Platinum
I vintras när jag gick igenom vilka fröer jag ville beställa till köksträdgården konstaterade jag snabbt att jag behövde mer odlingsyta. Närmaste område i anslutning till befintlig odlingsyta var i en slänt så jag gjorde som professor Baltazar och funderade och funderade och sen fick jag en idé. Snön har nu smält undan och jag har precis gjort verklighet av min idé, som väl närmast kan beskrivas som terasserade pallkragar.

I min trädgårdsblogg kan man följa bygget steg för steg, men här kommer snabbversionen och kanske kan det fungera som inspiration till andra som har liknande funderingar.

Område som skulle byggas ut.

Världens bästa ritning, det är ju tanken som räknas heter det.

Idag färdigställdes själva terasskragarna vad gäller snickerier, trappor, målning och lite sånt pyssel återstår förstås men det finns ett annat moment som ligger före på schemat.

Nästa moment blir uppfyllning av kragarna och som synes är det en hel del volym att fylla upp, den bredaste sektionen ligger på 150cm och den minsta på 83cm.

Nappar någon på idén så vill jag gärna se hur det tog sig ut när det blev färdigställt.

EDIT: Kanske skall tillägga om någon undrar varför jag inte använt tryckimpregnerat så är det av två skäl. Det ena är ekonomiskt, virket kostade inte en krona eftersom det är rivningsmaterial, det andra är av miljöskäl, vattendraget som ligger i nära anslutning till mina odlingar ligger inom ett skyddsområde för vattentäkt och därför har jag blivit anmanad att undvika negativ miljöpåverkan i den mån jag kan.
Peztis
Spännade!Ser jättefint ut!

Kanske bör plocka bort all spiken som spretar, dock biggrin.gif Fast det blir kanske lite extra järntillskott....?

Tycker i alla fall att det ser jättebra ut!!!
Platinum
CITAT (Peztis @ 16-04-2010, 20:32) *
Kanske bör plocka bort all spiken som spretar, dock biggrin.gif Fast det blir kanske lite extra järntillskott....?

Ja kanske det, fst å andra sidan så är det ju så mycket livsmedel som är järnberikade idag rotfl.gif

Ärligt talat tänkte jag låta dem sitta kvar, de kommer att brytas ner på sikt av vätan. Av jord är du kommen och jord skall du åter vara brukar prästen säga...det gäller säkert järnspik också. coolgleam.gif
Malin_MeL
wow vad fint du gjort!

jag håller på med ett liknade projekt, jag bygger köksträdgård på min bergsslänt. Det är inte alls lika brant slänt men jag har oxå gjort terrasser.
idag sådde jag lite, men jag behöver mer jord, jösses vad det går åt mycket!!! och vad jobbigt det är att bära jord uppför!!!

Jag ska ta bilder och visa på söndag (kameran fick följa med mannen min på konferens)
Aqvakul
Fräckt! wub.gif yahoo.gif
Platinum
CITAT (Malin_MeL @ 16-04-2010, 21:08) *
wow vad fint du gjort!

jag håller på med ett liknade projekt, jag bygger köksträdgård på min bergsslänt. Det är inte alls lika brant slänt men jag har oxå gjort terrasser.
idag sådde jag lite, men jag behöver mer jord, jösses vad det går åt mycket!!! och vad jobbigt det är att bära jord uppför!!!

Jag ska ta bilder och visa på söndag (kameran fick följa med mannen min på konferens)

Ser fram mot dina bilder tummenupp.gif

Nog går det mycket fyllning åt allt, för mig rör det sig i runda slängar om 2½-3 kubik...tur jag har hushållskompost som skall tömmas, fjolårslöv som ska bort, avlagd krukväxtjord på säck, kaninbajsfylld jord från kaninburen jag rev och trädgårdkompostjord att ta av. Hade varit dyrt att fylla med köpesjord och kogödsel....å ärligt talat så tror jag min kuckelimuck jord gör susen för de växter jag planerat att ha där. Sen blir det ju gräsklipp på i de övre facken förstås när allt är planterat och klart, nertill lär det knappast behövas inte i syfte fuktighetshållande iallafall.
Peztis
Härligt att höra om din kuckelimuckjord!

När jag har fått mina bäddar kring och i växthuset klara så kommer jag också att fylla botten med kuckelimuckjord (hushållskompost, trädgårdskompost, obrunnen hästgödsel, hönsgödsel, löv, kanske lite pinnar...) och så överst lite löpejord så det "ser" bra ut. Säkert lite gräsklipp ovanpå allt också...
Malin_MeL
Här kommer mina bilder, som sagt är det inte lika brant sluttning men det är ändå i terrasser.
längst fram det blev tre djupa odlinglådor
en större bakom, som är grundare för sallad och kryddor
ett hål, där ska jag sätta gurka
bakom alltihop har jag ställt två rosbågar som ett kryss och byggt en mur runt, där inne ska det bli tomater som ska bli uppbundna
bredvid bågarna är det mark just nu, men jag ska nog gräva där med och sätta rabarber och kanske några perrenna örter

detta är taget från vår altan, det är en bit upp jag byggt
[attachment=49106:DSC_0694.JPG]

[attachment=49107:DSC_0703.JPG]

[attachment=49108:DSC_0716.JPG]

[attachment=49109:DSC_0732.JPG]
Malin_MeL
Det var en bild som kom upp lite konstigt, lägger upp den igen
[attachment=49110:DSC_0703.JPG]
Klint
Vilken energi!!
det blir ju görbra! och vad fint ni bor ser härligt ut med vattendraget precis nedanför
Platinum
Ser jättebrad ut det där Malin MeL, skaplig uppförssträcka ni har att frakta jorden.
Malin_MeL
Jo det e rätt tungt, men har nog fått upp mer än hälften nu ung, hoppas det räcker med 10 säckar till...phu

man behöver iof inte gå den sträckan som syns på bilden, det finns en annan väg från andra hållet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon