Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad kommer du ALDRIG att plantera hemma i din trädgård?!?!
          Primavera in ant...
          Inlägg 26-05-2010, 09:37
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 26 758

Thujor, ölandstok, och såna där komunalhäcks-nypon (de där feta blaffiga som inte duger till nånting annat än för snorungar att slänga på varann). Kommer aldrig ha såna där buskar med vita bär som smäller när man trampar på dem (har förträngt vad de heter). Penséer är väl ganska tråkiga också?

Allt i odlingsväg som man förknippar med gatukontor, dagisar, skolgårdar och vårdinrättningar under 70-80-tal går fetbort!

--------------------
          Människor är som vin. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre!

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-05-2010, 17:59
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (Primavera in anticipo @ 26-05-2010, 10:37) *
          Kommer aldrig ha såna där buskar med vita bär som smäller när man trampar på dem (har förträngt vad de heter).

Snöbär

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Peztis
          Inlägg 27-05-2010, 16:05
          Länk hit: #123

Medlem

Vad skoj att denna tråd fortfarande lever!

Jag kom på en sak som jag ALDRIG!!!!!! (och då menar jag verkligen det!!!) kommer att plantera om vi flyttar någonannanstans: amerikansk hagtorn.

Dessa fullkomligt VIDRIGA häckar med LIVSFARLIGA +5 cm-taggar!!! Jag har fått punka på skottkärran av dem, stack en rakt in i tumleden och fick hur ont som helst, totalt rivit upp armarna när jag klipper gräset hur försiktig jag än är (även med långärmat på mig), de växer som tokar och är HEMSKA att beskära, taggarna ligger kvar överallt i gräsmattan efteråt så de sticker rakt igenom skorna (om man inte har träskor, då!), sprider sig i så de kommer mitt i andra buskar...

OK, de får vackra bär och vacker höstfärg. Men det uppväger inte på långa vägar!!!

Hade jag råd och ork så skulle vår enorma häck väck!!! Fattar inte hur de förra ägarna kunde pllantera dessa, de hade ju också småbarn!?!?

Redigerat av Peztis: 27-05-2010, 16:50

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 27-05-2010, 16:38
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vi flyttade ju hit -88 och huset är byggt -62 så det är mycket jag försökt utrota som jag aldrig kommer ha igen.

Vresrosor, hade ju taggar o barna va små.
          Det jag lyckats med är bambu, i flera år ryckte vi skott i gräsmattan men tog säkert 10 år innan den försvann.
          En slaga småblommig flockblommig lila höstaster, där första blommorna hinner vissna innan sista slagit ut, rycker och rycker men blir aldrig av med dom, kan va borta nåt år men sen kommer dom igen.
          Praktlysing, går inte få bort.
          Bergsklint, har gett upp den får växa fritt i sin hörna men försöker tukta den.
          Rosenvial, kommer tillbaka efter 2-3 år
          Kirskål i förra ägarnas kompost.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 27-05-2010, 19:04
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gunilla T @ 14-05-2010, 11:11) *
          Det finns ju så otroligt många namnsorter av nävor och rent generellt så är de inte särskilt benägna att sprida sig, inte mer än man kan hantera iaf. Men det finns ett undantag och det är Geranium macrorrhizum - flocknäva. Den brukar användas som marktäckare också men vill man inte ha spridning så undvik den.

Jo, vi har G. macrorrhizum 'Snow Sprite' (framdrivna av oss från frön), otroligt fin men jag skulle inte plantera den varsomhelst. Bildar fint bestånd. Vi har också G. pyrenaicum 'Summer Snow' som än mer är en hejare på att "ta över". Vi har den på ett omöjligt ställe i utkanten av tomten. Jättefin.

Vi tycker föresten mycket om nävor. Har ett 15 tal olika sorter (de flesta framdrivna från frön), av våra är de ovan (framför allt G. p) att - som vi ser det - att beteckna som övertagare/aggressiva.

Och smaken är delad.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 27-05-2010, 19:40
          Länk hit: #126

Medlem

Håller med någon som skrev "Thujor, ölandstok". ALDRIG. Det kanske är på plats att skriva att vi har en torparträdgård. Alla växter är fina i sitt rätta sammanhang och i sin rätta miljö.

Växter vi utrotat är såpnejlika och en slags spirea med rosa vippor. Vi skulle inte kunna drömma om att plantera dem. Smaken är delad, någon nämnde praktlysing. Vi har ett litet bestånd, fanns här från början och växer tillsammans med andra tuffa torparväxter (tror de håller varandra i schack, vilket kanske ger dem energiläckage smile.gif ) på ett avgränsat ställe. Skulle i och för sig inte ta in dem själv, men de här tillhör torpets historia. Ja, ja, det gjorde såpnejlikan också - men herregud, den åt upp allt i sin närhet och långt mer därtill. ALDRIG SÅPNEJLIKA ranting.gif OCH ALDRIG SPIREA ranting.gif .

Intensivt blå scilla skulle jag aldrig plantera, men den finns här och fanns från början; den är inte helt lätt att "utrota", vi begränsat/utrotat den i rabatter, men i gräsmattan får vi lova att acceptera den (och det tackar humlorna för).

Vi har (bond-)syrenér och i en torparträdgård hör de hemma, och vi tycker mycket om dem. Om vi inte hade haft syrén, skulle vi förmodligen ta in den, men detta med rejäl rotspärr.

--------------------

Citera
          Geranium
          Inlägg 28-05-2010, 09:21
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 19 840

1) Höstgullris. Grannens växer överallt i våra rabatter, gräsmatta, you name it. Jag vill bomba höstgullriset. Det är FULT, HÖGT och sprider sig ENORMT. Svårt att få bort.

2) Håller med om bergklint, de dyker upp överallt. Men den planterade vi inte heller.

3) När vi flyttade hit var hela trädgården övervuxen av prästkragar. Går fortfarande och drar upp ur gräsmattan. Skulle jag aldrig plantera in.

4) Ingen barrväxt planterar jag frivilligt.

Men absolut fulast är ju höstgullriset. Jag skulle vilja höra från någon som gillar höstgullris: varför gillar du den? Jag kan inte se en enda positiv egenskap hos denna fruktansvärda växt. ( I rabatter. Den funkar säkert bra vid banvallar och dylikt)

Lånad bild från nätet nedan.

Redigerat av Geranium: 28-05-2010, 13:33

--------------------
          Hälsningar från Skåne

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-05-2010, 09:24
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Primavera in anticipo @ 26-05-2010, 10:37) *
          såna där komunalhäcks-nypon
          Kommer aldrig ha såna där buskar med vita bär som smäller när man trampar på dem (har förträngt vad de heter).

haha låter som något jag skulle skriva... berberis brukar jag kalla kommunalbuskar för de är så gräsligt tråkiga och alltid fanns överallt på 70-talet, vid skolan, parkeringar, tandläkaren blä...

Smällbär kallade vi de vita, om man stampade på de så smällde de... fast det heter de förstås inte på riktigt smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-05-2010, 09:33
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Thujor går absolut bort för mig. Ser thujahäckar överallt vid de nybyggda villorna , 1,5 - 2 m höga . Tre - fya gröna plantor och så en brun , tre - fyra gröna och så en brun ........................

Har rensat sommarstugetomten på i stort sett alla barrträd , har några vackra tallar kvar . Granar skulle jag heller aldrig sätta .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-05-2010, 09:38
          Länk hit: #130

Medlem

konstigt nog verkar det blivit lite inne igen med thujor, tycker det pratas mycket om dem... ja jag vet inte, de kanske kan va fina på rätt plats men lite sorgliga är de... jag håller mig till mina naturliga barrträd + en granhäck mot vägen då men den har jag inte hjärta att ta bort så de putsas till lite varje år. blir lite begravningsfeeling med för mycket planterade barrträd tycker jag. De naturligt växande ser inte lika sorgliga ut tycker jag

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 11:19
          Länk hit: #131

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag undviker sådant som ser onaturligt ut. Det vill säga rödbladiga, gulbladiga, spräckliga blad och så vidare, samt överdriven blomning. Det ser ju mest syntetiskt ut.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-05-2010, 11:35
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 12:19) *
          Jag undviker sådant som ser onaturligt ut. Det vill säga rödbladiga, gulbladiga, spräckliga blad och så vidare, samt överdriven blomning. Det ser ju mest syntetiskt ut.

Stör inte i onödan alltså ? flirting.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-05-2010, 12:07
          Länk hit: #133

Medlem

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 12:19) *

jag måste säga jag också har lite svårt för såna där spräckliga växter, gula växter och skrikiga blommor... vill ha det lite naturligt, fast det kanske är för det inte riktigt passar in i en skogstomt, fast jag tror inte jag hade gillat dem ändå..... smile.gif men jag kanske ändrar mig... Hortensior är lite svåra tycker jag, de känns lite blaffiga och inte riktigt hemmahörande... hos mig i alla fall kiss.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 13:28
          Länk hit: #134

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 12:35) *
          Stör inte i onödan alltså ? flirting.gif

Fattar inte blink.gif

Citera
          Geranium
          Inlägg 28-05-2010, 13:29
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 19 840

Ingen mer än jag som avskyr gullris då?

--------------------
          Hälsningar från Skåne

Citera
          Mollis
          Inlägg 28-05-2010, 13:36
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

jag tycker att den är vacker på rätt plats

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-05-2010, 17:04
          Länk hit: #137

Medlem

Min mormor hade på sin sommarstuga (eller i trädgården, då - inte PÅ stugan smile.gif ) en stor rundel med gullris som solitär ovh det var väldigt effektfullt.
          Jag har själv ett bestånd men de för en rätt tynande tillvaro - kanske pga kirskålen...?

Så nä, det är ingen växt jag går och stör mig på. Sorry!

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-05-2010, 17:58
          Länk hit: #138

Medlem

Många av er kan säkert "ge ett bidrag" till denna tråd som jag just skapade:
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=99268

--------------------

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 28-05-2010, 18:04
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Gullris är inte en favorit men heller inte nåt hatobjekt. Det går ju rätt lätt att rensa bort. Fast jg skulle aldrig köpa en planta smile.gif

Det jag aldrig skulle plantera och får rysningar när jag ser nån köpa på plantskolorna är HUMLE. Kanske OK mitt i en gräsmatta och minst 10 meter från närmsta hus. Men efter att ha sett eländet lossa panel, ta sig in under takpannor och ut igen så avråder jag bestämt och tar långa omvägar för att inte bli insnärjd. Rötterna är dessutom som tumstjocka rep i backen, hu!

Lupiner har jag också svårt för, liksom spirea utom plymspirea.

Men nävor älskar jag! Har nog planterat 6-7 sorter och jag gillar även mina plantor av liten flocknäva, trots kort blomning. Perfekta ihop med allium. (Edit: bild inlagd)

Bifogad fil  allium_i_flockn_va.JPG ( 44.69k ) Antal nedladdningar: 34

Redigerat av Ingrid Zon3: 28-05-2010, 18:18

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-05-2010, 19:49
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (Geranium @ 28-05-2010, 14:29) *
          Ingen mer än jag som avskyr gullris då?

Jag skulle inte ta in den. Men här har vi ett litet ("ursprunligt") bestånd av gullris-praktlysing-Långa Lena på en isolerad plätt. De håller varandra i schack. Jag kan inte påstå att jag tycker gullriset i sig självt har ett skönhetsvärde, men det är fascinerande att se myllret av blomflugor, fjärilar och humlor gotta sig i rullriset; det upplever jag som ett skönhetsvärde (och nytta).

--------------------

Citera

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 03:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon