Jag ser programmet med stor behållning men har egentligen ingen åsikt om klädsel och dukning, det handlar ju om olika personer och alla är vi olika. Fukuserar mer på och inspireras av maten.
Personligen tycker jag dukningen är halva nöjet om jag har en middag eller en fest. På mitt matbord i vardagsrummet ligger det för det mesta en linneduk, har i alla färger som finns tror jag och byterefter gardiner o.s.v. Har även fina bomullsdukar som används ibland t.ex. då vi måste ha ett extra bord, där hamnar ju oftast barnen. Bordskydd är ett måste men jag har en slags plastad lakansväv som tyvärr inte finns längre. Har även bordsfilt men föredrar lakansväven. Plastad frotté skulle jag aldrig lägga på.
Använder ytterst sällan pappersservetter, egentligen bara vid kräftskivan

och då de av bättre kvalité. Har alltid matchande bordstabletter av tyg och linneservetter och färgade ljus när vi har besök. Låga blommor i skålar, ibland vid varje kuvert. Har speciellt finporslin, glas o bestick.
Älskar att göra fint

sen kan det vara kompisar som kommer i jeans o tröja en vanlig helgkväll eller i kostym om det är någon bemärkelsedag, det spelar inte så stor roll. Bordet ska vara fint iaf

Klär upp mig själv om det är finare annars inte, det är umgänget som är viktigt.
Vi äter oftast själva vid det här bordet på helgerna, då har jag däremot tabletter av återvunna bildäck och pappersservetter. Men använder porslin, glas o.s.v. för att få in helgkänslan.
Någonting som är bannlyst hos mig i vardagen är hushållsrulle på pinne på köksbordet, där är det pappersservetter som gäller. Har även underlägg där jämt men dom kan vara av plast. Dock inte dom här billiga som blir bubbliga av en varm tallrik.