Kvirre
Jag har tänkt bygga en odlingslåda på altanen, men jag vet inte hur jag ska göra med avrinningen. Är det någon här som har någon idé?
susanneedgren
Var är den planerade odlingslådan placerad på altanen? Mot huset eller närmast kanten?
ingrids
Vad är det för material på altanen och hur rinner tövatten och regnvatten bort idag?
Kvirre
Lådan ska stå mot ett insynsskydd. Altanen är gjord av trä och hur vattnet rinner av har jag inte tänkt på, men jag antar att det rinner ner mellan brädorna.
Kvirre
Puffar lite...
Kalle i Lunden
Beror lite på hur avancerad du vill vara. Det finns massa sätt att göra det på.

Hur har du tänkt att odlingslådan skall se ut?
Sussie F-Flower
Om regnvatten rinner ner mellan brädorna så måste väl även "blomlådevattnet" kunna rinna ner där..? dunno.gif
Peztis
Jag snickrade en blomlåda till min svärmor som julklapp. Jag fodrade den invändigt med en presenning som jag hade sytt ihop så den passade lådan. Jag sydde även fast som en liten tratt för dränering och hon kan nu om hon vill ställa ett kärl under där vattnet kan samlas ihop.

Jag har nämligen liknande blomlådor på in inglasade altan och när man vattnar så rinner vattnet bara rak ned på golvet från hålen jag gjorde i resp hörn. Det är jättesvårt att samla upp vattnet och det drar ju alltid med sig jord så det blir lätt smutsigt och med vatten som rinner tvärs över golvet (de tär lite si och så med lutningen samt att en av lådorna står mot den inre väggen).

Kankse bör nämna att blomlådorna står på ca 30 cm höga ben för att det ska vara lättare att hålla rent på golvet och man får upp växtligheten i en trivsammare höjd.
Tottes matte
CITAT (susanneedgren @ 17-04-2010, 23:17) *
Var är den planerade odlingslådan placerad på altanen? Mot huset eller närmast kanten?

Hej du,
Jag skrev tidigare om mitt tilltänkta bygge (Tottes matte) Du kan läsa den. Mina tankar går också åt det hållet att jag kommer att ha avrinning på mina 2 byggen, pgr att de kommer stå på altanen och vi har tänkt att om man bygger den med ben i hörnen och sedan har avrinningen på vissa bestämda platser så kan man fixa det med något man lägger under hålen el. hela, så att man kan ha själv kontroll över vad som kommer ut och har du markduk underst, så rinner inte jorden ut. Jag har tyvärr endast en skiss i huvudet som jag har bett min make att göra åt mig. Jag kommer inte ha mycket växter i dessa.
Kanske du kan hitta nån liknande lösning utan att behöva avstå eller reta grannarna och få njuta av det själv. Om du får plats med ett par krukor med blommor så kan du maskera ditt bygge och få atmosfär kring det hela. Det ska nog inte vara skatt omöjligt, vad tror du? det finns säkert andra i forumet som har bättre förslag åt oss. allt är välkommet. rolleyes.gif
Tottes matte
CITAT (Peztis @ 21-04-2010, 22:03) *
Jag snickrade en blomlåda till min svärmor som julklapp. Jag fodrade den invändigt med en presenning som jag hade sytt ihop så den passade lådan. Jag sydde även fast som en liten tratt för dränering och hon kan nu om hon vill ställa ett kärl under där vattnet kan samlas ihop.

Jag har nämligen liknande blomlådor på in inglasade altan och när man vattnar så rinner vattnet bara rak ned på golvet från hålen jag gjorde i resp hörn. Det är jättesvårt att samla upp vattnet och det drar ju alltid med sig jord så det blir lätt smutsigt och med vatten som rinner tvärs över golvet (de tär lite si och så med lutningen samt att en av lådorna står mot den inre väggen).

Kankse bör nämna att blomlådorna står på ca 30 cm höga ben för att det ska vara lättare att hålla rent på golvet och man får upp växtligheten i en trivsammare höjd.
fr. Tottes matte
Hej,
Bra gjort, men det uppkommer lite beskymmer. Har du möjlighet att tömma lådorna och lägga lega-kulor i botten och sedan en markduk som inte släpper ut vattnet med allt annat.? lägg lecakulor också på markduken så blir det inte så tätt med jorden och rötterna kan ta hand om det de behöver. Jag har liknande prosekt på gång på min altan. Vi löser det med stora plaskrukor, murarkrukor med hål, så stannar det mesta av jorden kvar i krukorna. Jag är inte färdig med mina, annars hade skickat en bild. flirting.gif
LellePrinter
Intressant tråd. Jag har nyss snickrat klart en odlingslåda 70 x 30 x 30 cm...det blir 63 liter om jag minns min matematik rätt. Jag bor i lgh, men odlar på balkong.
Hade inte en aning att visst trä kan läcka gifter till jorden....min låda är gjord av furu och gran. Dock hade jag bestämt redan när jag började med den att jag skulle fodra den med plast. Markduk har jag aldrig hört talas om, jag vet inte vad det är...berätta nån ! Menar ni att man lägger en sån i botten på själva lådan eller under den ? För avrinningen är ett problem jag dryftar själv just nu...hur stora ska avrinningshålen i lådan vara, och ska de sitta i botten, eller en bit upp på lådans kanter ? Hörde det senare idag, men känner instinktivt för att göra hålen i botten, med lecakulor längst ner i lådan....det blir ju samma princip som en vanlig blomkruka med hål i botten. Kanske man bör göra hålen i trälådan och plasten på olika ställen på vardera, så att mindre jord rinner med ut vid vattning ?
ingrids
Jag är en varm anhängar av att ha hålen på sidan en bit upp så man skapar ett vattenmagasin, lecakulorna bör då täckas med fiberduk för att inte jorden ska rinna ner i magasinet. Hittills har jag bara tillämpat den tekniken på baljor (och liknande) men tänker bygga en låda. Funderar på om man kan göra typ ett bräddavlopp för att slippa göra hål hit och dit. Det jag hittills tänkt är att klä insidan av sidorna med någon sorts plast. Låta det vara en springa i botten i ena sidan, vika en plastbotten med ca 10 cm sida plus vikmån, vira upp tre av sidorna på ganska klena lister och fästa dem i sidorna men en såndär rejäl häftapparat. Häfta fast den fjärde sidan, som är samma som där det är en glipa i botten, på en stadigare "pinne" som liksom vilar på listerna. Då bildas det den "plastvagga" med ett bräddavlopp, som i mitt fall iofs kanske kommer att vila direkt på marken och inte på någon brädbotten. Jag tror att man bör göra vaggan ganska generös, så den inte riskerar att spricka. Eventuellt finns det risk att den bågnar och inte lämnar så mycket glipa, så man kanske ska ställa några rör i glipan för säkerhetsskull innan man fyller på. Fyll vaggan med leca, täck hela härligheten med fiberduk så inte jorden börjar rinna ut, häll i jord och plantera av hjärtans lust. Fördelen med denna, möjligen trixiga konstruktion, är att inget vatten rinner på utsidans sidor utan i botten där det inte lortar ner lådans utsida.

Som sagt, inte prövat i praktiken.
Tottes matte
CITAT (LellePrinter @ 10-05-2010, 17:10) *
Intressant tråd. Jag har nyss snickrat klart en odlingslåda 70 x 30 x 30 cm...det blir 63 liter om jag minns min matematik rätt. Jag bor i lgh, men odlar på balkong.
Hade inte en aning att visst trä kan läcka gifter till jorden....min låda är gjord av furu och gran. Dock hade jag bestämt redan när jag började med den att jag skulle fodra den med plast. Markduk har jag aldrig hört talas om, jag vet inte vad det är...berätta nån ! Menar ni att man lägger en sån i botten på själva lådan eller under den ? För avrinningen är ett problem jag dryftar själv just nu...hur stora ska avrinningshålen i lådan vara, och ska de sitta i botten, eller en bit upp på lådans kanter ? Hörde det senare idag, men känner instinktivt för att göra hålen i botten, med lecakulor längst ner i lådan....det blir ju samma princip som en vanlig blomkruka med hål i botten. Kanske man bör göra hålen i trälådan och plasten på olika ställen på vardera, så att mindre jord rinner med ut vid vattning ?

Hej LellePrinter, smiley_small_hug.gif
Jag får ursäkta att jag inte förklarade markduken. Trodde att det är vanligt, men om du ringer till någon son lägger trädgårdar så kommer du att få svaret. Om man ser sig om i dagens trädgårdar så är de rätt så kala, massa plattor och sedan planteringar med enstaka växt och massa småsten omkring. Under dessa stenar ligger markduken, en vit flanellaktig väv som släpper igenom vattnet, men inte ogräset. Lägg gärna den en bit upp mot kanten och fäst med häftpistol. Jorden rinner inte ut utan vattnet. Legakulorna gör botten mer porös för avrinning av vattnet så du behöver inga hål i markduken, men sedan får du hitta på vilket material du använder utanpå, stora plastbaljor eller träd? där behöver du göra hål för att vattnet ska rinna ut.
Du verkar ha redan vissa planer, så fortsätt bara.
Min make håller på att bygga 2 avlånga planterinslådor, rätt höga och med låga ben under, så vattnet rinner ut till marken och jag kan plantera mina blåbär och annat smått. kanske kan jag få en båge och sedan en klängväxt som ögonfröjd, man vet aldrig, men han är lyhörd och vi har gjort om trädgården och de slänter vi har små träd och växter har vi markduk under småstenen och ett hål för växtens rötter till matjorden. tummenupp.gif fr. Tottes matte
Lycka till!
LellePrinter
Tack för svaren smiley_small_hug.gif

Lägger pussel nu; tror jag alltså gör avrinningshålen en bit upp, vid gränsen för lecakulorna.
Tottes matte :
Alltså räknat nedifrån; lecakulor, markduk, jord ?
eller
markduk, lecakulor, jord ?
Jag är bara novis, därav mina "dumma" frågor wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon