Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ser du på "Halv Åtta Hos Mig"
          *Stintan*
          Inlägg 16-04-2010, 22:02
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Appropå bordsfilt så använder jag plastad frotté under duken istället för filt vilket jag tycker funkar alldeles perfekt eftersom den inte glider.

Jag tycker att man kan duka som man behagar. Ett vackert dukat bord är ibland helt rätt men hos mig är det numera lite hur som helst och rätt spontant. Fint på bordet kan det ju bli ändå

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 22:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jo men allt blir ju roligare om det är spontant och man tar det som det är.Men ibland tar man det mer på allvar som på vintern då man inte kan sitta ute:)jo i och för sig i Parkas osv ;)Men ibland är det så kul att duka fint med duk servetter silver o kristallglas eller som mina fina Lena Wallien Hydmanglas,älskar hennes glas och Design !men för det mesta blir det rätt upp och ner !ja som det blir ungefär :)som det faller sig rolleyes.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-04-2010, 22:26
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 16-04-2010, 23:02) *
          Appropå bordsfilt så använder jag plastad frotté under duken istället för filt vilket jag tycker funkar alldeles perfekt eftersom den inte glider.

Jag tycker att man kan duka som man behagar. Ett vackert dukat bord är ibland helt rätt men hos mig är det numera lite hur som helst och rätt spontant. Fint på bordet kan det ju bli ändå

En själsfrände! kompiskram.gif Sällskapet är viktigare än paketeringen eller hur?

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 22:32
          Länk hit: #24

Medlem

Jo men om paketet tycker de känner sig välkomna med en hyfsta snygg dukning så är väl inte detr fel ?behöver inte vara vit duk och silver kristal osv!man kan duka efter årstider .Men att bli bjuden till någon som inte gjort en minsta anstränging med något !ja då känner man sig inte så välkommen eller speciell!då är det precis som :_jasså kom ni nu ja då får väl vi göra till något att äta då:fast igentligen hade vi inte lust med er.

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-04-2010, 22:37
          Länk hit: #25

Gäster

Att värdinnan/värden röjer av köksbordet från vardagshögarna med räkningar och annat och dukar med rent porslin och lite mysig belysning för just MIN skull är mycket mer värt än en stärkt linneduk och silverbestick, som faktiskt inte är särskilt bra att käka med eftersom de oftast saknar tandning på knivarna t.ex.

Citera
          netha
          Inlägg 16-04-2010, 22:38
          Länk hit: #26

Gäster

När det handlar om "finare" middagsbjudning... som jag uppfattat att programmet handlar om...
          då förväntar jag mig vacker dukning på duk och folk som har klätt upp sig ... inte kommer i tshirt och jeans
          och också har med sig en blomma eller annan liten gåva.

Själv har jag flera ggr dukat fint med vit duk mm ute på gräsmattan då vi bjudit familj eller grannar på middag ...
          likaså har jag dukat på bordstabletter då vi samlats till middag en vanlig dag.

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 22:43
          Länk hit: #27

Medlem

Nerha !precis så tycker jag:)blir man bjuden eller är med i "halv åtta hos mig!ska man va vettigt klädd inte jeans eller t_shirt,passar inte alls,lite vet och ettiket är bra att lära sig,en vacker dag kan det betyda mycket för hela ens liv och framtid hur man för sig och hur man är klädd,kan betyda från botten eller toppen.

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-04-2010, 22:43
          Länk hit: #28

Gäster

Jamen varför måste man vara så låst till det som är traditionellt? jag har silverljusstakar på köksbordet som vi tänder till varje vardagsmåltid, men inte sjutton gör jag det för att det förväntas? Snarare tvärtom....

Citera
          netha
          Inlägg 16-04-2010, 22:45
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Motti @ 16-04-2010, 23:43) *
          Nerha !precis så tycker jag:)blir man bjuden eller är med i "halv åtta hos mig!ska man va vettigt klädd inte jeans eller t_shirt,passar inte alls,lite vet och ettiket är bra att lära sig,en vacker dag kan det betyda mycket för hela ens liv och framtid hur man för sig och hur man är klädd,kan betyda från botten eller toppen.

yes.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 22:47
          Länk hit: #30

Medlem

Ja men all sin da !det är väl upp till var och en, många unga i dag har mer desingnergrejer som är mycket dyrara än vårt ärvesilver,allt ska va stylat och inne även om det är omodernt om ett år och även om man aldrig annvänder det.Hur många i dag har ett umgänge eller bjuder hem folk?ingen har ju tid att umgås längre och vad ska man då med all flådigt till ?

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-04-2010, 22:52
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Motti @ 16-04-2010, 23:47) *
          Ja men all sin da !det är väl upp till var och en, många unga i dag har mer desingnergrejer som är mycket dyrara än vårt ärvesilver,allt ska va stylat och inne även om det är omodernt om ett år och även om man aldrig annvänder det.Hur många i dag har ett umgänge eller bjuder hem folk?ingen har ju tid att umgås längre och vad ska man då med all flådigt till ?

Var det mig du svarade? Jaha då förstår jag inte riktigt poängen.
          Mina silverljusstakar är både ärvda och har provenience, så jag tycker att de är viktiga att bevara inom familjen. Tid att umgås har vi också, jag har många kompisar, vänner, familjemedlemmar som jag träffar ofta. Konstigt att ingen annan verkar ha det då? Jag är nog konstig.

Citera
          netha
          Inlägg 16-04-2010, 22:54
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (Meriona @ 16-04-2010, 23:43) *
          Jamen varför måste man vara så låst till det som är traditionellt? jag har silverljusstakar på köksbordet som vi tänder till varje vardagsmåltid, men inte sjutton gör jag det för att det förväntas? Snarare tvärtom....

Jag har också ljusstake på köksbordet ... jag tänder inte heller ljus för att det förväntas av någon ...
          jag gör det för min egen skull.

Men ... om jag bjuder till trerätters middag så blir jag ledsen om gästerna dyker upp i jeans o tshirt.
          Lite respekt kan man väl visa värden/värdinnan.

Lika lite som jag skulle gå på en 50-års fest ... lika lite kommer jag vardagsklädd till middagsbjudning.

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-04-2010, 23:00
          Länk hit: #33

Gäster

Om jag bjuder till middag så är jag bara glad att gästerna dyker upp hela och rena, vad de sen valt att ta på sig är inte min sak att döma. sad.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 23:07
          Länk hit: #34

Medlem

Fast det beror ju på omständigheterna eller hur !min dotter och hennes familj hade dop för lille Leo då kom en av hennes så kallat vänner dit i en MCtröja med döskallar och svarta jeans,tycker ni att det var rätt klädsel på ett dop ?vännen i fråga är 33 år.

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-04-2010, 23:11
          Länk hit: #35

Gäster

Det hade inte bekommit mig...faktiskt. Däremot om någon hade haft på sig något nynazistiskt eller rasistiskt eller liknande, då hade de åkt ut med huvet före. sad.gif
          Kanske inte borde uttala mig med förflutet som punkare, kommunist och allt... smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-04-2010, 23:15
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Meriona @ 16-04-2010, 23:26) *
          En själsfrände! kompiskram.gif Sällskapet är viktigare än paketeringen eller hur?

Absolut tummenupp.gif

Motti, jag har då alltid känt mig välkommen till folk jag blivit bjuden till. Har suttit på en kökspall vid utdragsskiva i köket och käkat lunch. Att dukningen skulle ha någon betydelse för om gästerna känner sig välkomna och betydelsefulla tror jag inte min umgängeskrets håller med om då vi alla för länge sedan slutat spela teater när vi träffas.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 23:26
          Länk hit: #37

Medlem

Men all sin da !tro ja det,men det beror ju på vem som sitter på pallen kompiskram.gif Man umgås olika med olika människor,är det mina allra goaste vänner så är det en sak men gubben har ett företag och då får man ha olika hållningar mot dom man bjuder,om det kommer folk från Tyskland eller Thailand kan man inte sätta dom på en Pall om du förstår !jag skulle skämas ihjäl om jag inte va förbered då.Men i goda vänners lag så är det avslappnat gud bevars då at vi det som det kommer kompiskram.gif

Citera
          Klura
          Inlägg 17-04-2010, 08:24
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Jag är absolut en Stintan och Meriona-typ.
          Och det här med kläder...
          Jag umgås mycket med både hojfolk och raggare.
          Vissa äger inte ens en skjorta el kavaj men de är lika underbara för det.
          De har "klätt upp" sig när de har satt på sig en ren och hel mc-tröja och putsat upp västen.
          Jag skulle aldrig döma någon för det yttre.

Vid ett tillfällle var jag bjuden på 50-årskalas och jag kände att jag måste ha en klänning.
          Veckan innan var jag helt urflippad och jagade runt för att hitta en.
          Ingen hade sett mig i klänning och det blev stor uppståndelse, suck.
          De skulle t o m fota för det här var något de säkert aldrig skulle få se igen.
          Å jag kände mig såå obekväm.
          Några år senare skulle jag på bröllop (en av mina bästa vänner) men jag förmådde mig inte att sätta på mig den där klänningen igen. Gissa om jag höll på att svimma när vi kom till kyrkan och där står flera prinsessbakelser i sidenklänningar och glor precis som om jag var något katten släpat dit.
          Men.. det var folk jag inte kände. Alla andra uppskattade ju att man kom dit och jag var faktiskt inte den enda damen med byxor visade det sig senare.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-04-2010, 09:26
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Motti @ 17-04-2010, 00:26) *
          Men all sin da !tro ja det,men det beror ju på vem som sitter på pallen kompiskram.gif Man umgås olika med olika människor,är det mina allra goaste vänner så är det en sak men gubben har ett företag och då får man ha olika hållningar mot dom man bjuder,om det kommer folk från Tyskland eller Thailand kan man inte sätta dom på en Pall om du förstår !jag skulle skämas ihjäl om jag inte va förbered då.Men i goda vänners lag så är det avslappnat gud bevars då at vi det som det kommer kompiskram.gif

Jamen då pratar du ju affärmiddagar och då blir det såklart något annat än om det är gamla vänner man bjuder in. Trodde inte det var såna som avsågs här. Man kan ju alltid bjuda dom på krogen så slipper man ha dom hemma flirting.gif

--------------------

Citera
          Klura
          Inlägg 17-04-2010, 15:44
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

CITAT (Motti @ 16-04-2010, 23:10) *
          Jo men allt blir ju roligare om det är spontant och man tar det som det är.Men ibland tar man det mer på allvar som på vintern då man inte kan sitta ute:)jo i och för sig i Parkas osv ;)Men ibland är det så kul att duka fint med duk servetter silver o kristallglas eller som mina fina Lena Wallien Hydmanglas,älskar hennes glas och Design !men för det mesta blir det rätt upp och ner !ja som det blir ungefär :)som det faller sig rolleyes.gif

Ulrica Hydman-Vallien menar du väl?
          Jag älskar också hennes grejor, men har inget än.
          Funderar på att köpa något ur hennes Mine-serie. Är det den du har? Den är helt underbar yes.gif
          Har bara så svårt att välja färg, men den är snygg att blanda också.
          Hennes Tulipa är inte fy skam den heller. Skulle bli ett mycket vackert dukat bord med den.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 11:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon