CITAT (LellePrinter @ 10-05-2010, 17:10)

Intressant tråd. Jag har nyss snickrat klart en odlingslåda 70 x 30 x 30 cm...det blir 63 liter om jag minns min matematik rätt. Jag bor i lgh, men odlar på balkong.
Hade inte en aning att visst trä kan läcka gifter till jorden....min låda är gjord av furu och gran. Dock hade jag bestämt redan när jag började med den att jag skulle fodra den med plast. Markduk har jag aldrig hört talas om, jag vet inte vad det är...berätta nån ! Menar ni att man lägger en sån i botten på själva lådan eller under den ? För avrinningen är ett problem jag dryftar själv just nu...hur stora ska avrinningshålen i lådan vara, och ska de sitta i botten, eller en bit upp på lådans kanter ? Hörde det senare idag, men känner instinktivt för att göra hålen i botten, med lecakulor längst ner i lådan....det blir ju samma princip som en vanlig blomkruka med hål i botten. Kanske man bör göra hålen i trälådan och plasten på olika ställen på vardera, så att mindre jord rinner med ut vid vattning ?
Hej LellePrinter,
Jag får ursäkta att jag inte förklarade markduken. Trodde att det är vanligt, men om du ringer till någon son lägger trädgårdar så kommer du att få svaret. Om man ser sig om i dagens trädgårdar så är de rätt så kala, massa plattor och sedan planteringar med enstaka växt och massa småsten omkring. Under dessa stenar ligger markduken, en vit flanellaktig väv som släpper igenom vattnet, men inte ogräset. Lägg gärna den en bit upp mot kanten och fäst med häftpistol. Jorden rinner inte ut utan vattnet. Legakulorna gör botten mer porös för avrinning av vattnet så du behöver inga hål i markduken, men sedan får du hitta på vilket material du använder utanpå, stora plastbaljor eller träd? där behöver du göra hål för att vattnet ska rinna ut.
Du verkar ha redan vissa planer, så fortsätt bara.
Min make håller på att bygga 2 avlånga planterinslådor, rätt höga och med låga ben under, så vattnet rinner ut till marken och jag kan plantera mina blåbär och annat smått. kanske kan jag få en båge och sedan en klängväxt som ögonfröjd, man vet aldrig, men han är lyhörd och vi har gjort om trädgården och de slänter vi har små träd och växter har vi markduk under småstenen och ett hål för växtens rötter till matjorden.

fr. Tottes matte
Lycka till!
Redigerat av Tottes matte: 10-05-2010, 17:48