Det här blir nog långt.
En insekts syrebehov är extremt litet, det går inte att jämföra med oss människor och andra däggdjur. Vi håller igång kroppen för att hålla en jämn temperatur och där går det åt en massa energi som kräver syre. En insekt använder bara sina muskler när de rör sig. Visserligen kvävs det en massa energi för att flyga men det är ändå inte jämförbart. En insektslarv som gnager instängd inne i en träbit har inte syrgasmask men klarar sig ändå. Jag har inga siffror men man kanske skulle göra lite experiment i saken?
Beträffande insektssamlingar. Man kan ha olika stort naturintresse. För en del räcker det med att kunna skilja mellan ett träd och en fågel, andra vill gå djupare. Beträffande insekter så kanske de flesta nöjer sig med att skilja en humla från en fjäril, jag vill däremot gå ner till artnivå. Det är nog min stora vetgirighet som spelar in. En del insekter går lätt att skilja ut även på håll, andra kanske när man tittar lite närmare men för många räcker det inte. Det krävs förstoringsglas, stereolupp eller mikroskop. Ibland även DNA-undersökning. Det säger sig självt att detta inte går att utföra på levande djur.
Sen är det av stor vikt att djuren sparas och det finns flera skäl till detta. Det sker hela tiden en utveckling i artbestämmandet och ofta delas en art upp i två eller flera. Om man då vill veta hur utbredbningen ser ut kan man gå in i äldre samlingar och göra förnyade bestämningar. Det sker också förändringar i utbredningen och det kan man också studera genom att titta i samlingar men rena observationer är meningslösa. En uppgift om att arten X har funnits på en plats är inget att ha om den arten senare är uppdelad i Y och Z. Vilken art var det? Har man ett djur kan man avgöra vilken art det var frågan om.
Så frågan om djurs dödande. För många blödiga, om uttrycket ursäktas, så är det helt fel att döda något djur alls men jag är mer pragmatiskt lagt. En insekts liv är kort, ofta mycket kort. Fullbildade insekter lever oftast bara några veckor, i extrema fall bara några timmar. Ur min synpunkt har det ingen betydelse om jag förkortar detta liv något, insekten jag dödar kanske ändå skulle blivit uppäten av en fågel en minut senare. Det finns undantag, att fånga en humledrottning innebär att det samhället aldrig kommer att bildas eller då i förtid. För arten som helhet har det dock ingen betydelse. Att fånga en snylthumledrottning är tveeggat, dels så kan hon inte sprida sina gener vidare men å andra sidan kommer den värdartsdrottning som annars hade blivit dödad eller bortkörd från sitt samhälle föra sina gener vidare.
Det har ingen betydelse för en insektsart överlevnad eller utbredning om man samlar, i jämförelse med hur många insekter som faller offer för andra insekter, spindlar, fåglar och annat har Sveriges alla? insektssamlare ingen som helst påverkan. Undantaget om man ställer ut fällor där det kan ske en lokal påverkan men den inskränker sig till kanske några 100 meter.