Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Köksodling i slänt går det?, Jovisst säger jag...
          Platinum
          Inlägg 16-04-2010, 17:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

I vintras när jag gick igenom vilka fröer jag ville beställa till köksträdgården konstaterade jag snabbt att jag behövde mer odlingsyta. Närmaste område i anslutning till befintlig odlingsyta var i en slänt så jag gjorde som professor Baltazar och funderade och funderade och sen fick jag en idé. Snön har nu smält undan och jag har precis gjort verklighet av min idé, som väl närmast kan beskrivas som terasserade pallkragar.

I min trädgårdsblogg kan man följa bygget steg för steg, men här kommer snabbversionen och kanske kan det fungera som inspiration till andra som har liknande funderingar.

Område som skulle byggas ut.

Världens bästa ritning, det är ju tanken som räknas heter det.

Idag färdigställdes själva terasskragarna vad gäller snickerier, trappor, målning och lite sånt pyssel återstår förstås men det finns ett annat moment som ligger före på schemat.

Nästa moment blir uppfyllning av kragarna och som synes är det en hel del volym att fylla upp, den bredaste sektionen ligger på 150cm och den minsta på 83cm.

Nappar någon på idén så vill jag gärna se hur det tog sig ut när det blev färdigställt.

EDIT: Kanske skall tillägga om någon undrar varför jag inte använt tryckimpregnerat så är det av två skäl. Det ena är ekonomiskt, virket kostade inte en krona eftersom det är rivningsmaterial, det andra är av miljöskäl, vattendraget som ligger i nära anslutning till mina odlingar ligger inom ett skyddsområde för vattentäkt och därför har jag blivit anmanad att undvika negativ miljöpåverkan i den mån jag kan.

Redigerat av Platinum: 16-04-2010, 18:23

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon