅR och bara ett ytterst lite resultat märks!

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-05-2010, 21:11
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Använder själv round-up på grusgångarna o grusuppfarten. Men aldrig i själva trädgårdsdelen.
          Att använda med måtta och inte ta fram sprayflaskan med round-up så fort man ser ett ogräs, är nog en bra regel. Och idag tror jag alla är försiktiga och inte öser bekämpningsmedel över allt oönskat i trädgården.
          Men ibland behöver man ta till storsläggan. Bara det inte blir en ful ovana av ren lättja. DDT var ju helt ofarligt och framtiden medel mot allt oönskat, så lite försiktighet är nog på sin plats.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          EsterM
          Inlägg 26-05-2010, 00:01
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Min svägerska matar sina marsvin med kirskål, hon smyger tom in på grannens tomt och knycker kirskål där. Min syster gör soppa, stuvning och paj på kirskål. Själv har jag ingen kirskål trots att det finns lite överallt i närheten.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-05-2010, 00:25
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ska prova RoundUp där jag har tänkt anlägga en äng. Har kirskål och andra växter där som jag inte vill ha. Tänker sedan täcka med tidningar och ha på ett lager mager jord för att så ängsblommor , dagens jord är för näringsrik. Tänker börja med kirskålen , växer på ett område som är c: 3 x 3 meter , och så avvakta lite innan jag täcker.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Platinum
          Inlägg 26-05-2010, 05:45
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (officinalis @ 22-05-2010, 18:14) *
          Ja, det kan nog fungera bra.
          Hur djupt går kirskålsrötterna egentligen, någon som vet?

100%-igt vet jag inte men jag vet att i min trädgård går de djupare än 40cm men inte djupare än 80cm.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Anemone nebulosa
          Inlägg 19-07-2010, 17:47
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 239
          Medlem nr: 9 216

Monsanto's Roundup - Be Warned

http://rense.com/general91/monss.htm

--------------------
          Odlar på västkusten i zon II

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 21:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon