|
Jo som sagt behöver lite råd var man kan hitta genomskinliga plastburkar i värsta fall glasburkar. De skall vara ca 1dm x 1dm x 1dm. Så ngn som har direkt tips? Behöver 1-2 st så vill inte massbeställa på nätet.
CITAT (xlxl67 @ 22-04-2010, 14:23)  Jo som sagt behöver lite råd var man kan hitta genomskinliga plastburkar i värsta fall glasburkar. De skall vara ca 1dm x 1dm x 1dm. Så ngn som har direkt tips? Behöver 1-2 st så vill inte massbeställa på nätet. Är det särskilda burkar? Annars finns godis i plastburkar med den storleken. (salta pastiller, typ)
Tack för svar. Det är burkar för identifiering av insekter så jag vill ha fin plast/glas som vägg på burken. Jag kommer göra hål i dem också för att det skall komma in luft.
Du vill alltså att det ska vara i klarplast, som glas, så att innehållet syns väl...?
Det enda jag kan komma på just nu är ju godis eller kakor som kan ligga i liknande burkar... Kolla i affärer som Lidl eller "turkaffärer" (om ni ursäktar uttrycket, menar inget illa men de flesta brukar förstå vad man avser för typ av affär) där de har lite annorlunda sortiment än Marabou och Fatzer.
Har du kollat vad Rusta o likn affärer har i sitt burksortiment?
Förresten, har du kollat vad de har på zoo-affären? Tänkte på att yngelakvarier finns i olika storlekar. Nu är de ju inte tättslutande upptill utan har mer som galler men det kanske funkar ändå?
Ikea har fina små glasburkar med lock "Burken" Jag har köpt en modell som är ca 10 cm höga och diameter på ca 4-5 cm BURKEN
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2010, 15:13
Det finns luppburkar annars i naturskyddsföreningens webbshop i barnavdelningen. Luppburk = burk som man stoppar insekter i och det finns en lupp som lock som förstorar så man lättare kan se insekten då man ska identifiera den. Men det står att man ska släppa ut insekten eftersom den inte mår bra i burk så det är kanske inte så mycket lufthål i dem.
Gossen Ruda
22-04-2010, 15:22
Behövs inga lufthål om man inte skall ha krypet där i flera veckor.
vitavargen
22-04-2010, 16:32
Det finns extra billiga "matlådor" som varken tål diskmaskin eller mikro. De är gjorde i en mycket genomskinlig plastsort. Snabbköpen har såna i lådor allt kostar 10 kr/st.
För några år sedan fanns det runda luppburkar i leksaksaffärerna. De var bra för att studera kryp och de hade hål och ett förstoringsglas i locket. Kanske finns de fortfarande?
Sussie F-Flower
22-04-2010, 16:49
Om du har någon Pandurobutik i närheten så har dom dom här burkarna: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet...&AID=510013
Tack för mängder av supertips. Vad skulle man gjort utan er här på odla Gossen Ruda: Jasså överlever en insekt i en sluten burk > timma ?
Piccante
22-04-2010, 18:47
Honungsburkar i plast är ca 1dm höga och har ungf samma diameter. De har snäpplock i plast och kan diskas och användas flera gånger om. Perfekta till insekter!
Var får man tag i dessa burkar? Edit: Köper honung förstås  (Tack för tips)
Piccante
22-04-2010, 20:23
CITAT (xlxl67 @ 22-04-2010, 19:57)  Var får man tag i dessa burkar? Edit: Köper honung förstås  (Tack för tips) Även de lite mindre burkarna för potatis/rödbets/kräftsallad är jättebra. diska och spara alla plastburkar du köper och fråga alla du känner. Annars kan du kolla här http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&am...r=B&gID=103
Meriona
22-04-2010, 20:27
Släpper du ut dem sen efter att du studerat dem? Min farbror samlade på fjärilar men han hade ihjäl dem och satte upp dem i glaslådor, det gillade jag INTE.
Gossen Ruda
22-04-2010, 20:33
CITAT (Meriona @ 22-04-2010, 21:27)  Släpper du ut dem sen efter att du studerat dem? Min farbror samlade på fjärilar men han hade ihjäl dem och satte upp dem i glaslådor, det gillade jag INTE.  Då ligger jag nog risigt till hos dig, jag har ett insektsskåp med 60 lådor där bara 13 är tomma.
Meriona
22-04-2010, 20:39
Ajabaja Ruda, då vill jag inte bli hembjuden till dig....  Är det verkligen så roligt att titta på döda djur?
ängsvädd
22-04-2010, 20:53
Makabert Kul att du fått så många bra tips på burkar xl.
CITAT (Meriona @ 22-04-2010, 21:27)  Släpper du ut dem sen efter att du studerat dem? Min farbror samlade på fjärilar men han hade ihjäl dem och satte upp dem i glaslådor, det gillade jag INTE.  Är uppväxt med att man gjorde så förr. Morfar, brorsan... Det var naturligt och ett sätt att dokumentera naturen på. Har dock aldrig varit intresserad av det själv. Jag samlade larver och födde upp dem för att släppa ut nästa säsong istället. Däremot att titta på lådor som är insamlade från olika ställen i Sverige för 30-40 år sedan och som man vet inte alls längre innehåller den artrikedomen är väldigt spännande. Ex såg jag för någon månad sedan en insektslåda insamlad kring Hällingsjö/Härryda av Morfar under 60-talet. CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2010, 21:33)  Då ligger jag nog risigt till hos dig, jag har ett insektsskåp med 60 lådor där bara 13 är tomma.  Menar du att insekter kan andas instängda i en burk över 1-2 timmar?
Gossen Ruda
23-04-2010, 08:03
Det här blir nog långt. En insekts syrebehov är extremt litet, det går inte att jämföra med oss människor och andra däggdjur. Vi håller igång kroppen för att hålla en jämn temperatur och där går det åt en massa energi som kräver syre. En insekt använder bara sina muskler när de rör sig. Visserligen kvävs det en massa energi för att flyga men det är ändå inte jämförbart. En insektslarv som gnager instängd inne i en träbit har inte syrgasmask men klarar sig ändå. Jag har inga siffror men man kanske skulle göra lite experiment i saken? Beträffande insektssamlingar. Man kan ha olika stort naturintresse. För en del räcker det med att kunna skilja mellan ett träd och en fågel, andra vill gå djupare. Beträffande insekter så kanske de flesta nöjer sig med att skilja en humla från en fjäril, jag vill däremot gå ner till artnivå. Det är nog min stora vetgirighet som spelar in. En del insekter går lätt att skilja ut även på håll, andra kanske när man tittar lite närmare men för många räcker det inte. Det krävs förstoringsglas, stereolupp eller mikroskop. Ibland även DNA-undersökning. Det säger sig självt att detta inte går att utföra på levande djur. Sen är det av stor vikt att djuren sparas och det finns flera skäl till detta. Det sker hela tiden en utveckling i artbestämmandet och ofta delas en art upp i två eller flera. Om man då vill veta hur utbredbningen ser ut kan man gå in i äldre samlingar och göra förnyade bestämningar. Det sker också förändringar i utbredningen och det kan man också studera genom att titta i samlingar men rena observationer är meningslösa. En uppgift om att arten X har funnits på en plats är inget att ha om den arten senare är uppdelad i Y och Z. Vilken art var det? Har man ett djur kan man avgöra vilken art det var frågan om. Så frågan om djurs dödande. För många blödiga, om uttrycket ursäktas, så är det helt fel att döda något djur alls men jag är mer pragmatiskt lagt. En insekts liv är kort, ofta mycket kort. Fullbildade insekter lever oftast bara några veckor, i extrema fall bara några timmar. Ur min synpunkt har det ingen betydelse om jag förkortar detta liv något, insekten jag dödar kanske ändå skulle blivit uppäten av en fågel en minut senare. Det finns undantag, att fånga en humledrottning innebär att det samhället aldrig kommer att bildas eller då i förtid. För arten som helhet har det dock ingen betydelse. Att fånga en snylthumledrottning är tveeggat, dels så kan hon inte sprida sina gener vidare men å andra sidan kommer den värdartsdrottning som annars hade blivit dödad eller bortkörd från sitt samhälle föra sina gener vidare. Det har ingen betydelse för en insektsart överlevnad eller utbredning om man samlar, i jämförelse med hur många insekter som faller offer för andra insekter, spindlar, fåglar och annat har Sveriges alla? insektssamlare ingen som helst påverkan. Undantaget om man ställer ut fällor där det kan ske en lokal påverkan men den inskränker sig till kanske några 100 meter.
Det är så det är när det gäller insekter. Det är en enorm omsättning och hörde från ngn expert att det dödas otroligt mkt insekter på vägarna bara.
DS Ska iväg till affären om en stund o kolla honungssortimentet.
Jag tror jag vet vad det är för honungsburkar... Men de är inte i klarplast utan lite mer opaka.
Myosotis
27-04-2010, 08:22
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2010, 09:03)  En insekts syrebehov är extremt litet, det går inte att jämföra med oss människor och andra däggdjur. Vi håller igång kroppen för att hålla en jämn temperatur och där går det åt en massa energi som kräver syre. En insekt använder bara sina muskler när de rör sig. Visserligen kvävs det en massa energi för att flyga men det är ändå inte jämförbart. En insektslarv som gnager instängd inne i en träbit har inte syrgasmask men klarar sig ändå. Jag har inga siffror men man kanske skulle göra lite experiment i saken?  Intressant! När jag jobbade på Ottenby fågelstation gjordes försök med olika vadares basalmetabolism. En fågel fick sitta i en tät bur ett litet tag och syreförbrukningen mättes. I början blev det konstiga fel, det verkade inte stämma med fågelns vikt och vad man hade förväntat sig. Man kom på att en skål med levande mjölmask som man hade satt in till fågeln förändrade resultatet, man hade trott att deras andning var försumbar, men det var den alltså inte.
Hittade superburkar med honung. Euro Shopper 650 gram. Perfekt! Sedan Svensk Honung Från Dalsland 500 gram. Problemet här var bara att det var etiketter o text som inte gick att riva bort. Kollade bara storleken i affären  Frågan är vad jag skall göra av all honung:/
CITAT (xlxl67 @ 29-04-2010, 19:11)  Frågan är vad jag skall göra av all honung:/ Du får dricka mycket te  Skämt åsido, de flesta etiketter går att få bort om man blötlägger burkarna något dygn.
Tack för tips - ska testa det.
Meriona
29-04-2010, 20:42
Funkar även med tändvätska, det feta i T-gul löser upp det klistriga efter etiketten. Jag använder det jämt när man köper prylar som de envisas med att sätta envisa etiketter och prislappar på. Fast du får bara använda mitt tips om du lovar att de små liven släpps ut med livet i behåll...
Gossen Ruda
30-04-2010, 07:26
CITAT (Myosotis @ 27-04-2010, 09:22)  Intressant! När jag jobbade på Ottenby fågelstation gjordes försök med olika vadares basalmetabolism. En fågel fick sitta i en tät bur ett litet tag och syreförbrukningen mättes. I början blev det konstiga fel, det verkade inte stämma med fågelns vikt och vad man hade förväntat sig. Man kom på att en skål med levande mjölmask som man hade satt in till fågeln förändrade resultatet, man hade trott att deras andning var försumbar, men det var den alltså inte. Låter märkligt att några mjölmaskar skulle kunna påverka resultatet. Frågan är om dessa var rena eller låg i något substrat som förbrukade syre eller om deras avföring gjorde det?
KarinSKARA
30-04-2010, 08:17
Behöver "burken" inte vara av superhårt matterial går det ofta att få småburkar av plast med lock i delikatessdisken i mataffären. Finns hos mig i flera av storlekar både runda och fyrkantiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|